aqualis
Hej

Hur pass snabbt vänjer sig växterna när man ökar ljuset till 15000 lux från vanligt ljus 300- 400 lux i ett rum?
Ska man köra ett par timmar åt gången den första veckan eller är det bara att stå på?
Jag märker lite ozon doft. Ger Osram powerstar HQI BT så mycket uv att något bör göras?

Med vänliga hälsningar
Sven
jåj
Hej.
Kan inte hjälpa dig med siffrorna som utgånsvärden.
Men så här har jag kunnat göra.
Gro frö och rota sticklingar under dubbla lysrör med reflektor utan tillgång på dagsljus.
Flytta desa växter direkt under en högtrycksnatriumlampa 400 wat som belyser 2 kvm gränsande till ett öster fönster i garaget.
Sennare ut i växthuset med bubbelpast.

Hoppas detta kan vara till lite hjälp.

JÅJ
kerstin z5-6
Du behöver inte göra något alls -däremot avhärda mot ljuset i växthuset om du ska ta dem dit sen -fiberduk är bra ett lager .. lampor kan aldrig komma upp i de siffror lux som finns ute
sen är det vind och temp med.. när de väl ska ut
aqualis
Tack JåJ och Kerstin z 5-6
Nu känns det tryggare.
Ljuset är ganska bra. Kallas "dagsljus på etiketten". Har den nu i arbetsrummet till två hibiskusar för att dels kolla , dels för att få lite bättre blom. Hibiskusarna är ganska stora och blommar sparsamt nu under vintern där dom står med ungefär 600 – 700 lux dagsljus.
Nu med lampan på får dom 27000 i översta delen och 4000 nere vid krukan. Dom är ganska stora så det går inte att sätta lampan mycket högre.
Troligen ryker de knoppar som är på gång. Jag ser att dom redan börjat vända sig mot lampan.
Många tack från
Sven.
kerstin z5-6
Lycka till ! smile.gif
aqualis
Hej
Det går bra !
Bladen har fått en liten söt droppe just mellan skaftet och bladet.
Vet Du vad såna droppar heter. Har sökt på " sav droppe" Sap drops"
men inte hittat något.
Med vänliga hälsningar
Sven
kerstin z5-6
Jag har sett samma fenomen på min stammade variant i ute rummet -socker ?
för att dra till sej pollinerare ? Inte en susning har jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon