Full version: Datavirus
Klematis
Någon som drabbats av dataviruset som de varnade för på Aftonbladet??
grycken
Nej, jag öppnar inte bifogade filer från skumma avsändare! Sådana brev sorterar jag bort med MailWasher.
Klematis
Får man det bara med mail eller kan man få det om man går in på vissa sidor?
Betty
CITAT (Klematis @ 03-02-2006, 19:48)
Får man det bara med mail eller kan man få det om man går in på vissa sidor?

Nej, bara som bifogad fil i mail.
*Felix matte*
För att få viruset måste du vara aktiv... öppna mailet och sedan klicka på och öppna bifogad fil.

Jag öppnar aldrig okända mail.
Bee
Det behöver inte alltid vara en bifogad fil. Jag fick ett väldigt konstigt mail idag till jobbet där man skulle klicka på en länk! Hela mailet var knäppt så jag tog bort det. Klickade aldrig på länken. Hade det varit härhemma hade jag kanske blivit nyfiken och klickat.
Det kanske är så det är denna gången? - Take care

//Bee
*Felix matte*
CITAT (Bee @ 03-02-2006, 22:27)
Det behöver inte alltid vara en bifogad fil. Jag fick ett väldigt konstigt mail idag till jobbet där man skulle klicka på en länk! Hela mailet var knäppt så jag tog bort det. Klickade aldrig på länken. Hade det varit härhemma hade jag kanske blivit nyfiken och klickat.
Det kanske är så det är denna gången? - Take care

//Bee

Glömde säga att det också kan vara länk som man ska klicka på.

Själv förstår jag inte att någon öht öppnar mail från okänd avsändare.

Faktiskt så har det i veckan hänt att jag fick mail där avsändaren hade ett svenskt avsändarnamn... till på köpet samma som yngsta dottern min...men eftersom rubriken var på engelska så förde jag muspekaren över avsändarnamnet och då visades den okända adressen.
Bee
Virus sprids oftast via Outlook och på så ett sätt så att ser det ser ut som att det kommer från någon kollega eller kompis! Jag har fått några sådana tidigare omgångar. En kollega öppnade både mail och bilaga. Hans dator kraschade...
*Felix matte*
Jag har Outlook men har för den skull aldrig drabbats av virus via den. Det är upp till användaren att avgöra om man vill öppna bifogade eller klicka på länkar.
Gör man det utan att känna till avsändaren... ja då tycker jag att man har sig själv att skylla om datorn kraschar.
Bee
Det kan man tycka. Men ett av de senaste virusen spreds via folks kontaktböcker i Outlook och då såg det ut som att mailet kom från en kollega.

Sen kan jag hålla med dig. Vi var faktiskt varnade om att virus var på gång. I det läget får man faktiskt kolla titlarna (och fram för allt "efternamnen") på bilagorna. Min tankspridde kollega bara öppnade...
pejori
det kan också komma via mailinglistor och intet ont anande kompisar. sad.gif sad.gif
min dator har betett sig mycket konstigt. den hänger sig, stänger av sig och något kopplar ur min brandvägg mad.gif mad.gif
allt går jättesegt, men virsusscannar den för sjunde gången nu. wub.gif wub.gif
blir det inte bättre, gäller omformatering av hårddisken om någon timma wacko.gif
andersen
Data virus behöver inte komma från mail, tror att det är mera vanligt att det kommer via program som man av nyfikenhet vill testa, så var det i dom fallen som jag har fått datavirus när man körde w3.11 eller w95 så hände det rätt så ofta, nu kör jag mest Linux och där är man i stort sätt helt skyddad från virus.
Klematis
Jag har klarat mig hitills. Det är ju inte roligt om hela datorn kraschar. Men är ju tyvärr inte så noga med att lägga över på skivor.
LadyG
Hittils har ett uppdaterat antivirusprogram, brandvägg och normal aktsamhet skyddat datorn. Det ska räcka så, man ska inte behöva gå till extrema åtgärder för att klara sig undan virus.

Fast det finns virus som inte kräver att man klickar eller öppnar något, som sprids till alla datorer som inte har antivirus. Så det räcker inte att låta bli att öppna bilagor och inte installera underliga små program. Man MÅSTE ha antivirusprogram och se till att det är uppdaterat. Annars åker man dit ändå, förr eller senare.
Klematis
Är ni ute på många okända sidor eller håller ni mest till på de man har som favoriter? Jag är oftast på samma sidor aftonbladet, odla förstås osv. Men ibland hamnar man ju var som helst om man bara surfar runt.
Sommartorparn
CITAT (pejori @ 04-02-2006, 09:30)
det kan också komma via mailinglistor och intet ont anande kompisar. sad.gif  :(
min dator har betett sig mycket konstigt. den hänger sig, stänger av sig och något kopplar ur min brandvägg mad.gif  :angry:
allt går jättesegt, men virsusscannar den för sjunde gången nu. wub.gif  :wub:
blir det inte bättre, gäller omformatering av hårddisken om någon timma wacko.gif

Om du har bredband så är ett tips att göra en onlinescan för virus hos någon av de stora antivirus - företagen. Då kommer du förbi problemet att ditt eget antivirusprogram eventuellt har stängts av av viruset. Då får du också veta vad viruset heter och hur man tar bort det. DVs omformatering kanske inte blir nödvändig.
Jag brukar använda symantecs antivirusscan online.
här

Klicka på "security check" sedan kommer du till ett ställe där du kan välja mellan 'virusscan' och 'security scan'.
(Obs, din webläsare kan vara inställd så att du inte ser dessa knappar först eftersom det är script eller aktivt innehåll eller nåt som man först måste acceptera innan man kommer vidare. I så fall syns ett meddelande i listen ovan)
Scanningen kan ta ganska lång tid, beroende på din internetanslutning o storleken på hårddssken. Ha tålamod och surfa inte in på någon annan sida under tiden....
pejori
TACK!!! sommartorparn smile.gif smile.gif
hittade den där...sexton virusfiler smile.gif

dom dj....rna var skrivskyddade också, så dom var svåra att få bort. mad.gif mad.gif
hade kommit med smiley central...hotbar sad.gif sad.gif
*Felix matte*
Problemet var på tapeten i nov 2003.

HÄR diskuterades borttagning av hotbar.
pejori
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 20:21)

HÄR diskuterades borttagning av hotbar.

exakt så var det smile.gif
jag kunde ha skrivit hela tråden själv faktiskt biggrin.gif
men nu är det fixat. wub.gif
hade ad-aware redan, den hjälpte inte men med samöade krafter från flera virusprogram så fick jag bort skräpet wub.gif
inga virus kvar, och datorn sköter sig igen smile.gif
*Felix matte*
CITAT (pejori @ 04-02-2006, 22:08)
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 20:21)

HÄR diskuterades     borttagning av hotbar.

exakt så var det smile.gif
jag kunde ha skrivit hela tråden själv faktiskt biggrin.gif
men nu är det fixat. wub.gif
hade ad-aware redan, den hjälpte inte men med samöade krafter från flera virusprogram så fick jag bort skräpet wub.gif
inga virus kvar, och datorn sköter sig igen smile.gif

Låter som ordningen är återställd. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon