Lady Hamilton
Hej alla glada smile.gif !
I fjol på Trädgårdsmässan i Umerå köpte jag NEMAblom -mot "blomflugor" (sorgmyggor, vattenflugor)
Jag hade visserligen inte något större att få mina plantor att överleva.
Men något "mystiskt" var det med lobeliorna som grodde så fint och sedan "tvär dog" hälften. Så jag blev tvungen att så 2 ggr.
Men eftersom det var sent på säsongen så hann jag bara pröva på någon enstaka frösort och nu har jag haft det överblivna "kuvertet" liggande i kylskåpet, och använt det nu.
Jag tänkte använda det i alla mina sådder i år, så jag behövde köpa mera. "Sagt och gjort" jag har beställt mera och de ska skicka när det blir lite varmare ute.
Så nu är jag nyfiken på om ni andra har några erfarenheter av detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Har inte använt just märket Neemablom men jag har använt bröderna Nelsons nematoder som de sålde ett tag och de funkade utmärkt. Nematoderna är färskvara det är ju levande rundmaskar så man får bäst resultat ifall man använder förpackningen så snart man fått den. Jag vattnade ut nematoder i alla krukväxter jag hade och utrotade dem helt.
Lady Hamilton
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-02-2006, 18:27)
...... Nematoderna är färskvara det är ju levande rundmaskar så man får bäst resultat ifall man använder förpackningen så snart man fått den. Jag vattnade ut nematoder i alla krukväxter jag hade och utrotade dem helt..............

Du har nog rätt där, men Nemablom säger att i rumstemp håller påsarna 3 mån och i kyl 12 mån.
Nu hade jag inget mikroskåp så att jag kunde kolla att maskarna lever men jag får väll hoppas att det går bra smile.gif

Tack Åsa för svar smile.gif
lissa
huh.gif huh.gif Nematoder är väl egentligen ett skadedjur?? Åtminstonde har experter i ett annat forum svarat på en fråga om nematoder att det är svårt att bli av med dom, och att dom kan förstöra rötterna på växterna......Eller pratar ni om någon speciell sort???
kerstin z5-6
Rosnematoder är nåt helt annat tex -de vill man inte ha -men dessa är nyttiga små arbetare laugh.gif
Gåsis
Men jag funderar blink.gif Om man inte redan har sorgmyggor, är det då någon vits med nematoder. Vad äter dom på då? Hips vips har dom svultit ihjäl innan sorgmyggorna kommer kanske. Jag kan tyvärr inget om just det här så det här är inget svar men en fundering som sagt.

/Åsa
kerstin z5-6
de vilar i jorden o väntar på larvuslingarna...
Lady Hamilton
laugh.gif Du är "fanastisk" på att förklara
Du är en wub.gif "Gullegumma"
kerstin z5-6
Gumma ! Får jag be att påpeka att jag är en dam i leopardpäls och högklackat -förstör inte min image Hamilton:)smile.gif -men -Tack! alla komplimanger mottages
jag har snuva, pelletspannan ryker in, det gror inte i mina lådor som jag vill...
Idag var en sån där morron ......
wub.gif laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-02-2006, 10:46)
Gumma ! Får jag be att påpeka att jag är en dam i leopardpäls och högklackat -förstör inte min image Hamilton:)smile.gif

wink.gif Hur var det nu???? "Plumsade" du inte även i djupsnö i den "utstyrseln"?? Strax före jul........................
kerstin z5-6
Jaaaa Dionysia har grott !!Bättre dag genast !

Jo det var jag smile.gif
lissa
Aha, så det finns alltså nematoder mot sorgmyggor som huvudrätt, eller äter dom annat också ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon