Full version: Lämplig hundras?
Tasses Trädgård
Mina hundar är i åldrarna 3-11 år och jättepigga så det är förhoppningsvis inte dax med ny valp än på ett tag...

När den dagen kommer skulle jag vilja ha en mer passande ras än dessa
yrväder som visserligen är med ute i trädgården men som dessutom vill ut varje dag på lååång promenad och aktiveras med ditt och datt.

Har lite funderingar på Corgi men undrar om de hänger med på fjälltur?

Vad har ni andra för hunderfarenheter?

unsure.gif
Fenja
Här kan du läsa om olika raser och göra ett test vars värde jag inte har en aning om tongue.gif .
Lycka till!
Fenja
Anki på Öland
Attans!! Gjorde testet Tibben var ingen ras för mig, den behövde pälsvård dagligen! Det har jag missat nu i över 25 år.......... wink.gif
Anki
Betty
CITAT
Lämplig hundras?, Vilken ras passar trädgårdsfolk?

Misstänker att en Lagotto romagnolo gärna skulle hjälpa dig med grävningen i trädgården i alla fall... rolleyes.gif biggrin.gif
Anki på Öland
CITAT (Betty @ 02-02-2006, 12:02)
Misstänker att en Lagotto romagnolo gärna skulle hjälpa dig med grävningen  i trädgården i alla fall... rolleyes.gif  :D

Den biten är tibben också duktig på om det är vad som gäller !! biggrin.gif laugh.gif

Anki
Betty
CITAT (Anki på Öland @ 02-02-2006, 12:07)
CITAT (Betty @ 02-02-2006, 12:02)

Misstänker att en Lagotto romagnolo gärna skulle hjälpa dig med grävningen  i trädgården i alla fall... rolleyes.gif  biggrin.gif

Den biten är tibben också duktig på om det är vad som gäller !! biggrin.gif laugh.gif

Anki

Oh nej, så lagom kul om de gräver i rabatten! laugh.gif Det går åt en hel del hundschampo hos er misstänker jag!? laugh.gif tongue.gif
Tasses Trädgård
Hallå där! Lugna och trevliga sa jag. Har redan högt älskade marodörer och sabbotörer!

(Hittar ni nån tryffel?) tongue.gif
Gåsis
Jamen här är en lugn och trevlig. Har aldrig grävt i en rabatt, vill gärna gå på fjällturer, robust och tålig och lugn. Kanske inte så intresserad av trädgårdsarbete... Korsning mellan norrbotten- och finnspets. Nej, han skäller inte ens på brevbäraren biggrin.gif

/Åsa
Sylvia
Hur skulle det vara med schipperke? En liten, svart hund med lugn sinne och mycket fäst i sin ägare och hemmet. Och han gräver inte heller...
stennie
Vill du ha hen lugn och trevlig hund, skaffa en Njuffe, eller det blir kanske för lugnt ?tongue.gif

Tasses Trädgård
Japp! Alldeles för lugnt, fast han var mycket söt.

Glömde att det ska gå in ca. 2-3 st . i en kombi.

Inte jaga så Spets går också bort. Shiperk har jag både bra o. dåliga erfarenheter av. Vissa av den sorten verkar fantastiskt skälliga?

Gjorde testet som föreslog Alaska husky? Ganske missade informera om att jag ska bli äldre och latare...
Linda_A
Inte för att jag har något superråd. Men ett tips kan ju vara att ställa fråga på detta hundforum istället. www.alltomhundar.com
Floppy
Finns ett till forum som jag personligen är mycket förtjust i och som det går att ställa både den ena och den andra i....
Finns mycket information på hemsidan också om olika hundraser mm...

Vovve.net

Gå in under 'Medverka själv' och sen vidare under 'Rastplatsen'

Superbra sida smile.gif wub.gif smile.gif wub.gif
AWeee
Får jag föreslå Isländsk fårhund, en pigg, frisk, glad och framförallt vädertålig hund.

Mvh AWeee. rolleyes.gif
zaaritha
Kromforländer-- vad är det för ras?
Hittar inget i rasbeskrivningarna!
Och jag fick då verkligen ej "rätt" hundar , trots att jag svarade ärligt!?
Linda_A
CITAT (zaaritha @ 03-02-2006, 22:47)
Kromforländer-- vad är det för ras?
Hittar inget i rasbeskrivningarna!
Och jag fick då verkligen ej "rätt" hundar , trots att jag svarade ärligt!?

http://vovve.net/Rasstandarder/9/Kromfohrlander.html det var stavningen som ställde till det nog.

http://www.hund.ch/rasse/kromfohrlanderuk.htm för bild med.

Nu utan att vara säker eller läst något, men är det inte en jakthund?

Fick mitt eget svar, vakt-sällskapshund. biggrin.gif
Azeman
CITAT (Tasses Trädgård @ 01-02-2006, 22:34)
Mina hundar är i åldrarna 3-11 år och jättepigga så det är förhoppningsvis inte dax med ny valp än på ett tag...

När den dagen kommer skulle jag vilja ha en mer passande ras än dessa
yrväder som visserligen är med ute i trädgården men som dessutom vill ut varje dag på lååång promenad och aktiveras med ditt och datt.

Har lite funderingar på Corgi men undrar om de hänger med på fjälltur?

Vad har ni andra för hunderfarenheter?

unsure.gif

kolla på pedigres sida, där har du ett test du kan göra.
http://www.pedigree.se/Pedigree/sv-SE/Hund...ätt+hundras.htm
yenny
CITAT (Azeman @ 06-02-2006, 16:10)

Om du läser vad de andra skrivit så ser du att den länken är redan utlagd i det första svaret på denna tråd.
Linda_A
Är det bara jag som tyckte det test var konstigt??!!

Jag fick bara ha boxer enbart pga av min ålder?? Tog jag nästa steg(enbart åldern) så fick jag helt andra raser. huh.gif wacko.gif
AnitaO
Vad har du för hundar nu?
Bergstedt
Testet var helkonstigt... Det fanns INGA raser som passade mig???? Trots att jag har haft hund i 25 år.... Stackars de hundarna rolleyes.gif
Mina nuvarande raser (flat coated och västgötaspets) passade INTE eftersom jag har barn under 6 år...

Nåväl, jag röstar på en västgötaspets istället för en corgi och BÅDA de raserna orkar glatt hänga med på fjällvandring. Det är arbetande hundar.

Linda_A
CITAT (AnitaGg @ 06-02-2006, 19:17)

Amstaffblandis och nästa kommer att bli en staffe.

Men det har väl inte riktigt med poängen att göra?! Vad har åldern med saken att göra vilken hund man ska ha. Som 15-23 kunde jag bara ha boxer som 24-35 (tror jag att det var) så kunde jag ha 10 raser till. wink.gif

För att ha en amstaff skulle jag helst vara 35+ och inga barn.

Ska lägga till jag hade inte valt hund efter ett test i alla fall. Gjorde det enbart för att det var kul att se.
AnitaO
CITAT (Linda_A @ 06-02-2006, 20:11)
CITAT (AnitaGg @ 06-02-2006, 19:17)

Amstaffblandis och nästa kommer att bli en staffe.

Men det har väl inte riktigt med poängen att göra?! Vad har åldern med saken att göra vilken hund man ska ha. Som 15-23 kunde jag bara ha boxer som 24-35 (tror jag att det var) så kunde jag ha 10 raser till. wink.gif

För att ha en amstaff skulle jag helst vara 35+ och inga barn.

Ska lägga till jag hade inte valt hund efter ett test i alla fall. Gjorde det enbart för att det var kul att se.

Förlåt, jag var lite otydlig rolleyes.gif
Frågan var till Tasses Trädgård.
Linda_A
CITAT (AnitaGg @ 06-02-2006, 22:27)
Förlåt, jag var lite otydlig rolleyes.gif
Frågan var till Tasses Trädgård.

Ah, förlåt.

Antog att du menade mig i och med att du skrev rakt under mig. smile.gif
Azeman
CITAT (yenny @ 06-02-2006, 17:00)
CITAT (Azeman @ 06-02-2006, 16:10)

Om du läser vad de andra skrivit så ser du att den länken är redan utlagd i det första svaret på denna tråd.

Då ber jag hemskt mkt om sry.
Kakaduan
Ha! Jag gjorde testen och fick upp att jag borde ha precis den hund (den enda jag haft) var den jag också borde ha (en Borzoi) - det var ju roligt!

biggrin.gif
Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon