Full version: Motorsågsmassakern!
Elektra
Förra ägaren har "beskurit" flera av de äldre äppelträden med motorsåg och skövlat rejält i kronorna. sad.gif mad.gif Ett av träden har tyvärr börjat murkna efter framfarten och jag undrar om det finns något sätt att rädda det? Jag vet inte sorterna, bara att ett av de misshandlade är ett Åkerö som jag är livrädd ska ge upp andan. unsure.gif
Eftersom flera av de gamla, stora grenarna är kapade med stumpar, bör jag beskära om dem och hoppas på en naturlig vallning istället? wink.gif

Ett par av de andra träden är inte beskurna på flera år utan ser ut som risbuskar, kan jag beskära dem efter ev. blomning eller bör jag vänta tills JAS och avstå från äpplena i år? Blommar de på vattenskotten om jag skulle glesa ur dem redan lite nu? blink.gif
noora
Du ska väl inte skära bort alla grenarna i dem på en gång? Du kan nog beskära dem (de risiga obeskurna träden alltså) i JAS utan att bli av med alla äpplen smile.gif Vi sågade bort ett par-tre stora grenar i båda våra felaktigt beskurna unga äppelträd i augusti förra året, men vi fick en hel del äpplen i alla fall.

Det andra får någon kunnig svara på wink.gif
Cilla
Man måste se bilder på träden och beskärningarna för att kunna avgöra om vad som är bäst med stumparna. Det spelar också roll när det gjordes. Är vitaliteten i trädet god (att det har bra växtkraft och har övervallat sår tidigare utan att barken öppnat sig nedåt från snitten) och är tapparna nya kan det vara bra att göra eftersnitt. Med större sådana brukar jag ta några per år, inte alla på en gång. Alltid större snitt i JAS, juli-september, eftersom trädet har bäst försvarskrafter då.

Vad man gör med risiga träd beror också på deras vitalitet, och vad man vill ha ut av dem förstås. Med syftet att träden ska leva länge och så friska så möjligt är det vanligt att man gallrar lätt i yngre ved. Om trädens vitalitet är normal beskär man i JAS. Är tillväxten på trädet långsam kan man genom beskärning på vårvintern stimulera trädet att satsa på att växa mer.

Träd som hanterats ovarsamt genom att grova grenar kapats behöver få kompensera sig för borttagen ved och bladmassa under flera år. De måste få växa utan beskärning alls. Om det finns liv i trädet kommer att att skicka nödskott, vattenskott, i mängder och det är trädets sätt att överleva. Vänta 1-3 år innan du börjar beskära igen. När vattenskotten börjar bilda sidogrenar brukar det vara dags för en första lätt gallring igen utan att man stressar trädet till att skjuta fler vattenskott.

Det bästa man kan göra för ett stympat träd är att luckra och förbättra jorden vid dess rötter. Då stärker man trädet mot angripare och underlättar för det att bygga upp kronan igen.

Lite hur man gör detta finns beskrivet på min sajt.
Elektra
Tack för svaren. smile.gif Jag måste leta reda på min nätverkskabel så jag kan fota och lägga ut lite kort på mina stackars träd. Nästan alla är grovt stympade, men jag har ingen aning om hur gamla skadorna är.

Angående min undran om utebliven frukt vid beskärning i JAS är att de har gett liten eller ingen skörd alls. Trodde de behövde beskäras redan nu i vår för att underlätta blomningen, men det spelar kanske ingen roll för fruktsättningen? huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Beskärning överlag gynnar inte fruktsättning överhuvudtaget det gynnar den vegetativa tillväxten. Om man gallrar i fruktveden så den blir glesare får man dock större äpplen av bättre kvalité. Gör man en gallring varje år under JAS så brukar man kunna göra ganska lätta gallringar = man brukar inte behöva beskära så mycket.
Klipper man för hårt oavsett tidpunkt får man dåligt med äpplen. Ex. klipper man in alla skott klipper man bort det mesta av blomanlagen + klipper man bort de vågräta grenarna och spar de som pekar rakt upp får man också dåligt med frukt.
Blomanlagen bildas redan sommaren innan, redan nu kan man titta på träden och se vilka knoppar som kommer att blomma i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon