Maria zon 6
03-02-2006, 13:02
Jag har en spaljé som är tänkt som insynskydd.
Funderar på att sätta Klockranka där, är den en bra täckare? Just här är det viktigare med insyndskyddet är med blommorna.
Spaljéen är 2 meter hög och ca 1,5 meter bred. Täcker Klockranka det och hur tätt måste jag isf sätta plantorna?
Jag hade klockranka i en balja mot en 180 cm hög skärm förra sommaren. Det såg ut
så här. Jag hade fem plantor i baljan.
Jag tyckte inte den växte särskilt fort, humle är snabbare. Det finns även ettårig humle om du inte vill ha perennaväxter i spaljén - guldhumle, den är gulbladig och blir 2 - 3 meter hög.
Länk
Hej Betty
Måste lägga mig i, Guldhumle är ju inte ettårig, jag har flera stycken, de är återkommande varje är precis som vanlig humle, du menar kanske japansk humle, den brukar jag oxå plantera, den är ettårig och täcker in ett plank snabbt, den har stora lite vassraspiga blad, jag brukar plantera den i april inomhus
Lena zon 4
CITAT (Lena @ 03-02-2006, 14:54)
Hej Betty
Måste lägga mig i, Guldhumle är ju inte ettårig, jag har flera stycken, de är återkommande varje är precis som vanlig humle, du menar kanske japansk humle, den brukar jag oxå plantera, den är ettårig och täcker in ett plank snabbt, den har stora lite vassraspiga blad, jag brukar plantera den i april inomhus
Lena zon 4
Ja du har naturligtvis helt rätt! Jag blandade ihop de båda.
kerstin z5-6
03-02-2006, 17:28
Klockrankan täcker en hel vägg i mitt orangeri -problemet med den är att ska den bli stor och blomma bra måste den sås nu -skötas gödas o fa avhärdas- -eftersom det är en starkväxande slingerväxt är det inte så lätt .. ofta är den som vackrast när frosten tar den -Får man upp några fina stora går de att övervintra som krukväxter
Här på båge medan rosorna växer till sej

Maria zon 6
03-02-2006, 18:53
Så bra med bilder, det blir så mycket lättare att föreställa sig hur det kommer att bli här hos mej då!
I söndags, 29/1, satte jag frön till Klockrankan. Jag satte tre frön per kruka i tolv krukor så det borde ju kunna täcka något så när...
Ett-årig humle är ju också ett alternativ, finns det frön att köpa på den?
Jag tror aldrig jag sett det i katalogerna.
Kanske Klockrankan hamnar ute i sommarstugan och det blir humle på spaljén i stan i stället - insynskyddet var som sagt det viktigaste!
Åsa, mälardalen zon 2
03-02-2006, 18:57
CITAT (Maria zon 6 @ 03-02-2006, 18:53)
Ett-årig humle är ju också ett alternativ, finns det frön att köpa på den?
Jag tror aldrig jag sett det i katalogerna.
Ettårik Humle heter japansk humle och finns exempelvis hos impecta och Runåbergs.
Jag tycker att klockranka och japansk humle växer lika snabbt och täcker ett plank lika fort, om man inte är ute efter blommor på Klockrankan, de är ju jättevackra, men håller med Kerstin, den vill gärna blomma i slutet på sommaren, ändå bor jag i zon 4,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.