Full version: Dags köpa tomatfrö
gunnelö
Hej

Jag har börjat fundera på vilka tomatsorter jag ska satsa på i år. Vid en sökning här ser jag att Raketa och Pink Ping Pong rekommenderas. Skulle vara kul att testa något nytt.

Vilken tomatsorter med normalstora och stora frukter tycker ni är bäst både vad det gäller smak och avkastning?

Jag brukar odla både i växthus och busktomat i kruka utomhus.

Gunnel Ö
Sollan
Min y-t-t-e-r-s-t begränsade erfarenhet säger "Tigrella". Mums!
Lady Hamilton
Jag gillar gamla hedeliga Dansk export, den misslyckas jah aldrig med smile.gif
karjo
Någon som har erfarenheter av "Roma VF"? Så heter visst de som jag har här... unsure.gif smile.gif
Lena i Torslanda
Roma är en traditionell tomat som inte är speciellt upphetsande tycker jag. Helt ok i tomatsåser men inte så god naturell. Hade den förra året och den kommer inte med på årets lista. Mina favoriter är Gardeners delight, Pomodorina och Sungold. Säkra kort med goda söta tomater. Gillar man smågodis är Ildi en fullträff. Mängder med små gula toamter i täta klasar.AoT Tomatlista

Här är en länk till Tomatlistan på Allt om trädgård.
Gurkan
CITAT (karjo @ 03-02-2006, 09:16)
Någon som har erfarenheter av "Roma VF"? Så heter visst de som jag har här... unsure.gif  :)

Jag har inte odlat denna tidigare men planerar att göra det i lite större skala i sommar för att konservera mitt vinterbehov, det är som sagt en traditionell italiensk "pastatomat" som används till att göra tomatpuré och sås på. Jag hoppas såklart att den är fantastiskt god men vet inte än.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

En favorit från förra sommaren är Ildi som gav sanslöst många små goda tomater. Jag äter dom som godis men dom är goda i matlagning, hela, också. (Jag vet, du frågar om en röd normalstor - får en gul pytte tongue.gif )

Gurkan
Den godaste förra året (och väldigt produktiv om man slarvar lite med tjuvningen - jag lät tre-fyra stammar gå upp) var Supersweet 100 F1.

Den gör skäl för namnet "Supersweet" och många kilo blev det på plantan.

Biggan_
Dansk export tycker jag är bäst av de sorter jag provat. Den blir bra både i växthus och på friland. Ildi är favoriten bland minitomaterna. Den är rikbärande och makalöst god, i synnerhet om man äter dem solvarma tongue.gif
Gurkan
CITAT (Birgitta P @ 03-02-2006, 13:23)
Dansk export tycker jag är bäst av de sorter jag provat. Den blir bra både i växthus och på friland. Ildi är favoriten bland minitomaterna. Den är rikbärande och makalöst god, i synnerhet om man äter dem solvarma tongue.gif

Visst är dom goda men dom måste vara RIKTIGT mogna, när dom skimrar lite i grönt smakar dom väldigt kärvt och omoget, dom blir sen lite mörkare gula och klassar ut varje form av godis.

Jag har frön till Danska Export och Moneymaker som påstås vara en "förbättrad variant" av just Dansk Export. Vi får väl se om det är nån skillnad.
gunnelö
Tack för alla spännande tips, några av sorterna kommer jag att testa i år så får vi se.

Det är självklart roligt att få tips på små gula tomater också! Och med såna bilder dessutom. rolleyes.gif

Tack igen!
Gunnel Ö
Gurkan
Gul pärontomat, väldigt produktiv, mognade senast av dem alla och smaken var inte riktigt lika god som det antyddes på fröpåsen, lite tjockskaliga också.

12 liters murarhinkar med pås-kogödsel, ingen extra näring under säsongen. (Alla mina tomater fick samma behandling)

... som sagt, dignande klasar som imponerar på grannarna.

Bloody Butcher, busktomat som mognade tidigt. Denna bild är från plantans sista levnadsvecka och jag har skördat tomater kontinuerligt minst 6 veckor när bilden togs. Plantan kolapsade under sin egen tyngd till slut ... sad.gif stackarn

Gurkan
Åsså en sista skrytbild :

Susanna
Stiligt! Vad gjorde du med alla tomater? Jag brukar göra några sorters tomatsåser/röror och frysa in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon