CurlySue
Hej,
har köpt 2 påsar pensé, men blir så förvirrad.
På den ena verkar det som om man bara kan förkultivera dem på hösten, placera dem kallt och sen blommar de till våren... wacko.gif

Men jag vill så nu och få dem att blomma till våren wub.gif
Går det? Hur gör jag?

Kram
Sarah Stockholm
Kajsa
Jag brukar så mina i januari, man vill ju ha dom ute så tidigt som det bara går på trappan i april/maj. Så fröna helt grunt i såjord, fröna är inte mindre än man kan hantera dom. När plantorna är lite större planterar jag om dom i krukväxtjord, tar ca 3-4 veckor. Har växtlampa första ggn i år, men andra år har det gått bra ändå, om man bara tar ljusaste fönstret.
Irene_L
Om du sår i feb- april så blommar dom till sommaren. Det har jag gjort i år och även förra året. Då hade jag penseer som blommade hela sommaren. De var jättefina. wub.gif
Om du vill ha vårblommande penseer måste du nog köpa dom i vår och sedan får du själv så nya i höst för att ha till nästa vår.
mvh
Irene
Lady Hamilton
I fjol sådde jag mina penseér 2/2 och de började blomma i slutet av Juni.
I år sådde jag de (ifjol laugh.gif ) 19/11-05 och de är fina plantor nu som står svalt under lysrör. Tänkte mig att de skulle blomma i början på Maj smile.gif
pisanggoreng
Hur ser dina plantor ut nu, Hamilton?

Mina ser väldigt olika ut beroende på vilken sort det är... Några är korta och kompakta medan några är långa och gängliga...

(Mina står i 12 grader med extraljus.)
Lady Hamilton
SÅ HÄR Jag har 181 st i lite varierande stl laugh.gif

Lady Hamilton
CITAT (pisanggoreng @ 02-02-2006, 20:47)
Hur ser dina plantor ut nu, Hamilton?
Mina ser väldigt olika ut beroende på vilken sort det är... Några är korta och kompakta medan några är långa och gängliga...
(Mina står i 12 grader med extraljus.)

Nu är jag nyfiken på dina........ rolleyes.gif In med bilder! laugh.gif
pisanggoreng
Oj, vad stiliga dina var! (Så ser inte mina ut huh.gif )

(Mina bilder får vänta ett tag till... efter omskolning kanske... wink.gif )
Lady Hamilton
CITAT (pisanggoreng @ 02-02-2006, 21:46)
Oj, vad stiliga dina var! (Så ser inte mina ut huh.gif )

smile.gif När sådde du dina? Jag har skolat om ca 1/2 av alla plantor och har nu ca 13* Hade tidigare 15*
pisanggoreng
Den 12/12, enligt anteckningarna.

Sex olika sorter, och sammanlagt strax under hundra små plantor står i källaren...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon