Full version: GA-3
Gåsis
Jag har fröer från Melanthium virginicum och som såråd står det GA-3. Jag har förstått att man ska doppa spetsen på en tandpetare i medlet och sen späda med sex droppar vatten. Men hur långt ska jag doppa tandpetaren? En mm eller tre eller? Jag har oxå läst att man kan lägga fröerna på en liten bit stjärtlapp och droppa medlet på, sen slå in i en större. Ska man då låta fröerna gro i stjärtlappen och i värme? Tror jag gjorde så med någon sort förra året. Jag är ju rätt glad för dom här fröerna så jag vill gärna att det gror.

Visst är det väl fin?

länk

/Åsa
kerstin z5-6
Är fröerna av synlig storlek -? Jag brukar lägga dem, om de är några mm i alla fall, i ett lock -till en syltburk eller liknande , doppa spetsen av en tandpetare 2-eller 3 mm spelar mindre roll -bara du får med dig lite kristaller,placera tandpetaren bland fröna i locket-droppa sedan 6-8 droppar vatten över tandpetaren , rör runt så alla får del av Ga 3.
låt stå så -i 3-5 tim -så rör ibland , placera ut fröna på väl fuktad såjord .
Vattna ej under den första v , helst ej före grodd , plastfolie över brukar ordna det.Ska fröna kylas görs det efter ga 3 beh -inom ett dygn
Gåsis
Ja, visst är dom synliga. Dom är lite större än ett ordinärt gräsfrö. Lock, GA-3 och vatten. Det står när jag läser lite bättre att om fröerna behandlas med GA-3 ska dom gro varmt. Nu ska här sås! Tack.

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Jag fick lära mig på apoteket att 1 droppe var 1ml!? Så jag fick en spruta av dom och min blandning blev 6ml.vatten till en tandpetarspets GA3. Har ingen aning om det blir rätt eller fel, vi får väl se ifall det gror biggrin.gif
Gåsis
Kanske en droppe på apoteket - på mitt jobb är 1 ml 20 droppar, åtminstone i droppåsarna. Jag tog sex droppar ur en pipett får vi se vad det blir.

/Åsa
Floppy
En liten undran... blink.gif ...vad är GA3... smile.gif ... *nyfiken*
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Gåsis @ 03-02-2006, 12:31)
Kanske en droppe på apoteket - på mitt jobb är 1 ml 20 droppar, åtminstone i droppåsarna. Jag tog sex droppar ur en pipett får vi se vad det blir.

/Åsa

Jag förstod väl det mad.gif jag protesterade och tyckte att en droppe på 1ml. verkade väldigt stor, men hon vidhöll och jag gav ju naturligtvis med mig mad.gif mad.gif Då har ju mina blandningar varit för svaga...inte undra på att det inte gror..../ Helen
Gåsis
Men oj, så trist. Vad är det som inte vill sig? Kanske kan du göra ny lösning och vattna med den, det fick jag göra förra året när mina thalictrum inte ville gro. Ville och ville förresten, kanske var det jag som hade för bråttom laugh.gif laugh.gif Men vattnade gjorde jag och grodden kom igång.

GA-3 är ett medel som kan användas på vissa speciellt svårgrodda frön, men inte på alla. Det finns heller inte att köpa i sverige.

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Gåsis @ 03-02-2006, 14:53)
Men oj, så trist. Vad är det som inte vill sig? Kanske kan du göra ny lösning och vattna med den, det fick jag göra förra året när mina thalictrum inte ville gro. Ville och ville förresten, kanske var det jag som hade för bråttom laugh.gif laugh.gif Men vattnade gjorde jag och grodden kom igång.

GA-3 är ett medel som kan användas på vissa speciellt svårgrodda frön, men inte på alla. Det finns heller inte att köpa i sverige.

/Åsa

Det var av ren nyfikehet jag köpte GA3, har igentligen inte haft några problem av att fröså varken Thalictrum och Penstemoner, dom har grott nästan till 100% efter en vinter ute. Nåja, jag får göra en blanding till och hälla över krukorna rolleyes.gif / Helen
Margith
Jag som inte jobbar på lasarettet, gick ut i köket och kollade smile.gif 1ml är ett kryddmått, alltså 5 ml är en tesked.... de måtte ha väääldigt stora droppar på apoteket rolleyes.gif
Åsa: när du vattnade med GA-3, hur blandade du då? Apotekets droppar, eller ännu svagare? Eller du kanske inte alls vattnade, du bara droppade 6-8 droppar över sådden?? wacko.gif laugh.gif
Floppy: om du är intresserad att läsa mer om GA-3 så rekommenderar jag dig AoT:s hemsida - trädgårdslistor - sådd och förökning - GA-3. Där finns massor att läsa wub.gif
Gåsis
Jag gjorde precis som Kerstin föreslog, och droppade med en pipett över fröerna. Dom dropparna ska oxå vara 20st/ml. Fråga bara inte hur det kommer sig laugh.gif

/Åsa
Floppy
Tack för svaret...ska genast in å läsa i AoT om GA-3... smile.gif
kerstin z5-6
Droppe är droppe jag tar vattnet i pipett eller sked-20 dr/1ml -det hoppas jag alla i sjukvård o apotek lärt sig ... tydligen int?
-ditt apotek bör stänga Helen laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
sover alla som får sömndroppar i Piteå flera dygn efter besök där... jodu dina lösningar har nog varit veka smile.gif
De växtslag jag sett bäst reultat på är Thalictrum ,opuntia, vissa busk o trädfröer , vissa penstemoner men fa GENTIANA -vissa sorter som jag inte fått upp om jag så läst norran baklänges för dem- har grott , inte en , två utan hundra efter ga 3 ..
Ga 3 är en syra som naturligt förekommer både i frö och i naturen -den startar groningsprocessen -finns i skogsjord.. problemet med skogsjord är -att man kan iofs sila denna med vatten och utvinna Ga 3 -men då har man ingen aning om styrka osv .. svårförvarat är det med -och mosstillväxten i krukorna kan bli hög
Ga3 är inget undermedel -det kan skada försvaga tom döda vissa fröslag -Ska man använda detta ska det vara rek av den som sålt fröna eller av annan någorlunda pålitlig person smile.gif
Det köps i kristallerad form tex via gardens north -en påse med ett krydmått knappt kostar 50 kr och räcker även till en frömafiosos frösådder en hel säsong
torrt pulver som förvaras i kyl håller sig 2-3 år
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-02-2006, 17:19)
Droppe är droppe -ditt apotek bör stänga Helen laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
sover alla som får sömndroppar i piteå flera dygn efter besök där...

Nu förstår jag varför jag är så trött...jag hämtar ju ut min medicin på detta apotek biggrin.gif
Jag borde ju ha protesterat mer, men jag är ju så snäll och foglig laugh.gif
Nu ska jag göra en ny laddning och hälla över jorden....
men vad tror du om dom 3 krukorna jag har hunnit bära ner i kylan +4gr.? ska jag ta upp dom igen och ge en ny dos och låta dom stå inne?? / Helen
Lady Hamilton
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 03-02-2006, 17:24)
...Jag borde ju ha protesterat mer, men jag är ju så snäll och foglig laugh.gif.......

laugh.gif Det är svårt att protestera när man är medicinpåverkad
Och hellst DU som tydligen fått 20x rek.dos
kerstin z5-6
Ok Helen -jag ..tar detta..sakta... gör ... en ny ...blandning .. häll över .. fröna ..som ..står i +4..ovanifrån en udd... 6-8 droppar... plipp plopp

LOL laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag skrattar på mej .. fast eg är det här allvarligt wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Hamilton @ 03-02-2006, 17:28)
[laugh.gif Det är svårt att protestera när man är medicinpåverkad
Och hellst DU som tydligen fått 20x rek.dos

biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif jag skrattar så jag håller på att kola av biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
herregud! nej, jag ska aldrig mer hålla på med sådant jag inte begriper mig på!!! Jag fortsätter efter det här med utesådder av Penstemoner och Thalictum....Gentiansådderna har jag lagt på Berit biggrin.gif undrar hur i jösses namn hon har gjort blndningen wacko.gif jag sa ju åt henne vad jag hade lärt mig på apoteket biggrin.gif biggrin.gif
Det här skulle Kenneth K läsa , då skulle han få vatten på kvarn...vilken tur att han är på AoT. / helen
kerstin z5-6
Understå dej att berätta för Herr utesådd vad du håller på med -han är tillräckligt besvärlig -tack vare dina utesådder -som det är!

Berit -hur har du blandat till Ga3???? -har du samma apotek som Helen så blir det dåligt med groddar smile.gifsmile.gifsmile.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Plötsligt förstår jag hur ni hunnit med att så 160 sorter redan -ni är speedade allihopa däroppe ..
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-02-2006, 17:42)
Understå dej att berätta för Herr utesådd vad du håller på med -han är tillräckligt besvärlig -tack vare dina utesådder -som det är!

Berit -hur har du blandat till Ga3???? -har du samma apotek som Helen så blir det dåligt med groddar smile.gifsmile.gifsmile.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

nej, nej, skulle aldrig komma på tanken att säga något Kenneth, han behöver inte veta allt biggrin.gif
Berit har inte samma apotek, men hon litar ju såååå på mig, hon får garanterat göra om allt igen biggrin.gif och hon som har massor av olika sorters Gentianer, dessutom var hon så glad att hon hade beh. alla krukorna klart med GA3..... / Helen
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-02-2006, 17:42)
Plötsligt förstår jag hur ni hunnit med att så 160 sorter redan -ni är speedade allihopa däroppe ..

biggrin.gif tongue.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif / Helen
BjursBerit
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 03-02-2006, 17:46)

nej, nej, skulle aldrig komma på tanken att säga något Kenneth, han behöver inte veta allt biggrin.gif
Berit har inte samma apotek, men hon litar ju såååå på mig, hon får garanterat göra om allt igen biggrin.gif och hon som har massor av olika sorters Gentianer, dessutom var hon så glad att hon hade beh. alla krukorna klart med GA3..... / Helen

Hmmmm.....man kanske har gjort som Helen biggrin.gif för svaga blandningar fast jag inte har samma apotek biggrin.gif
Höörrru Helen ................byt apotek, ta inte ut nå mer medicin där biggrin.gif

Fast jag har fått leverans på 2 nya sorters gentianor idag,så det är bara att blanda en ny och STARKARE grogg den här gången...sen kanske dom går igång wink.gif biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nu 'jädrans' kommer det att växa stockar i mina krukor laugh.gif nu är det Ga3:at /Helen
kerstin z5-6
hihi -vad vore livet utan er smile.gif dötrist smile.gifsmile.gif
Nu kommer du/Ni nog att få bautaplantor i stället smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jaha! Nu har man GA3:at efter konstens ALLA regler, men inte sprutar det upp massa groddar för det, utan 1 å 2 å 1 å 3 laugh.gif Hur går det för er andra som har pysslat med samma verksamhet? / Helen
kerstin z5-6
beror lite på -somligt är gräsmatttor men somligt är ett två tre varianten ....
Å andra sidan tror jag att jag startat mkt senare med Ga 3 än du -
Så jag kan inte riktigt säga ännu

Dicentra har fått alla varianter utom en gravid kvinnas urin -det verkar svårt att få tag i ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon