Elisabeth P
Jag hade ett plomonträd som tyvärr fick stora problem med löss, eller vad det nu va. Vi sprutade med allt möjligt bekämpningsmedel utan att ohyran försvann. Tyvärr dog trädet (i alla fall bitvis) så i sommras sågade jag ner det helt och hållet sad.gif .
Roten ska jag försöka gräva upp i sommar. Nu undrar jag hur snart efter en sådan här ska jag kan plantera något nytt på samma plats.
Och om hela roten efter plomonträdet måste bort.

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror på vad du ska plantera, ett nytt träd som hör till Prunussläktet är inte att rekommendera p.g.a jordtrötthet, en del sjukdomar och skadeinsekter som ofta håller sig till ett växtslag + det verkar som Prunus inte trivs på växtplatsen med tanke på att vissa delar dog.

Bladlössen är dock inget att oroa sig för det är mycket normalt att plommon, körsbär, äpple får angrepp av bladlöss men det är inget som tar död på växten och det räcker med att spola trädet med en hård stråle kallvatten med jämna mellanrum. Är trädet litet kan man även mosa det värsta kolonierna för hand så att de naturliga fienderna får en chans att föröka upp sig. (sprutar man med medel förstör man den ekologiska balansen som naturen hela tiden försöker bygga upp. Nyckelpigelarver och liknande dör ju också av medlena vilket bygger upp en ond cirkel där man bara sprutar mer och mer för lössen är ju snabba på att föröka upp sig speciellt när man tagit död på deras fiender)
Elisabeth P
Funderar på att plantera någon buske där.
Körsbärsträdet som står bredvid hade ochså stora bladlöss angrepp. I höstas klippte jag det rätt hårt eftersom angreppen mest satt ute på de nya skotten. Hoppas att det överlever min hårda behandling sad.gif . I sommar ska jag gå hårt åt med vattenslangen i stället tongue.gif .
Är det mer okej att sputa med vanlig såpa? gul eller grön? unsure.gif

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Såpa är lika illa för de naturliga fienderna, även såpa tar död på nyckelpigelarver etc. men som sagt löss i trädgården är helt normalt och träden dör inte av lusangrepp.

Angående klippningen: Var det i ung ved du klippte lär du få en hel del nytillväxt men klippte du hårt in på äldre ved kan det bli sämre med tillväxt körsbär bryter inte så bra med nya skott på gammal ved.

Nytillväxta skott med mjuka vävnader är smaskens för bladlöss det går lättare för dem att sticka in sin "sugsnabel" i mjuka vävnader, så det finns risk för nya stora kolonier, det är bättre att låta de unga skotten vara kvar så de förvedar sig, då blir de mindre smakliga följande år. +Det blir nog inte så mycket bär ifall man klipper hårt i årsskotten på hösten.
Elisabeth P
Okej
Men gjort är gjort sad.gif . Jag får hoppas att trädet överlever, så får jag följa ditt råd att gå hårt åt med vattenslangen istället.
Bladlöss ser ju inte så frächt ut hur naturligt det än är pluss att på något vis försvann alla körsbären. Under flera års tid har jag haft problem med bladlöss. det har kommit mycket frukt, men tyvärr hinner de inte mogna förrän de är borta. mad.gif Jag tror inte det är fåglana som tar dem då jag inte ser några kärnor på marken . Dessutom har jag provat med både nät och foliebitar i trädet, men frukten förvinner i alla fall sad.gif

Hoppas på bättre lycka nästa år biggrin.gif

Lisa
Lady Hamilton
CITAT (Lisa:) @ 04-02-2006, 15:56)
....Körsbärsträdet som står bredvid hade ochså stora bladlöss angrepp............

Jag hade också problem med löss på mitt körsbärs träd sad.gif
Men jag fick tipset att plantera krasse som fick "slingra sig upp i trädet"
Krassen blev inte någon vacker syn men trädet slapp nästan helt "lusangrepp" behövde bara spruta vatten ett par gånger, sedan blommade trädet och gav frukt. Lössen hade gett sig på krassen i stället smile.gif
Elisabeth P
Kanon Hamilton, det ska jag prova
Hoppas på samma lycka som dig biggrin.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon