aqualis
01-02-2006, 21:13
Hej
Hur pass snabbt vnjer sig vxterna nr man kar ljuset till 15000 lux frn vanligt ljus 300- 400 lux i ett rum?
Ska man kra ett par timmar t gngen den frsta veckan eller r det bara att st p?
Jag mrker lite ozon doft. Ger Osram powerstar HQI BT s mycket uv att ngot br gras?
Med vnliga hlsningar
Sven
Hej.
Kan inte hjlpa dig med siffrorna som utgnsvrden.
Men s hr har jag kunnat gra.
Gro fr och rota sticklingar under dubbla lysrr med reflektor utan tillgng p dagsljus.
Flytta desa vxter direkt under en hgtrycksnatriumlampa 400 wat som belyser 2 kvm grnsande till ett ster fnster i garaget.
Sennare ut i vxthuset med bubbelpast.
Hoppas detta kan vara till lite hjlp.
JJ
kerstin z5-6
01-02-2006, 22:09
Du behver inte gra ngot alls -dremot avhrda mot ljuset i vxthuset om du ska ta dem dit sen -fiberduk r bra ett lager .. lampor kan aldrig komma upp i de siffror lux som finns ute
sen r det vind och temp med.. nr de vl ska ut
aqualis
02-02-2006, 09:25
Tack JJ och Kerstin z 5-6
Nu knns det tryggare.
Ljuset r ganska bra. Kallas "dagsljus p etiketten". Har den nu i arbetsrummet till tv hibiskusar fr att dels kolla , dels fr att f lite bttre blom. Hibiskusarna r ganska stora och blommar sparsamt nu under vintern dr dom str med ungefr 600 700 lux dagsljus.
Nu med lampan p fr dom 27000 i versta delen och 4000 nere vid krukan. Dom r ganska stora s det gr inte att stta lampan mycket hgre.
Troligen ryker de knoppar som r p gng. Jag ser att dom redan brjat vnda sig mot lampan.
Mnga tack frn
Sven.
aqualis
07-02-2006, 22:40
Hej
Det gr bra !
Bladen har ftt en liten st droppe just mellan skaftet och bladet.
Vet Du vad sna droppar heter. Har skt p " sav droppe" Sap drops"
men inte hittat ngot.
Med vnliga hlsningar
Sven
kerstin z5-6
07-02-2006, 23:22
Jag har sett samma fenomen p min stammade variant i ute rummet -socker ?
fr att dra till sej pollinerare ? Inte en susning har jag