Elisabeth P
Har funderat på att beställa lite färdiga växter med, vilket jag aldrig gjort förrut (över nätet alltså).
Vad vet ni om Hortogreen? Är de bra? Snabb leverans?

Om jag vill beställa rosor och perenner till vårplantering är det då maj månad som gäller att beställa i? Jag vill ju inte råka utför att växterna kommer innan det är tillräckligt varmt.

Hämtar man dem på posten eller brukar de ha hemkörning?
Någon som vet......

Lisa
Kajsa
Har beställt rosor, klematis, stamrosor och enstaka perenner av Hortogreen två år, och jag blev så nöjd att jag beställt i vår igen. Du kan beställa via hemsidan nu och bestämma vilken vecka du vill ha växterna i vår, man skriver bara till det på slutet. Leverans till dörren med lastbil, frakten 99 kr och så tog dom 25 kr för inslagning.
Jag betalade inom 10 dagar mot faktura. Allt var noga inslaget, rosorna kom i krukor. Synd bara att dom inte har ännu fler rosor att välja på.
Allt om vad som gäller hittar du på hemsidan. Jag har även ringt och frågat om en stamros och dom var väldigt tillmötesgående.

Stamros Schneewittchen från Hortogreen
en hög ros som man inte gärna klämmer
in i bakluckan.
pisanggoreng
Jag bor i närheten av Hortogreen och kan meddela att det är en prydlig liten plantskola. Har aldrig haft några problem med det vi köpt där.
Ophelia
Min kompis har beställt därifrån. Perfekt leverans. Dock saknades tre plantor men det var inget knussel, hon slapp att betala för en grupp om sex andra plantor. Fina plantor som snabbt växte sig rejäla. Vi tackar och bockar för den leveransen med blommor och service smile.gif
stina
Jag har beställt från Hortogreen många gånger, både rosor, buskar och perenner. Väldigt nöjd!!!! rolleyes.gif
lilla mamma
Ja jag är mycket nöjd. Fina plantor direkt till dörren till ett bra pris
Elisabeth P
Låter fint, då är det bara att spana in vad man ska beställa wub.gif

Lisa
Elisabeth P
CITAT (Kajsa @ 03-02-2006, 18:07)
Har beställt rosor,  klematis, stamrosor och enstaka perenner av Hortogreen två år, och jag blev så nöjd att jag beställt i vår igen. Du kan beställa via hemsidan nu och bestämma  vilken vecka du vill ha växterna i vår, man skriver bara till det på slutet. Leverans till dörren med lastbil,  frakten 99 kr och så tog dom 25 kr för inslagning.
Jag betalade inom 10 dagar mot faktura.  Allt var noga inslaget, rosorna kom i krukor. Synd bara att dom inte har ännu fler rosor att välja på.
Allt om vad som gäller hittar du på hemsidan. Jag har även ringt och frågat om en stamros och dom var väldigt tillmötesgående.

Beställer du redan nu, även om du inte vill ha leverans förrän i slutet av maj månad?

Ni som har stamrosor.
Planterar ni dem i kruka eller direkt i marken?
Övervintrar de som andra rosor eller måste de förvaras frostfritt?
Är stamrosor något för nybörjare? de ser helt ljuvliga ut wub.gif

Lisa
Whiskuchi
Har Hortogreen nån hemsida? Det låter ju så bra så jag funderar också på att prova att beställa därifrån... smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hortogreen
Whiskuchi
Tack! rolleyes.gif
Kajsa
Lisa, jo jag beställde i jan. det var 10 % rabatt då på rosor. Stamrosen Louis Bugnet grävde jag ner i rabatten i sommar, men det var ett elände få upp den i nov. stammen är ofta en rugosa, den växte hej vilt och djupt och skjöt rotskott, därför tror jag krukor är bättre, då har man mera koll och på våren kan man vid omplantering enklare dra bort ev. rotskott.
Gräver man ner stamrosen är det mindre passning, men då ska rosen grävas upp och krukas på sen hösten.
Annars inget svårt med stamrosor, STORA krukor så dom inte välter i blåsväder och bind med kraftiga stöd som går genom kronan. Vinterförvara mörkt i svalt utrymme bara ca 2-3 grader, och lite vatten då och då. Jag plockar av alla bladen innan jag tar in den på hösten så kanske man stoppar ohyra. På våren klipper man in rosen 3- 4 ögon/ gren, eller 1/3.
Elisabeth P
Det var ju synd att jag missade rabatten sad.gif . Men det ska inte hindra mig - skickar nog in en beställning ganska snart. Kanske att det blir en stamros med wub.gif , men då får det nog bli i kruka./ Lisa
kerstin z5-6
biggrin.gif
Elisabeth P
Men Kerstin ohmy.gif
Hur gör du med din stamros vintertid? Gräver du upp den för frostfri övervintring, eller? Har hört att man kan trä en papperspåse över kronan vintertid, men funkar verkligen det?
Jag bor i zon 4-5, men du är ju snäppet värre tongue.gif / Lisa
kerstin z5-6
jag lämnar den ute oskyddad -säckväv på i mars-men detta är en -.med icke ympad krona -spec beställd -
Dock har jag i år en till -ympad variant ute för vintern -vi har haft -30 grader så jag återkommer i vår med rapport om hur det gick ..
Louis B är det
papperpåse har o effekt -däremot kan man klä in med påse och isoleringsmaterial , men ofta går inte det över z2 eftersom stamrosor ofta är klena sorter i sig
kanadensarna är ju tåligare
virrevarv
Ånej! Vad min plånbok kommer att bli trött!!!! ohmy.gif
Har länge funderat på rosen Leonardo da Vinci och tänk den hade dom... wub.gif

Jösses vad jag får prata vackert med min sambo.. Får nog lugna mig till lite längre fram i vår. Om inte annat så fyller jag år i juni! biggrin.gif

Ha det gott allihopa! Virrevarv
Susanna
Hej!

Leonardo da Vinci-rosen har jag. Kan verkligen rekommendera den. Den är kanonfin!
virrevarv
Vad roligt att höra att du tycker om Da Vinci, har hört mycket gott om den och som nybörjare och rosälskare vill jag satsa på säkra kort innan jag ger mig på dom lite kinkigare rosorna...
Jag kommer absolut att köpa den rosen, sen om det blir från Hortogreen eller på någon plantskola här i stan, det får vi väl se.

Ha det gott! Virrevarv
Susanna
Jag är total nybörjare med rosor, köpte mina första förra våren. Jag valde da vinci, graham tomas, new dawn och .......har glömt vad den fjärde sorten hette. I vilket fall som helst så tycker jag bäst om da vinci.
virrevarv
Hur tog sig Da vincin sig första året då, tyckte du?
Jag för min del kan rekomendera Rosa Mundi (polkagris ros), hon satte jag förra året och hon tog sig fantastiskt bra, Aimible Aimie fick jag i Mors-Dag present av min sambo och ligger mig så klart därför varmt om hjärtat. Aimie var lite blygare i sin tillväxt men växte ändå jättefint, vilken doft sen! wub.gif
Dom blommar bara dock bara en gång. Söker därför tåliga remonterande rosor, och har som sagt hört mycket om Da Vinci! tongue.gif Tack för rekomendationen!

Virrevarv
Susanna
Jag tyckte den växte bra under första sommaren. Den blev inte så hög men buskade sig bra. Tror den blev cirka 60 cm hög. Vad jag var mest förvånad över var en otroliga blomningen. Den blommade riklig och länge. Hade inte räknat med det första säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon