Full version: Nu ramlar fröna in
kerstin z5-6
Först ut Garden North -ga 3 +
strandsilja bla

cenolophium denudatum
och Rodgersia podophylla
Maggan H
Den är läcker, Kerstin, Rodgersian! Jättefin! tongue.gif
Gåsis
Lite grön blir jag allt. Så fint. Själv sitter jag på klickfingret sad.gif
Men Kerstin, vad tror du om den estländska firman som titti skrev om på AoT? Där blev jag lite sugen, ryska jordgubbar och tomater. Hmm, den är nog inge vidars...

/Åsa
kerstin z5-6
Frågar du mej .. om jordgubbar och TOMATER .. som stinker .. nädu -jag har fullt sjå att hålla makens grönfoderplanteringar utanför mina växthus laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men det fanns ju annat där biggrin.gif
Gåsis
Efter tre dagar på nätet kan jag nog hela sortimentet laugh.gif Efter den sidan kan jag tom odla astrar, för dom var fina. Så nog tror jag man kan klicka på nåt mer än tomater, man kanske det kan blidka min man om åtminstone nåt är ätbart laugh.gif

/Åsa
Eva 33c
Igår kom mina fröer från Gardens North (fast jag har köpt dem via den svenska fröfirman Althea) laugh.gif laugh.gif
15 påsar, i helgen sådde jag ca 40 sorter sorter som jag hade tidigare och de står nu ute. Efter ett par "sabbats-år" när det gäller frösådd (förra året blev det bara 50 olika perenner...) slår jag på "stort" i år! Jag väntar perenn fröer från Konnässörklubben (Göteborgs Botaniska ) också. Och så har jag beställt lite från Impecta och några andra ställen med. laugh.gif

Nu sitter jag här och tummar på en påse med frön till Caulophyllum thalictroides (Gardens North). Dessa frön har tydligen specialönskemål på jord. Gror inte bra i "steril miljö" står det. Behöver förmodligen något gibberalin, dock inte "GA-3, 4 eller 7". "Använd skogsjord" står det. Hur skulle ni lösa detta? Jag tänkte att jag skulle gå ut och hacka loss en bit jord under den stora lönnen, där mina rhododendron växer. Sen vet jag inte riktigt. Antingen ska jag blanda denna jord med såjorden och så mina frön. Eller så läste jag om någon som la jorden i vatten och sedan lät fröna "dra" i detta vatten före sådd, eller så vattnade man sådden med detta vatten?
blink.gif blink.gif blink.gif
Kan jag få ett råd här vore jag tacksam!!! rolleyes.gif
Gåsis
Vilken tur jag missade den laugh.gif
Här är i alla fall en länk om hur man kan så den.Här
Lycka till för fin var den. Det är konstigt egentligen vad alla andra verkar hitta snygga saker som man själv missat... unsure.gif

/Åsa
Eva 33c
Tack för den länken! laugh.gif
Tre år till grodd, men jag kanju alltid trösta mig med att groddarna har "hög överlevnads förmåga." tongue.gif
Det får man verkligen hoppas om man nu ska vänta tre år!!
Ingela_67
CITAT (Gåsis @ 01-02-2006, 22:57)
Men Kerstin, vad tror du om den estländska firman som titti skrev om på AoT? Där blev jag lite sugen, ryska jordgubbar och tomater. Hmm, den är nog inge vidars...

/Åsa

...blev nyfiken på den här estländska firman ni nämner...var kan jag hitta artikeln som ni skriver om på AOT?

// Ingela.
Helen i Piteå Zon 5
Jo, visst är det kul biggrin.gif Nu har jag bara 3 försändelser kvar att se fram emot, sen är det STOPP! Strandlilja låter väldigt vackert rolleyes.gif / Helen
BjursBerit
Här har det oxså börjat droppa in...Jelitto kom igår biggrin.gif Och Alplains är på väg.... dom har dragit på kontot ....men sen så är det STOPP eller???
Betty
CITAT (BjursBerit @ 02-02-2006, 11:12)
....men sen så är det STOPP eller???

Inte då! Sån karaktär är det väl ingen äkta odlingsgalning som har!!? Kommer du att kunna gå förbi alla fröställena på CoopForum, Blomsterlandet, Rutvik, K-Rauta, Björsbyn m.fl. utan att säga - "Vänta, ska bara snegla lite..." ??? laugh.gif tongue.gif
Zazu
CITAT (Ingela_67 @ 02-02-2006, 09:14)
CITAT (Gåsis @ 01-02-2006, 22:57)

/Åsa

...blev nyfiken på den här estländska firman ni nämner...var kan jag hitta artikeln som ni skriver om på AOT?

// Ingela.

den här är det: http://www.maksimarket.ee/eng/index.php
funderar på att beställa därifrån, det är gräsligt billigt! ohmy.gif
kerstin z5-6
Caulophyllum -, ga 3 finns ju att beställa -annars skulle jag så i skogsjorden uppblandad med såjord ...
BjursBerit
CITAT (Betty @ 02-02-2006, 11:20)
Inte då! Sån karaktär är det väl ingen äkta odlingsgalning som har!!? Kommer du att kunna gå förbi alla fröställena på CoopForum, Blomsterlandet, Rutvik, K-Rauta, Björsbyn m.fl. utan att säga - "Vänta, ska bara  snegla lite..." ???  :lol:  :P

Näää...men räknas sånt biggrin.gif biggrin.gif
Eva 33c
CITAT
Caulophyllum -, ga 3 finns ju att beställa -annars skulle jag så i skogsjorden uppblandad med såjord ...

Jag provar nog att göra så. Kanske kan jag dela portionen och prova "blötläggningsmetoden" också. När det gällde gibberalinet stod det yttryckligen på påsen att det inte var GA3 som behövdes (inte 4 eller 7 heller.) Det verkade som om Caulophyllum har bevarat sin hemlighet än så länge. rolleyes.gif
I vilt tillstånd stod det att den frösår sig ganska lätt. tongue.gif
pisanggoreng
CITAT (Zazu @ 02-02-2006, 12:04)
// Ingela.

den här är det: http://www.maksimarket.ee/eng/index.php
funderar på att beställa därifrån, det är gräsligt billigt! ohmy.gif

Ja det var otroligt låga priser! ohmy.gif

Berätta gärna om du beställer där...
titti49zon6
Hej på er alla, vill bara tala om att Seemnemaailm är väldigt måna om sina
kunder, dom skickar fröerna i rekomenderat brev så varken grannen eller
brevbäraren eller nån anna frögalning kan lägga beslag på era fröer laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Dessutom är det snabb leverans-jag beställde den 26 januari och hade fröerna den 30 januari rolleyes.gif
Det latinska namnet står på påsen men sen får man försöka lista ut såråd med egna eller andras erfarenhet om man inte kan ryska eftersom texten är helt på ryska-en massa underliga krumelurer
men fröpåsarna är med tydliga färgbilder av den blivande växten biggrin.gif
Billigt,billigt är det med frakt och bankkostnader har jag betalat ca 10:-/snitt
per påse för mina 30 sorter
Handla på, alla frötokar och glöm för allt i världen inte bort att The Guru Garden har frörea och att fröerna börjar droppa in på alla möjliga butiker(jag blundar)
men jag ska inte köpa mer iallafall inte förrän jag varit på Helens fröföreställning näst vecka/ ha det bra och så på
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (titti49 @ 02-02-2006, 13:58)
men jag ska inte köpa mer iallafall inte förrän jag varit på Helens fröföreställning näst vecka/ ha det bra och så på

biggrin.gif ja, och på min föreläsning får du bara lära dig hur man lugnar ner sig med sina inköp.....jag kommer nog att köra med en sorts gruppterapi, det kallas vetenskapligt för 'stoppanufrököpshypnos' .. biggrin.gif laugh.gif / Helen
titti49zon6
Tack för den biggrin.gif
men...den är väl inte alltför djup...vill ju så nästa år också biggrin.gif laugh.gif
Gåsis
Åh, och jag som tycker sååå mycket om rea wub.gif Gå ni på eran terapi, själv är jag inte i minsta behov av sån, men kanske ett större odlingsutrymme, några växthus och några nya rabatter. Kanske ett par hjälpsamma män också. Men terapi, nopp laugh.gif laugh.gif

Vi har kikat på estlandsfirmans sida och går ihop några stycken. Portot är om jag förstått det rätt 70:- sen kostar, åtminstone i min bank, en utlandsbetalning 50:-. Såg ni astrarna, och tomater och jordgubbar och nejlikor och.....

/Åsa
fruberglund
Finns det frön till Rodgersia???

Vill ha en sån men har inte hittat varken frön eller plantor...din är såååå fin Kerstin!

Jaja, blir inga mer frön i år, får väl se om jag hittar några plantor i vår istället.
gunnelö
Apropå den estniska firman. Vad står valutan i? Alltså hur mycket är en EEK?

Jo nu rasar fröerna in. Är det någon mer än jag som upptäckt att tiden inte räcker till allt, som att gå till jobbet t ex! Det finns ju viktigare saker att ägna sig åt just nu! biggrin.gif (Nej då, jag skolkar inte)!

Gunnel Ö
ewa zon 3
Appropå frön som ramlar in. I helgen så var jag på Rockdala för några gula pelargonsticklingar och till min stora förvåning så ramlade det ned några fröpåsar i min korg, hm blink.gif
Att man behövde fylla i ett formulär med namn på sorterna, kostnad och totalsumma, va! nä! titta inte på mig! jag lovar, jag gjorde ingenting tongue.gif
Digitalis 'Tinkerbell', Meconopsis napaulensis 'Creme' och Myostis australis står det på påsarna i alla fall. Tänk, just de som jag ville ha, va bra att det trillade ned i min korg biggrin.gif

/Ewa
Margith
En EEK är ungefär 60 öre.
Ska kanske kolla den där estländska sidan en gång till... fast nej, jag skulle ju inte ha fler fröer... laugh.gif
Men en rysk jordgubbe vore väl rätt häftigt att prova?? laugh.gif tongue.gif
titti49zon6
Ang. portot från Estland så har jag betalat ca 37:- i porto eller 63.56 EEK
för 30 påsar och kursen är som Margith säger ca 60 öre/EEK
Jag betalade via internetbanken/Föreningssparbanken och då kostade avg
till banken 10:-
Dom skickar uppgift via mejl som du matar in på bankens sida för utlandsbetalning
Lycka till ni kommer inte att ångra er laugh.gif
Zazu
det går att ställa om till euro, längst ner på sidan, klicka på currency och välj euro eller vad ni nu vill...
och när ni ändå håller på, kolla in deras skrivbordsunderlägg! ohmy.gif klicka på wallpapers längst upp
om någon ska beställa så hakar jag gärna på wub.gif rolleyes.gif

mvh daniel
Betty
CITAT (Zazu @ 02-02-2006, 17:14)
och när ni ändå håller på, kolla in deras skrivbordsunderlägg! ohmy.gif klicka på wallpapers längst upp

Ja, visst är det vackra bilder! Jag bytte genast ut min snöiga vinterbild mot en backe vårskrudad med blåsippor och kabbeleka. smile.gif
kerstin z5-6
Ja det finns frö till rodgersia -mina är från GN
kerstin z5-6
Jelitto och Alplains har kommit -nu börjar såjorden sina igen -men jag har 2000 snygga etiketter tack vare Anita här på forum smile.gif
De kom idag samtidigt som jelittofröna smile.gif

Tack för allt besvär !Anita
K smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Japp! BjursBerit har ringt, även våra frön från Jelitto och Alplains har kommit, kul! Lite nya sorter att testa biggrin.gif , bla. Ligularia holmii och Telesonix jamesii, har något testat dom förr? hhmm, det är 4 sorters Penstemoner till också biggrin.gif / Helen
kerstin z5-6
Nää men nu testar ju du ! smile.gif Alla frö kom utom mina två dubbla riddare som var restade o anländer senare -nåja de ska ju inte sås än i alla fall

Nu söker jag Dicentra peregrina råd, vänta ett år har jag ingen lust med -tror jag ska Ga 3 a lite på en del av fröna-Ser att Roland Gustavsson rek Ga 3 till Dicentra eximia-fast jag kör min metod -inte "apoteket i pitedoseringen smile.gif LOL
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag törs väl inte säga det men, biggrin.gif Dicentra exemia gror utan problem efter att ha varit ute en vinter biggrin.gif laugh.gif men jag tar ju färska frön och sår direkt. Det är ju bra med mycket frön, då kan du testa olika metoder, GA3, kylen 8v och ute till våren kanske?? / Helen
kerstin z5-6
ja det får bli alla tre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon