|
Grannarna säger sig ha sett två skabbrävar runt husen, hur smittsamt ä'r det för katterna och hunden? Finns det receptfria medel att använda om man misstänker smitta? Alla djuren är juh inne på nätterna, men om skabbrävarna går och gnuggar sig på husknuten och djuren går dit.........tja, hur smittsamt kan det va´då?
katter är ingen fara med. rävskabben angriper inte dom. hund är värre med, men det ser du tydligt om den får den kliar av bara h***ete och det är receptbelagda läkemedel så vet. besök blir nödvändigt.
zaaritha
03-02-2006, 22:36
Man får söka hos en veterinär! Tessi hade rävskabb för några år se´n o det var ett helsicke! Vi fick recept på shampo o dyl. Fick tvätta henne varje vecka i 4 veckor.
Hejsan hoppsan!  he he  ser verkligen fram emot att försöka stoppa det stora aset i badkaret  ......eller inte  Bada i sjöar älskar hon, men badkaret måste va´nåt livsfarligt i hennes ögon  Bara att hålla tummarna och hoppas att dom kan fånga in rävarna för avlivning.
zaaritha
03-02-2006, 22:43
Kan vara för sent om hon vart i kontakt med avföring, eller annat! Har glömt vad hon är för ras? Vilken?
CITAT (zaaritha @ 03-02-2006, 22:43) Kan vara för sent om hon vart i kontakt med avföring, eller annat! Har glömt vad hon är för ras? Vilken? Pyrené, liten och smäcker ras, man tar dom i ena handen och badar i handfatet  Nu önskar jag att jänta köpte en chihuahua istället
zaaritha
03-02-2006, 22:53
Pyreneer är väl inte bland de mest ohanterliga! Men  i handfatet kan bli joxigt!
CITAT (zaaritha @ 03-02-2006, 22:53) Pyreneer är väl inte bland de mest ohanterliga! Men  i handfatet kan bli joxigt!  Mhm, men önsketänkande
zaaritha
03-02-2006, 23:03
Du har väl dusch eller badkar?
CITAT (Reserv @ 03-02-2006, 22:40) Hejsan hoppsan!  he he  ser verkligen fram emot att försöka stoppa det stora aset i badkaret  ......eller inte  Det va´juh just det som inte va´nån höjdare direkt. Hon är så valpig i kroppen och extremt klantig/klumpig.
zaaritha
03-02-2006, 23:29
Men hur gammal är hon, då? Måtte väl gå att få i henne i badkaret? Vet ju inte i o för sej, vad åldern har m det att göra! Fel av mej! Uttryckte mej dumt!
mina fick sprutor och tabletter.... inget bad
Jag tror också att metoderna blivit enklare och att man inte behöver bada dem i specialshampoo eller sanera hela huset. Min kompis hund fick om jag minns rätt bara tabletter. Kanske fick de även hotspot eller vad de kallade det som de kunde droppa eller ge på något sätt om hon blev smittad igen eller i förebyggande syfte eller hur det nu var. Jag är ganska osäker som ni säkert märker.
ingrid fuxwall
04-02-2006, 18:49
Det finns två sätt att behandla mot rävskabb. Dels sprutor som är väldigt dyra och så ett medel man tvättar hunden i men inte bara en gång utan flera men hur står på flaskan. Vet inte om medlet är receptfritt men om så borde det väl gå att ringa till vererinären. Bor man i rävtäta områden bör man alltid ha detta medlet hemma.
ingrid
Klematis
04-02-2006, 19:10
Om en räv kliar sig på ett träd eller liknande och hunder kommer dit och tex kliar sig så kan han bli smittad.
CITAT (Klematis @ 04-02-2006, 19:10) Om en räv kliar sig på ett träd eller liknande och hunder kommer dit och tex kliar sig så kan han bli smittad. Hmm, undra hur länge skabbarna lever kvar på trädet  det är ju rätt kallt nu,16 minus. Annars så får jättemadam hållas i koppel ett tag framöver, men är ni alldeles säkra allihop om att det inte finns några risker för katterna?
Christer i Falköping
04-02-2006, 19:15
Mina hundar fick sprutor, men det var inte speciellt dyra tycker jag. Betydligt billigare än vaccinationen. Tack och lov att jag slapp schampot Christer.
SannaLasso
04-02-2006, 20:36
Rävskabb går särskilt gärna på hundar med lite nedsatt allmänkondition (vilket många nog har under vintern) men det är inte så smittsamt som många tror.
En bekant fick det på EN av sina fyra hundar trots att de levde och sov tillsammans. En okunnig veterinär hävdade att klådan och de typiska skabbruna fjällen och såren på öron och hasor berodde på foderallergi. Det dröjde därför flera veckor innan det konstraterades (genom blodprov som ägaren tvingade fram) att den kliande hundan hade rävskabb. Då hade den hunnit klia upp stora sår på öron, svans och hasor.
Jycken (och de andra tre också för säkerhets skull) blaskades över med Sebacillösning. (De badades alltså inte utan ställdes på golvet vid ett avlopp i källaren ) Blötningen av skabbhunden gjordes två ggr till. Sebacil har den fördelen att hunden inte smittar efter badet, Ivomec och det andra som använts tar några veckor innan den behandlade hunden blir smittfri. Sebacil har också fördelen att hunden slutar klia sig inom två-tre dagar - med de andra medlen kan det ta upp till ca två veckor innan klådan försvinner.
Nu har det kommit ett nytt effektivt skabb/ohyremedel på marknaden, STRONGHOLD, som är enkelt att ge. Även detta behöver man ett veterinärbesök för. Hur länge det sedan dröjer innan hunden blir besvärsfri och smittfri vet jag inte.
Är man rädd för att man fått hunden smittad så kan man göra som jägare har gjort länge med mkt gott resultat: bada hunden, men använd såpa istället för shampo (samma spädning) ! Grön eller gul såpa spelar ingen roll eftersom båda sorterna numera är precis samma med undantag av att den gröna färgats in.
ingrid fuxwall
04-02-2006, 20:44
Tänk vad olika man får höra! En bekant till mig, vars hundar får rävskabb varje höst menar att det räcker med att hunden passerar samma buske som räven passerat och det är även denna kvinna som tycker att sprutorna är så dyra, men det beror kanske på hur många hundar man har ingrid
SannaLasso
04-02-2006, 21:09
Jo hon har rätt i att rävskabb vanligen smittar genom att en hund eller räv går emot t.ex en trädstam eller en sten där en smittad räv kliat av sej. Men det är tydligen inte alls så smittsamt att ALLA som går emot blir smittade.
I min bekants fall var det den äldsta hunden, 10 år, som blev skabbangripen, den var lite nedsatt i konditionen pga en infektion i munnen.
Jag har också hört om en uppfödare som hade flera hundar, där var det också den äldsta som blev angripen, men ingen av de andra. En tik hade en valpkull men inte ens valparna smittades trots att även dessa hundar var innehundar och hade daglig kontakt med varandra.
Jag kör med Grummes såpa när jag får veta att det finns skabbräv i trakten och, pepparpeppar, har jag sluppit få rävskabb på hunden. "Såpshampot" får sitta i några minuter innan det sköljs bort.
Whiskuchi
04-02-2006, 21:13
CITAT (SannaLasso @ 04-02-2006, 20:36) En okunnig veterinär hävdade att klådan och de typiska skabbruna fjällen och såren på öron och hasor berodde på foderallergi. En okunnig veterinär hävdade att min hund hade rävskabb (och behandlade mot det, med sprutor) när det egentligen var "schäfersjukan" - jag har aldrig hört något annat namn på den, alla veterinärer jag pratat med säger samma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|