Lena i Torslanda
03-02-2006, 08:33
Den ena katten brukar hålla både sig själv och kompisen ren och får därför i sig mkt hår (kompisen är skogkatt!). Jag har för det mesta kattgräs stående men det är inte alltid han är intresserad av att tugga i sig av det. Jag har hört att det skulle finnas något som hjälp att bli av med hårbollarna. Man kunde ta det på kattens tass och så slickar den i sig det. Någon som vet eller har annat bra tips.
Jat tycker synd om min "lille" Mimer
Fett av nåt slag brukar hjälpa, margarin eller olja.
Behöver alla katter "hjälp" med att få ur sig hårbollar? Hur vet man om de behöver det?
Många långhårskatter spyr upp dom utan problem, men ibland så kan det bara ta stopp. Dom hulkar och hulkar och det kommer ett väsande och möjligtvis enbart klar vätska, men ytterst ovanligt att behöva söka veterinärshjälp. Lite smörjmedel i lilla maggen så är det lättare för hårbollen att glida upp.
köp parafinolja på apoteket.
en tesked i veckan räcker
Min "vanliga" bondkatt kanske inte får så stora problem med sånt då? Han har ju ingen lång päls...
Lena i Torslanda
03-02-2006, 10:16
Tack för tipsen - det får bli lite smörjmedel då. Då blir Mimer glad för han äääälskar smör och annat fett. Vänder man ryggen till minsta lilla så tar han chansen att slicka på bordsmargarinet vilket innebär att det inte får stå framme utan övervakning.
det finns foder som innehåller kattgräs att köpa.. tror inte att margarin och vanlig olja är så bra att ge till en katt, brorsans vetrinär varnade honom för det när hans katt hade en böld och inte kunde bajsa. Tydligen så lagras det fettet på något vis i kattens kropp, det var bättre att ge parafinolja för det gick rätt igenom kroppen.
Det handlar väl inte bara omvilken typ av päls det är, i vissa fall kan det också bli ett tvångsbeteende hos katten (brist på sysselsättning?), så att de "putsar" mycket mera än vad som är nyttigt!
Man kan prova att ge katten messmör eller kattmalt (köps på djuraffär). Har aldrig provat själv, men har hört att det skall underlätta för katten.
Whiskuchi
03-02-2006, 18:30
Kattmalt! Finns i djuraffären. Annars, om det redan är förstoppning, kan du ge en tesked paraffinolja (apoteket). Ge inte paraffinolja för ofta bara, det hindrar näringsupptaget. Och till sist; en del tycker katterna fäller mindre om de får jästtabletter (Jästex, apotek). Dessutom tycker de det är gott! :-)
Klematis
03-02-2006, 19:05
Blir pälsen tjockare oxå av jäst. Öljäst ska ju vara bra för vårt hår.
Jästex är det tabletter eller flytande?
Whiskuchi
03-02-2006, 19:20
Tabletter. Det räcker att skaka burken här så kommer alla tre ilande i högsta fart
Vet inte om pälsen tjocknar av det, jag ger det mest som godis.
Klematis
03-02-2006, 19:56
Ska införskaffa det till mina pissar.
Hur ofta får katterna "jästexen" då?
Whiskuchi
04-02-2006, 20:39
Stort sett varje dag. Det går tydligen inte att överdosera, överskott kissas ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.