andersen
Ja du Ralf i USA är allt möjligt. I övrigt så håller jag med dej det är hemskt med en sådan program ide
Parazzi
Saxat ur artikeln:
CITAT
Producenterna till "Miracle Workers" letar efter patienter som har små chanser att överleva. Ett annat krav är att de är för fattiga för att kunna betala för den mest avancerade vården, skriver brittiska Timesonline.
 Varje steg i behandlingen kommer visas för tv-tittarna. Resultatet kan ge patienten livet tillbaka. Men inga garantier finns.

Jag ser inget fel i att ge chansen till vård/behandling för dessa människor som själva aldrig skulle ha råd att betala för den.
Det är inte fel att göra programmen, det är i så fall fel på systemet som avgör vem som ska få vård utifrån den ekonomiska statusen.
andersen
CITAT (Parazzi @ 01-02-2006, 17:54)
Saxat ur artikeln:
CITAT
Producenterna till "Miracle Workers" letar efter patienter som har små chanser att överleva. Ett annat krav är att de är för fattiga för att kunna betala för den mest avancerade vården, skriver brittiska Timesonline.
 Varje steg i behandlingen kommer visas för tv-tittarna. Resultatet kan ge patienten livet tillbaka. Men inga garantier finns.

Jag ser inget fel i att ge chansen till vård/behandling för dessa människor som själva aldrig skulle ha råd att betala för den.
Det är inte fel att göra programmen, det är i så fall fel på systemet som avgör vem som ska få vård utifrån den ekonomiska statusen.

Men hallo Parazzi,Du tror väll inte att programmet görs för att hjälpa människor,Såpor görs för att tjäna pengar dvs att få människor att titta på tv programet och få ut reklam tid.
Reserv
CITAT (andersen @ 01-02-2006, 18:10)
Men hallo Parazzi,Du tror väll inte att programmet görs för att hjälpa människor,Såpor görs för att tjäna pengar dvs att få människor att titta på tv programet och få ut reklam tid.

Just det, och med dom pengarna kan nån faktiskt överleva operationerna. va´skulle det va´för fel i att om nån ändå ska dö, varför skulle det va´nåt fel i att försöka sig på nåt nytt? Om det mot all förmodan skulle lyckas så har juh ett människaoliv räddats. Osmaklighetens gräns skulle va´nådd om dom tog folk från slumkvarteren och gjorde massa försök på fullt friska, men fattiga människaor. Dom här skulle juh ändå snart dö, och nu får dom en chans att slippa det.......just nu i alla fall, vi ska juh alla en gång dö.
Farbror Blå
Men om det gällde att hjälpa folk, skulle dom redan göra det, eller hur?
Här gäller det att få in intäkter på att hjälpa folk..

snuskigt
Parazzi
CITAT (Farbror Blå @ 01-02-2006, 18:19)

Ja, man kunde ju önska det.
Nu ser verkligheten annorlunda ut.
Reserv
CITAT (Farbror Blå @ 01-02-2006, 18:19)
Här gäller det att få in intäkter på att hjälpa folk..

snuskigt

Det är inte värre än "Extrem homemakeover", dom får nog in pengar på samma sätt, genom att dra en snyftare i TV:n. Dom som överlever operationerna är nog nöjda och glada över att det finns såna "smaklösa" TV program.
Parazzi
andersen:

Jag begriper mycket väl grunden för dessa typer av dokussåpor. Det handlar om att tjäna pengar på sjuka, dödsdömda människor som är så fattiga att de inte har råd med den vård de behöver.

Men om nu systemet ser ut så, då ser jag inget fel i att ge dem chansen till ett liv.

Som jag skrev tidigare, det är fel på systemet som frambringar den här typen av program.
Inga från Närke
”Kopierat från Aftonbladet 2006-02-01” med kommentarer från mig mellan raderna.

En 3-årig pojke lider av en livsförkortande ryggradssjukdom. I tv-programmet genomgår han en mycket ovanlig operation. Risk: Han kan bli förlamad.

Min kommentar:
--------------------
Vad skulle han haft eller fått för liv om han inte opererats? Dött eller suttit i rullstol ändå, som förälder griper man efter minsta halmstrå för det kan ju lyckas.
En tonåring har en tumör i hjärnan. Tv-doktorerna provar en ny teknik för att ta bort tumören. Risk: Han kan bli blind.

Min kommentar:
-----------------------
Den risken finns alltid vid hjärntumörer. Min kusin hade en tumör i hjärnan. Valet var döden eller operation som INTE gav någon garanti att han skulle bli frisk utan risken var att bli blind t.o.m. totalförlamad. Han gjorde valet att död.
Producenterna till "Miracle Workers" letar efter patienter som har små chanser att överleva. Ett annat krav är att de är för fattiga för att kunna betala för den mest avancerade vården, skriver brittiska Timesonline. Varje steg i behandlingen kommer visas för tv-tittarna. Resultatet kan ge patienten livet tillbaka. Men inga garantier finns.

……."När en människas liv hänger på en skör tråd och läkarna säger att ingenting finns att göra, då är det dags att vända sig till Mirakelgörarna."
Enligt ABC handlar det inte om att utnyttja de mest sårbara
– Även om programmet inte lovar någonting så hjälper vi många människor, säger Stephen McPherson, chef för ABC:s underhållning.
Deltagarna kommer inte att få pengar för att delta i programmet.
Min kommentar:
--------------------------
Varje öde är gripande men det är väl bättre att vi får se när de utför experiment som kan kanske rädda ett liv nu eller i framtiden. Många experiment görs redan idag fast vi inte vet om det.
Testar mediciner t.e.x. har varit med om det på nära håll för många år sedan när en arbetskamrats fru fick cancer. De ringde och frågade ibland om de fick prova en ny sorts medicin som inte var testad helt och fullt ut eftersom den gamla inte bet längre på hennes cancer. Vad skulle han svara: Nej, men han sa visst testa ni, för det fanns ett litet hopp att hans fru levde några extra månader p.g.a. detta.

Detta blev långt men min personliga åsikt är att det inte är något fel. Däremot kan jag tycka att makeoverprogramen som inte har med medicinskt utseende att göra är löjliga.
Det är klart att de får in pengar men dessa går förmodligen till dessa operationerna och de team som utför dem. Patienterna hade ju inte råd själva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon