Annika zon 4
28-04-2003, 10:14

hallå, jag har förgrott mina luktärtor i toarullar. Det funkar väldigt bra. Gjorde botten av tidningspapper, fyllde på planteringsgjord å överst ett lager såjord. Dessa rullar står på högkant i en plastlåda under extrabelysning. När det blir dags för plantering, är det bara att gräva ner rulle för rulle.
Mariann
28-04-2003, 10:30
Mina toarullar är redan avhärdade och nergrävda. Det har också gått bra med odla i toarullar. Luktärter är ju HA och någon var HHA
e_sedell
29-04-2003, 19:24
VA, du som bor i zon 4. Hur mycket kyla klarar de? I så fall ska nog jag se om jag inte kan peta ut lite med för det är TRÅNGT inne. Hur mycket kyla tål tagetes?
Mariann
01-05-2003, 07:41
Än lever dom
. men de är ju härdiga annueller står det på mina. Nu står ju mina rätt skyddade mot väggar. De växer inte så mkt nu men det var ju det jag ville. de ränner ju iväg så inne och blir gängliga jag har inget extra ljus. Blir det frost grader får man kanske täcka dom men jag kommer nog att chansa. Alla vet väl vilka järnnätter det kan bli i juni och då har man ju i allmänhet redan sått dom ute i såfall. Så jag tror inte det är några problem med måttlig kyla. förodling av dom är ju för tidigare blomning inget annat.
Ursäkta, vad betyder HHA ?
Härdig annuell har jag listat mig fram till att det första HA betyder av döma av samtalet, men HHA

?
Bara så nyfiken...
Kan man göra så med rosenvial oxå månne??? Jag har redan sått dem och de växer för fullt, men de behöver nog snart djupare krukor, de har väl lång rot (?), kan man kanske omskola i hushållsrullar?/ Lotta
e_sedell
01-05-2003, 11:59
hur varmt bör det vara i jorden innan man sår luktärtor ute? Jag kanske ska göra det i stället och i så fall nu för då slipper man ju att ha dem inne. Jag har platsbrist.........
Mariann
01-05-2003, 14:13
Mina rosenvialer är i jorden sedan några dagar
avhärdade o klara. HHA halv härdig annuell. jag har också köpt en vial på Rångedala och den stod inte i någon särskilt djup kruka jag tror du kan ha kvar dom och ev brja avhärda dom . det är ju en härdig perenn. Men ta in den på natten om det är frost annars behövs det inte. Mina har ju klarat sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.