|
netaave
01-02-2006, 21:27
Som vi skriver i "Söndagsmiddagstråden" är köttfärs ofta en räddare i nöden. Kan vi dela med oss av varandras recept? Jag börjar.
TEX MEX-LÅDA 4 port.
400 gr köttfärs 2 msk margarin 2 rödlökar 1 grön paprika 3 tomater 1 brk röda bönor 1 liten brk majs 1 påsa tacokrydda 100 gr tortillachips riven ost 1 dl matlagningsyoughurt eller gräddfil smaksatt med tacosås
Fräs köttfärsen, skiva lök, paprika och tomat under tiden, blanda i detta. Tillsätt bönor och majs. Puttra i 10 min. Smaka av med kryddorna. Varva chips, röran och osten i ugnsform, ost överst. Gratinera i mitten av ugnen i 15 min. Ringla över youghurt eller servera med gräddfilsblandningen.
Snabb köttfärssås 4 port
500g köttfärs 1 påse burrito mix (+ ev vatten, följ baksidan av påsen) hackad lök paprikabitar salt och peppar efter smak
Fräs köttfärsen tills den är genomstekt, fräs löken, häll i vätskan (står påpåsen) och blanda i burritomixen. Låt puttra en liten stund, lägg i paprikan mot slutet så den inte tappar stunsen.
Serveras med fullkornspasta och grönsallad.
evelina
02-02-2006, 07:56
Här är en bra länk med köttfärs recept. Köttfärs recept
Man tar köttfärs, steker/fräser den tillsammans med hackad lök och valfritt av: champinjoner (färska) morötter (grovrivna) paprika (hackad, tillsätts mot slutet) bönor (kokta, tillsätts mot slutet) Sedan kryddar man med valfritt av: vitlök, rosmarin, oregano, salvia, timjan, spiskummin, chili, svartpeppar, salt Sedan har man många alternativ: - släng i mer bönor och eventuellt burktomater och kalla det för en chili con carne, servera med (rostat)bröd - släng i en burk med tomater och kalla det för köttfärssås, servera med pasta eller rostat bröd - gör en stark tomatsås på burktomater, chili, vitlök, spiskummin och eventuellt lite örter, servera med köttfärsen, tortillabröd och grönsaker - släng ner köttfärsen i ett pajskal, blanda ett ägg eller två med en skvätt mjölk och häll på, stoppa in i ugnen "tills det är färdigt" och kalla det för köttfärspaj Man kan även blanda köttfärs med en gnutta tomatpuré, kanske lite hackad paprika eller chili, lite vitlökspulver och andra kryddor och göra köttfärslimpa, köttbullar eller hamburgare av det. Samma "grundrecept" på alla tre
Margaretha
13-02-2006, 13:46
Oj, såg just att det fanns en särskild tråd för köttfärsrätter. Jag satte mitt förslag under Norrbottens-Magdis Tacosgratäng. Borde nog varit här i stället. Vet inte om man kan flytta på något sätt.
netaave
13-02-2006, 22:04
Det är väl inte så kinkigt!
Saxat, prövat och mer än godkänt ur min receptbank:
AMERIKANSK KÖTTFÄRSSTEK MED ANANAS, 4 pers
500 g köttfärs 0,5 dl vetemjöl 1 ägg, 1 dl vatten 1 msk curry, 1 msk ingefära 1 msk soja 1 tsk salt 1 liten burk ananasringar (ca 140 g)
Sås:
1 dl ananasspad 2 dl vatten 0,5 hönsbuljongtärning 0,5 tsk curry 0,5 tsk ingefära 0,5 dl grädde 2 msk vetemjöl
Blanda mjöl, ägg, vatten, kryddor och soja. Tillsätt färs och salt. Blanda samman allt. Forma färsen till en knubbig stek på ett smort ugnssäkert fat. Dela ananasskivorna på mitten och stick ner dem i steken. Pensla med soja och stek i ugn 175° i 50-60 min.
Gör såsen under tiden. Koka upp vatten och buljongtärning. Blanda mjöl med grädde och spad och red av buljongen. Koka ca 3 min. Krydda och blanda ev ner litet ananastärningar.
Servera steken med ris.
Fransk FÄRSGRYTA BOURGUIGNON, 4 pers
500 g nöt- eller blandfärs 1 gul finhackad lök 100-200 g champinjoner 200 g skalad smålök eller 125 g syltlök Smör eller margarin 2-3 dl rött vin (eller buljong) 2-3 msk tomatpuré 1 tsk timjan 1 lagerblad 1 tsk salt 1 krm svartpeppar 2 pressade vitlöksklyftor Persilja
Bryn färsen i matfett i stekpanna. Lägg över den i en gryta. Fräs lökhacket, svampen och smålökarna. Lägg också detta i grytan. Vispa ur pannan med vin eller buljong. Smaksätt med tomatpuré, salt, kryddor och vitlök.
Låt grytan sjuda ca 5 min. Strö över persilja och servera den med ris eller pasta.
FÄRSBIFFAR MED RÖDLÖKSSÅS, 4 pers
3 rödlökar 1+1 msk smör eller margarin 2 dl buljong från tärning 400 g blandfärs 4 msk bostongurka 1 tsk salt 1 krm svartpeppar 1 ägg 1 msk vetemjöl 2 dl mild yoghurt 2 tsk japansk soja 0,5 krm svartpeppar
Skala och skiva löken. Fräs på svag värme. Häll på buljongen. Låt allt puttra 5 min under lock.
Blanda färs, bostongurka, salt, peppar och ägg. Forma till små biffar. Stek dem några minuter på varje sida i matfett. Ta upp biffarna. Rör i vetemjölet i stekpannan, häll av buljongen från löken och vispa ner den i pannan. Rör i yoghurt, soja och peppar. Koka såsen 3 min. Lägg löken på biffarna och häll på såsen.
KÖTTFÄRSGRATÄNG, 4 pers
500 g köttfärs 800 g potatis 1 msk vetemjöl 1 squash Smör 1 burk krossade tomater 1 dl buljong (tärning) 1 pressad vitlöksklyfta 1 tsk basilika 1 tsk oregano 2 krm svartpeppar 1,5 tsk salt 1 dl riven ost
Sätt på ugnen på 225°. Skala och skiva potatisen. Skölj och strimla squashen. Stek köttfärsen. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt tomater, buljong, vitlök, kryddor och salt. Rör om. Blanda ner squashen i köttfärsröran.
Lägg hälften av potatisskivorna i botten på en ugnssäker form. Häll på köttfärsröran. Lägg över resten av potatisskivorna. Strö över riven ost.
Ställ in gratängen i nedre delen av ugnen i ca 35 min eller tills potatisen är mjuk.
KÖTTFÄRSRULLE, 4 pers
Kött- och grönsaksfräs:
300 g köttfärs Matfett, till stekning 1 gul lök, finhackad 2 morötter, grovrivna 250 g vitkål, strimlad 1-2 vitlöksklyftor, pressade Salt och peppar 1 msk senap 1 msk soja 1 köttbuljongtärning 1-1 1/2 dl vatten
Deg: 6 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 2 tsk curry 3 msk olja 2 dl vatten 1 ägg, till pensling Sesamfrö, eller vallmofrö
Ugnstemperatur 200º, -225º
Låt fettet bli ljusbrunt i en stor stekpanna. Stek köttfärsen under omrörning tills den är jämnt grynig. Lägg i och fräs lök och morötter. Tillsätt vitkål, vitlök, övriga kryddor, smulad buljongtärning och vatten och rör om. Koka under lock på svag värme ca 10 minuter.
Arbeta snabbt ihop degen, för hand eller i matberedare. Kavla ut degen till en platta, ca 30-40 cm. Tag eventuellt undan lite av degen till garnering. Lägg fyllningen på mitten. Fukta kanterna på degen med uppvispat ägg. Vik upp degen kring fyllningen med kanterna omlott och tryck ihop dem. Lägg rullen med skarven ner på en plåt med bakplåtspapper. Garnera ev med deg. Pensla med uppvispat ägg och strö över sesam- eller vallmofrön. Grädda i nedre delen av ugnen 20- 25 minuter.
PANNKAKSRULLE MED KÖTTFÄRS
50 g margarin 1 dl maizena majsstärkelse 3 dl mjölk 2 dl grädde 3 dl äggulor 0,5 tsk bakpulver 3 äggvitor
Fyllning:
300 g färs 1 gul lök 1-2 pressade vitlöksklyftor 3 msk tomatpuré 2 msk worchestersås 1 msk chilipulver 20 st oliver 1 dl riven ost Salt, peppar
Sätt ugnen på 225°. Smält margarinet i en kastrull. Tillsätt maizena och rör om väl. Häll i mjölk och grädde. Sjud under omrörning i ca 5 min. Låt svalna något. Tillsätt äggulorna en i taget. Blanda ner bakpulvret. Vispa äggvitorna till hårt skum. Rör ner dem. Lägg 2 bakplåtspapper i en långpanna. Häll i smeten. Grädda i ca 15 min. Låt pannkakan svalna. Vänd den upp och ner på bakplåtspapper,
Hacka löken. Fräs den tillsammans med färsen. Tillsätt övriga ingredienser utom osten. Smaka av med salt och peppar. Fördela färsen över pannkakan. Rulla ihop den till en rulltårta. Lägg rullen i en ugnssäker form. Strö över osten. Gratinera 5-10 min.
Biggan_
03-03-2006, 16:38
Yin o Yang
29-03-2006, 10:00
Köttfärs i ugn
Blanda köttfärs på samma sätt som till köttbullar, men gör smeten lite lösare. Bred hälften i smord ugnsfast form. Häll över generöst med svampstuvning och toppa med resten av köttfärsen. Lägg på ett par klickar smöt, grädda i 225 grader ca 30 minuter. Servera med potatis och grönsallad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|