|
kerstin z5-6
01-02-2006, 22:35
Klematis
01-02-2006, 22:55
Vad roligt. Har alltid gillat oaddor och grodor. Bor han på din tomt eller vart kommer han från. Flyttar han själv till dammen sedan. Han ser lite gammal ut tycker jag. (har du pussat han)
kerstin z5-6
01-02-2006, 22:59
Vi har en gammaldags sval källare med pelletsförråd .... dit kryper han in på hösten ..tror jag  Prins har jag redan -så jag tror jag avstår kyssarna Han BÄRS ut till dammen i maj ... vad gör man inte för små liv ...
det kan man kalla husdjur. jättestilig herre.
Vicken snygging!  Hoppar han omkring på källargolvet och käkar köpes-maggots från januari till maj? Jag menar, "bara så där på torra land"? Behöver han inget vatten att plaska omkring i, typ en balja eller så?
andersen
02-02-2006, 15:35
Nää jag tror inte att det är en han, för visst är det väll en hona, eller?
Oj, jag kom just på att jag inte såg till Pettersson i somras... Han (hon?) brukar skrämma slag på mig genom att gnö ner sig i en grop i rabatten. Och så kommer jag och kör ner fingrarna... i Pettersson! Annars bor Pettersson under rabarberbladen. Det betyder lycka att ha en padda i trädgården, visste ni det? Och så kan man pussa Petterson om man vill ha en prins...
kerstin z5-6
02-02-2006, 19:06
Näää -den vaknar i källaren o skrämmer slag på pelletspåfyllaren ... som tar upp den -placerar den i uttjänt akvarium i orangeriet .. där han äter maggot , har badbalja med vatten och sten att vila på -samt golvvärme ....
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-02-2006, 19:06) Näää -den vaknar i källaren o skrämmer slag på pelletspåfyllaren ... som tar upp den -placerar den i uttjänt akvarium i orangeriet .. där han äter maggot , har badbalja med vatten och sten att vila på -samt golvvärme .... Vilken lyxig tillvaro för en padda, där mår han nog som en prins.
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-02-2006, 19:06) Näää -den vaknar i källaren o skrämmer slag på pelletspåfyllaren ... som tar upp den -placerar den i uttjänt akvarium i orangeriet .. där han äter maggot , har badbalja med vatten och sten att vila på -samt golvvärme .... han gör det bra för sig. ett eget litet spanien på vintern hos dej. undra på att han kommer tillbaka.
Klematis
03-02-2006, 19:09
Vad roligt. Jag har alltid gillat grodor och paddor. Tyvärr så har min katt fått för sig att det är himla roligt att jaga paddorna. Sover inte paddorna på vintern i vanliga fall? Alla kan ju inte ha sådann lyxig övervintring.
kerstin z5-6
03-02-2006, 22:58
Jo -den sover nog den här med .. men i januari feb har tempen i källaren stigit å pass att den vaknar ... Jag är säker på att det var denna typ jag bar ut i oktober ... int .. han hittade tillbaka ...  katterna stirrar på hans glasbur genom glasdörrarna , men eftersom de tror att banankrukor är toaletter är de portade från växthuset -så han har en tämligen skyddad tillvaro där
zaaritha
03-02-2006, 23:01
Vi har en padda som grävt ner sej i sågspån i vedskjulet--vet ej om det är dam eller herre! Den har funnits här i 3 år nu.
Vad himla roligt Kerstin! Trevlig och söt "historia"  .
CITAT (amaira @ 04-02-2006, 09:23) Vad himla roligt Kerstin! Trevlig och söt "historia"  . håller med. jättetrevligt att få höra om herr paddas livsöde
Klematis
04-02-2006, 12:39
Det vore jätte roligt om de berättade om Paddan, näd den vaknar och kommer fram.
Stilig padda  Är det inte ett lyckosamt teckem att paddor trivs i trädgården? Om inte annat för att de är extra känsliga för utsläpp och sådant, så då måste det ju antyda att din trädgård är lite förskonad från det.
Som sagt... paddor är lyckobringare, håller oknytt och tocket elände borta...
Klematis
04-02-2006, 19:11
Då är det ju in te konstigt att man blir glad när man ser dom!!
SannaLasso
04-02-2006, 20:57
ÅÅÅH! Avundsjuk! Jag vill också ha en padda i min trädgård! Men inte att pussa på för att den ska bli prins, det funkar inte på paddor! Det är ju GRODOR som blir prinsar. Vet ni inte det? Jag tror nog att det är samma padda som kommer fram år efter år. Paddor kan bli gamla, huggormar kan ju bli 20 år och jag har för mig att jag hört att paddor kan bli ändå äldre, uppåt 30!
*Felix matte*
04-02-2006, 21:01
Va kul att ha padda inneboende  den var ju liiiite söt också
Kan det vara så att om man pussar grodor blir det prinsar och om man pussar paddor blir det.... kungar?
Whiskuchi
05-02-2006, 18:21
Eller om man pussar grodor blir de prinsar, om man pussar paddor får man vårtor på läpparna (jag har bara grodor i trädgården, men har inte provat att pussa på dem)
CITAT (Sollan @ 05-02-2006, 10:22) Kan det vara så att om man pussar grodor blir det prinsar och om man pussar paddor blir det.... kungar? nä..pussar man prinsar blir dom paddor
kerstin z5-6
05-02-2006, 19:13
jag tror jag avstår kyssarna -ser jag  Dagens måltid tre maggot  Studerat frösåddens konst med intresse ...-badat
Din padda är nog en Lycko-padda! Den sprider glädje omkring sig i hela Sverige (via Odla.nu) och är själv lycklig som har dig/er!
Klematis
08-02-2006, 11:55
Blir värkligen godor och paddor så gamla? Trodde de blev några år bara. Vilket härligt husdjur.
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-02-2006, 19:06) Näää -den vaknar i källaren o skrämmer slag på pelletspåfyllaren ... som tar upp den -placerar den i uttjänt akvarium i orangeriet .. där han äter maggot , har badbalja med vatten och sten att vila på -samt golvvärme .... Inte undra på att han är så fet o go!
Klematis
08-02-2006, 16:29
Är inte katterna intresserade av honom när han är ute? Jag fick rädda flera i somras från min lilla kisse.
kerstin z5-6
08-02-2006, 16:33
Eftersom jag krukodlar i stora krukor därute är de bannlysta -de sprider annars gärna kvävedoser i krukorna
SannaLasso
08-02-2006, 16:37
OJ, jag skrev ju fel! En vanlig svensk padda (Bufo Bufo) kan bli 40 år gammal!
Klematis
08-02-2006, 16:40
Det är ju som en sköldpadda. Man kan ju tycka att det är otroligt att de klarar sig så läng ute i naturen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|