Full version: Framför min pioner
Gåsis
Jag har frågar förut men jag frågar igen. Vad kan jag plantera framför mina pioner, gärna något som blommar hela sommaren. Heuchera har jag mest överallt efter förra årets frösådd, så inte gärna sådana. Funderar på hur en Polemonium skulle vara, har tittat på Polemonium borale. Nävor tycker jag inte riktigt gör som jag vill, dom blir aldrig den höjd jag tror och så vill dom gärna bli ostyrsliga och fläka ut sig.

Vad får bo runt era pioner?

/Åsa
Betty
Alchemilla mollis - Jättedaggkåpa skulle jag välja! smile.gif
Jag har idag Heuchera och Ajuga reptans runt fötterna på mina pioner - vart inte så bra som jag hade tänkt mig... Jag kommer att byta ut dem mot Alchemilla i år i stället. Jag tror Alchemillans limegula blomning kommer att bli en fin kontrast mot pionernas mörkgröna blad.

Visst är Polemonium fina och de doftar ju helt enkelt underbart - men hos mig har de en tendens att sprida sig lite för friskt.
Gåsis
Jag sådde alchemilla förra året men vem kunde tro att nåt som liknar ogräset hos mig skulle vara svårgrott. Det blev nog så illa att det inte blev nåt wacko.gif Och i år har jag inga frön. Men man kanske skulle skaffa några, jag har inga kåpor i rabatterna.

/Åsa
igl
daggkåpa tycker jag med. samtidigt undrar jag hur ni kan få något att växa runt pionerna, de blir ju enormt stora. under/bredvid mina kan inte ogräs ta sig ens.
mvh inger
Betty
Ja men det tar ju en del år innan de blir så där stora som dina Inger...
Mina pioner är ganska små ännu och det är allt för gott om bar jord runt dem ännu.
Rossi
Så jättefina pioner Inger!

Ja, själva har vi de flesta av våra ca. 20 pioner ute i gräsmattan och inte i rabatter eller intill husväggen.

En av dem står i en rabatt och där har vi krypande kärleksört + nävor under och runtom.
Eva i Skåne
Under mina pioner växer det revsuga. Dom har brett ut sig och är helt marktäckande. Jag har inte märkt att pionerna störs av att de växer där.
Gåsis
Problem wacko.gif wacko.gif Stora wacko.gif
Här är min pionrabatt förra sommaren. Var är pionerna, det finns fyra stycken. Men ni som ser det här förstår kanske varför jag ber om råd laugh.gif laugh.gif

/Åsa
Betty
Vilken fin blandad rabatt! Flytta ut pionerna till en ny egen rabatt! biggrin.gif
Rossi
Ja, de förtjänar att få ståta på egen hand! Det är urtjusigt med ett fång pioner mitt ute i gräsmattan.
Elisabeth P
Måste bara fråga.
Tål pioner att flyttas på ohmy.gif . Trodde att de var såna där "svårt att rota sig på nya platser" växter. Men jag kanske har fel. unsure.gif
Har själv två pioner som kanske står lite felplaserat sad.gif

Lisa
Margith
Jag håller med både Betty och Rossi! Pioner gör sig bäst i egen majestät, varför inte mitt i gräsmattan? biggrin.gif Eller en alldeles egen rabatt som Ingers? Hennes pioner var ju bara underbara!
Och din rabatt är urläcker som den är, dvs finns det pioner i den så ser jag dem inte... wacko.gif
Min erfarenhet av pioner är att de är inte alls svåra att rota på nya platser, de gillar det bara inte, så de protesterar genom att inte blomma året efter flytten. Men året därefter brukar de ha fogat sig i sitt öde wub.gif Så om dina pioner står alldeles fel Lisa: flytta dem! Hellre avstår då jag ett års blomning än att irritera mig på att blommorna står på fel plats.
Elisabeth P
Jag börjar inse att det lätt blir fler och fler rabatter ju mer man är in här och spanar. tongue.gif
Men visst var det läckert med en ren pionrabatt wub.gif , får fundera på detta med till sommaren rolleyes.gif
gunnelö
Vi flyttar pioner ibland. Det har alltid gått bra.

Runt många av våra yngre pioner växer det självsådd förgätmigej. Den blommar väl inte hela sommaren men ganska länge. Den letar sig gärna uppåt och "trasslar in sig" i pionen. Snyggt!

Som marktäckare har vi på något ställe ormöga. Också snyggt. När plantorna var helt små odlade jag grönsaker och tobak runt dem med det är de troligen för stora för i år (tredje året).

Gunnel Ö
Elisabeth P
När flyttar man i så fall pioner? Vår eller höst? Måste väl vara efter blommningen ialla fall?/ Lisa
kerstin z5-6
Hösten är bäst -de har djupa rötter -ju snällare du tar upp dem -desto fortare kommer de igång igen -ska du ha dem i gräsmattan ska gräset inte kunna växa in -det gillar de inte -ögonen -anlagen till nya blommor -små spetsiga knölar långt upp -ska ligga bara nån cm under marknivån
MB1965
Daggkåpa, huh, nejtack. JAg grävde bort mina- rena ogräset- för 4 år sedan det kommer fortfarande nya... Häll på att kväva till och med rabattroserna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon