linvik
Hejsan!
Jag har börjat skissa på en köksträdgård med växthus. Jag vill höra med er om ni har album med översiktsbilder på era egna köksträdgårdar, så man kan få lite inspiration!

Utgångsläge:

Skiss:

Jag har skrivit mer utförligt i bloggen vad jag tänker.
RibesRubusVitis
Här kan du se en rejäl köksträdgård:

http://www.valdeloire.org/uploadfiles/publ...illandry-gd.jpg
pisanggoreng
Jag har en lite mer modest bild...

(Det finns nog någon bild till i mitt album.)
anna_rispan
bild

så här såg mitt land ut. inte som det du ritat men ändå. smile.gif
linvik
CITAT (RibesRubusVitis @ 01-02-2006, 18:47)
Här kan du se en rejäl köksträdgård:

http://www.valdeloire.org/uploadfiles/publ...illandry-gd.jpg

Ja, vilken bra idé, jag gör HELA baksidan till en potager! Det blir säkert populärt smile.gif

Mäktig bild var det!
maloppa
Är också inne på din linje men jag har redan fått upp växthuset, dock inte gjort i ordning det inuti.

Har lagt min odlingsdel på södersidan om vårt förråd/carportvägg som är 7,2 m långt och bildar då ena långsidan. Sedan sträcker sig odlingsområdet ca 5 meter ut från väggen och längst ner står då växthuset ett Classicum 3 X 3 m så det blir lite luft omkring det. Runt hela området ska jag göra ett flätat pilstaket (ej levande) och ha en portal på ena kortsidan med typ klematis eller något annat fint.

"Gården" ska jag täcka med markduk och sedan grus för att bygga upp några upphöjda odlingsbäddar där jag ska ha diverse grönsaker och en del blommor. En liten bänk för njutning o vila ska också stå längs med väggen och så ska jag få plats med vattenutkastaren utanför växthuset. Den gamla sandlådan som står i närheten konverterade redan förra sommaren till örtagård så den får stå kvar. På den långsidan som är utåt gården måste jag försöka få till något hållbart för det är en slänt där som jag ska förstärka men nedanför den kommer det sedan att bli mera odlingsbäddar för potatis och sånt som tar mer plats. Kommer nog inte att ha grus där men kanske fortsätter jag med upphöjda odlingsbäddar om jag blir förtjust i det.

Har tyvärr ingen digitalkamera ännu och är helkass på att rita på datorn men jag gillar ditt förslag att få in både det praktiska (odlingen) och det njutbara och vackra i form av snygg planering och lite blommor.

Lycka till
linvik
CITAT (maloppa @ 02-02-2006, 10:03)
Har lagt min odlingsdel på södersidan om vårt förråd/carportvägg som är 7,2 m långt och bildar då ena långsidan. Sedan sträcker sig odlingsområdet ca 5 meter ut från väggen och längst ner står då växthuset ett Classicum 3 X 3 m så det blir lite luft omkring det. Runt hela området ska jag göra ett flätat pilstaket (ej levande) och ha en portal på ena kortsidan med typ klematis eller något annat fint.

"Gården" ska jag täcka med markduk och sedan grus för att bygga upp några upphöjda odlingsbäddar där jag ska ha diverse grönsaker och en del blommor. En liten bänk för njutning o vila ska också stå längs med väggen och så ska jag få plats med vattenutkastaren utanför växthuset. Den gamla sandlådan som står i närheten konverterade redan förra sommaren till örtagård så den får stå kvar. På den långsidan som är utåt gården måste jag försöka få till något hållbart för det är en slänt där som jag ska förstärka men nedanför den kommer det sedan att bli mera odlingsbäddar för potatis och sånt som tar mer plats. Kommer nog inte att ha grus där men kanske fortsätter jag med upphöjda odlingsbäddar om jag blir förtjust i det.

Det låter jättefint! Hoppas du kan skaffa en digitalkamera så att du kan visa lite bilder i sommar!

Jag försökte hitta classicumväxthuset, men hittade inget 3x3. Har du en länk?
maloppa
Jag var nog lite otydlig när jag beskrev mitt växthus. Företaget heter Classicum och modellen Serralux som är 3 m brett och kan bli nästan hur långt som helst.

På deras hemsida finns bild på ett rödlackerat i sex sektioner långt och mitt är i aluminium och fyra sektioner långt och blir då 3 X 3 m. Listerna som man sätter fast glasen med är svart så uttycket på färdigt växthus blir inte så stålfärgat som jag föreställde mig. Det kostade för mycket att beställa lackerat så det avstod jag från. Gå in och dröm dig bort en stund.

http://www.classicum.se/default.htm

Maloppa
Magda16
Jag har ägnat nästan alla mina trädgårdspengar och tid på min köksträdgård de senaste åren och det gäller även året som kommer, oj vad ideér man har. Vi har en massa rådjur så jag ska i slutändan ha staket runt hela köksträdgården, men det kommer längre fram.

Här är en av bilder från min köksträdgård, men jag har utökat den med ett sparrisland, amerikanska blåbär, smultron och rabarber sedan dessa bilder. (Jag var flitig i slutet av sommaren)

Jag har ett album som heter köksträdgård så kolla där om du vill.

Min köksträdgård är en blandning av upphöjda odlingar och och odlingar med sten runt.
Ett litet växthus som används endast som lusthus finns oxå där, mitt "riktiga" växthus är 12,1 kvm och ligger tyvärr inte i köksträdgården

Hoppas att jag kan inspirera lite och du har ett stort äventyr framför dig.

Kramar Magda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon