Full version: ska köpa växthus
athos
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av skånska byggvaror och deras växthus?
Jag funderar på att köpa ett ODLA 10.
pisanggoreng
Jag har erfarenhet av Skånska Byggvaror, men inte deras växthus.

Har köpt deras plasttak och en skjutdörr där. Snabba och pålitliga leveranser.
maloppa
Köpte ett Classicum Serralux 3 X 3 m förra året. Tittade även på Skånska byggvaror men valde Classicum för att de är högre och man får därmed större odlingsvolym, dessutom kan jag stå raklång i hela växthuset.

Takfot på Serraluxen är 1,81 m och nockhöjden är 2,5 meter jämfört med 1,45 och 2,36 på Odla 10. Visserligen kostar de några kronor extra men nu i efterhand är det värt varenda krona.

Har du möjlighet så rekommenderar jag dig varmt ett besök på Classicum i Skåne eller Stockholmstrakten. Kollade även på Willabs växthus i Båstad men då var standard dörröppningen så låg att min man inte kom in raklång, han är 1,88 och jag tror dörren är ca 1,70. Gick visserligen att köpa till förhöjning av hela växthuset för några tusen men det var ju onödigt när det inkluderades i priset på Classicums växthus.

Jag håller som du ser på Classicum, har själv fått rådet att inte vara dumsnål vid köp av växthus som man förhoppningsvis ska njuta av i många år. Lycka till med ditt val
MB1965
Jag har en undring, krävs det bygglov för att sätta upp en växthus ?
pisanggoreng
Det beror på hur stort det är och var du bor.
athos
Nu har jag bestämmt mig för att inte köpa ett växthus! Jag har kollat runt lite här på forumet en hel del och jag har bestämmt mig för att bygga ett i stället! Eftersom jag har 15 st fönster 1,04b och 1,84 h. Tänkte använda mig av någonslags plast som tak. Men mitt problem nu är hur fixar man till ventilationen i ett egetbyggt plast tak? Och är det någon som har något smart tips vad man kan använda som dörr?
pisanggoreng
CITAT (athos @ 17-02-2006, 19:19)
Men mitt problem nu är hur fixar man till ventilationen i ett egetbyggt plast tak? Och är det någon som har något smart tips vad man kan använda som dörr?

Hej,
Jag har faktiskt ett smart tips, och jag fick klura länge på det innan jag kom på det. Om det nu är jättesmart är jag inte helt säker på för jag ska sätta in dem nu i vår, men det verkar bra. I korthet så har jag låtit göra en slags skena i metall i vilken jag kommer sätta in ett "vanligt" växthusfönster (finns att köpa på Willab). Kommer ha en träram i öppningen.

Asch, det går inte förklara. Jag kommer lägga ut bilder med förklaring här eller, mer troligt, här när det beger sig. Så länge, hav tröst för det finns en lösning...
athos
Hej!

Det låter intressant, ser framemot hur det blir! Vad har du för slags tak? Är det i plast så undrar jag, var du har köpt det och hur mycket det kostade och även hur du ska göra hål i taket? Nu blev det många frågor. Det kommer säkert fler!
pisanggoreng
Hej,

Bilder på bygget finns här! (Det är alltså redan byggt.) Taket är i plast och köpt på Skånska Byggvaror. Kommer inte ihåg priset direkt, men priser finns på deras hemsida. Eftersom taket redan är på plats kommer jag borra några hål i taket och och sedan såga med fintandad såg den fyrkant som ska bli fönster. Det är väldigt enkelt att såga i de här plasttaken. Själva ramen är redan satt där som man nog kan se på bilderna jag länkade till ovan.

Titta också in här för fler växthusdiskussioner!

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon