Full version: Bladlöss!
Anna Maria
...har jag fått på mina småplantor. Särskilt penséerna verkar vara mumsiga. Det kryllar! Och den ena av mina vildpelargonsådder är också angripen. Åh vad jag är ledsen, och allt som växte så bra.
Nu har jag sprutat med växtsåpa och Pyrethrum, vad tror ni om det? Och så har jag mosat så gott det nu går på såna där små ömtåliga plantor med mest bara hjärtblad, råkade nog mosa en och annan planta också tyvärr. Ska flytta ut pincetten ditut om det här blir en tragisk följetong.
Det konstiga är att jag kollar sådderna många gånger per dag (har dem i tvättstugan och dit har man ju ärende, fast just så här års blir det så långa stunder därute förstås...) och i morse upptäckte jag dem fast jag kollade rätt sent i går kväll.
Är sådderna förstörda nu tror ni? Går det att få bukt med äckliga löss, eller har de små alldeles kommit av sig i tillväxten nu? Jag tror att de kommer från en övervintrad fuchsia som har börjat växa och få gröna blad därute, den hade en hel del på sig.
Jag vet inte om jag kommer att kunna sova gott i natt...

Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
Sov -de överlever ! Är det ettåringar eller perenner ?
preparaten är bra -man får vaka som en hök särskilt i varm temp .
De där äggen verkar finnas i jord -vilken jord vet endast han däroppe .. ibland är det invasion -vissa år inga alls -<men de går bra att utrota
Mitt tjat om kallfläkt hör dit .. blit lite obehagligare lössmiljö av den ...
Anna Maria
Tack Kerstin!
Det är mest perenner därute, fast jag har inte hittat bladlöss på andra än vildpelargonen, penséer och änglatrumpeten. Och så fuchsian då. Men jag sprutade på alltihop, det tål de väl va?
Kallfläkt ja, fast vår elräkning är så jäkla hög ändå... Med alla lysrör, och värmeelementet som håller tempen därute på runt 10°. Nästa år kanske jag kan lösa odlingarna bättre, det här är första året i det här huset.

Då ska jag väl försöka sova då. Eller kanske ta en liten, liten sväng ut igen i alla fall...? Man blir som en besatt av det här, värre och värre för varje år. Om det är så här nu med småbarn och upptaget liv, hur blir man då när man blir pensionär??? Skrämmande framtidsperspektiv!

Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
pensionär är jag inte än -men efter mer än 7 år -blir man maierat intresserad ....så jag undrar jag med
är det mest perenner -så sov du -de kommer att fixa det bra -upprepa beh om en v de lägger ägg de uslingarna ..
tempen är nog ok .. det är det där med luftombytet ... åja, lössen dör av medlet smile.gif
Anna Maria
Ha, idag satte vi faktiskt in en fläkt i min tvättstuga! Maken borrade stort hål i ytterväggen och det blåser och blåser. NU då, ska vi slippa löss nu kanske? Tyvärr hittade jag flera idag också när jag luskollade, fast de kanske var döda vad vet jag. De satt där i alla fall.
Dessutom är mina perenna vallmor alldeles svarta på hjärtbladen, en del av de små små plantorna i alla fall. Kan de ha "bränts" av medlet jag sprutade på i går? Det är bara några stycken men ändå. Dör små groddplantor om hjärtbladen skadas?
Nu är dessutom alla fuchsior inflyttade därifrån och jag håller på med pelargonerna, planterar om och flyttar in i huset. Egentligen lite tidigt men det går nog, de inne i huset är nästan finare än de därute i kylan i alla fall. Så försvinner kanske en del lusunderlag hoppas jag!

Maria utanför Enköping
noora
Om de bara har hjärtblad och hjärtbladen skadas kan den fortsatta utvecklingen i alla fall bli väldigt fördröjd. Det kan vara bättre att så nya om du har fler frö. Än hinner du smile.gif
kerstin z5-6
Ja pest eller kolera ... lössen hade ju slukat dem utan beh .. det svarta kan faktiskt vara lusbajs smile.gif det är svart o klibbigt,sockerlösningen de utsöndrar som myror är förtjusta i -är även den svart o klibbig ... vi får hoppas på det laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Borra hål i väggen -redan smile.gif Du har snart en Man Mot Trädgårdsmedlem i familjen .. stödföreningen finns i norr -kan du ju hälsa honom smile.gif LOL
Anna Maria
Haha, MänMotTrädgård... Inte än i alla fall, ännu så gör han så snällt det jag ber om och inte klarar själv. Fast jag har nog en SonMotTrädgård - han knäckte ryggen på allt grus jag ville flytta i höstas! Nu bearbetar jag honom snällt för att få hjälp med all vårgrävning...
Jag ska tipsa om stödföreningen i norr när det börjar behövas! Jag kommer nog att köra på tills han behöver stöd...

Maria utanför Enköping
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon