Magdis
En bekant till min man ville komma och informera oss om ett företag som heter Amway. Han ville värva oss som medlemmar. Det handlar om att köpa varor utan några mellanhänder och fördyrande reklam och på något mystiskt sätt skulle pengarna dessutom rulla in på banken medan man i stort sett inte gjorde nånting, värvade man fler medlemmar så går det snabbare. Jag fattade inte hur det hela skulle gå till och jag orkade inte lyssna för jag var redan så skeptisk och negativt inställd till det hela. Det första jag tänkte på var pyramidspel, fast i det här satsar man inga pengar.

Som tur är var min man lika skeptisk till det hela så vi tackade bara nej och sa att vi inte har tillräcklig motivation till att hålla på med nåt sånt. Mannen snackade så mycket om hur mycket mer fritid man kunde få och man skulle förverkliga sina drömmar m.m.

Jag litar väldigt mycket på min intuition, jag brukar känna negativa eller positiva vibbar om både människor och situationer och min intuition signalerade med rött ljus nu.
Caprice
Det gör du helt rätt i, att inte ge dej in i det, tycker jag....
De flesta, dock inte alla, som håller på med detta blir olyckliga i slutändan...
Gurkan
Låter som om din intuition, än en gång, leder dig rätt.

Amway

"Multi level marketing" av kosmetika, naturpreparat, rengöringsmedel och andra mirakelprodukter finns många exempel på och många som blivit besvikna.

Jag vet inte vad det här handlar om men "om det låter för bra för att vara sant så är det oftast det", nån måste ju trots allt betala för att iden ska funka. Det var väl ungefär det din magkänsla berättade för dig.

Multi level marketing = pyramidspel (som jag ser det - andra har kanske andra definitioner). Dom som är i botten på "pyramiden" betalar till de som är i toppen. Ju större "pyramid" desto fler i botten.
AndreasBlomquist
AmWay var ju med i Robert Aschbergs Insider tror jag det var. De klassade AmWay som en av de värsta MLM-företagen. Liknas vid en sekt.

Länk till Google om AmWay och Insider
Rossi
Jag hade nog också omvärderat personen (bekant skrev du) som ville pracka på er detta. sad.gif
Magdis
CITAT (Rossi @ 02-02-2006, 08:38)
Jag hade nog också omvärderat personen (bekant skrev du) som ville pracka på er detta. sad.gif

Det var första gången jag träffade honom överhuvudtaget. Jag undrar vad han tänkte för han verkade ganska nervös. Tänkte han kanske "jag önskar att jag aldrig gick med i detta" Själva skulle vi aldrig kunna hålla på med det där att försöka dra in andra människor, det skulle bli ytterligare ett stressmoment i vardagen. Istället för mer fritid verkade det ju som att man fick ett jobb extra att sköta. Nä uscha...jag avskyr såna där krångligheter. Handla på Coop och ha ett hederligt arbete för att dra in pengarna är mer min melodi.
torvan
Jag blev pålurad ett typ av pyramidspel av en "vänninna" en gång och
det förstörde vår vänskap. Jag ville inte ens försöka sälja vidare till mina vänner utan förlorade flera tusen på det. Tur man har blivit gammal och bättre på att säga nej... rolleyes.gif torvan
katjoh
Jag har försökt sätta mig in i detta lite eftersom jag också har en nära bekant som ville komma till oss och visa detta.
Affärsidén med direktmarknadsföring är att reklamkostnaderna används till "lön" åt dem som går in i företaget som "säljare". Man kan tjäna pengar dels på att sälja företagets produkter och få en provision, dels kan man "värva" nya säljare, som köper in sig i företaget och då får man för det man betalar (ca 1000:-), dels en del produkter att testa och demonstrera, dels får man pärmar och broschyrer med information om produkterna och affärsidén. När man värvat ett visst antal kommer man att få del av "vinsten" och det är då det sägs att man kan få "arbetsfri inkomst". Hur lätt det är att komma dit kan man ju fundera på...

Någon renodlad bluffverksamhet tycker jag inte det verkar vara. Ska man tjäna pengar som försäljare krävs det ju alltid hårt arbete och en speciell läggning. Och hur man väljer att tjäna pengar är ju individuellt. Är man anställd så är man ju alltid löneslav och genererar pengar till någon "högre upp"
Jag har ett arbete jag trivs med och tänker inte byta ut det mot att bli försäljare. Jag har dock testat en del av de produkter som säljs, mest rengöringsmedel, kroppsvårdsprodukter och smink. Och jag tycker de håller hög kvalitet. Lite dyra i inköp, men mycket dryga. T ex ska man bara ta en matsked av tvättmedlet. Man får produkterna levererade hem till dörren.
Floppy
Precis som 'Kathjo' så köper jag tvättmedelet och tandkrämen...provar på olika produkter ibland...

Min svägerska säljer Amway produkter och hon bjöd in sin bror (min pojkvän) på ett 'möte' som hon skulle hålla i hos sina kompisar...hans uppgift var att kritisera och anmärka på produkterna mm...men hon och hennes 'support' som hon hade med sig (hon var ganska ny på att hålla i 'möten')....hade jättebra argument...och då kan jag säga att min pojkvän var VÄLDIGT skeptisk till Amway...och han gav dem kritik vill jag lova smile.gif smile.gif smile.gif

Men så mycket mer erfarenhet av företaget har jag inte mer än att hon anstränger sig inte för att sälja (hon har ett jobb som hon stortrivs med och inte vill sluta)...utan hon säljer lite då och då...därav minimala inkomster...produkterna är bra...hon är inte ruinerad och olycklig...

Detta är min erfarenhet av Amway... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon