Katti med torpet
Har köpt pelleterat frö av Grusnejlika både 'Gypsy' och 'Garden Bride'.
Om jag fattade rätt skall varje pellet innehålla 15 frön?!
Har sått en pellet den 1 jan och en till för någon vecka sedan, tänkte så resten nu i feb-mars.
Blir dock lite bekymrad när jag ser att från den första sådden (en pellet a 15 frön) har det bara kommit upp EN yttepytte-grodd och den har stått tvärstill i 2-3 veckor. Har fortfarande inga karaktärsblad.
Den kanske tynar bort av näringsbrist i såjorden men det går ju inte att plantera om något så ynkligt och skulle jag näringsvattna så drunknar den nog. sad.gif.
I hopp om att några av de 14 andra fröna skulle gro har jag låtit den stå kvar i rumstemp (20gr) istället för att flytta ut den till tillväxthyllan med 15 grader, men efter 2-3 veckor är nog det hoppet ute.

Vet att denna växt gärna självsår sig när den väl är på plats, men hur svårt är det att dra upp den från köpefrön (pellet)?
Ni som har provat får gärna berätta hur det gick för er.
Bitta98
sådde den förra året och fick samma resultat som du fått. Det blev ingenting av den. //bitta
Katti med torpet
Hade du också pelleterat frö?
Småfrön är ju ofta ljusgroende men om de ligger i pellets kan det ju inte komma till något ljus men det måste väl åndå fröleverantöerna ha testat... unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag kan inte minnas att det var några problem att fröså Grusnejlikan. Jag frösår i såjord och vattnade med ljummet vatten och sedan lägger jag dit fröna. Vattnar med duschflaska och jag har i rumstemp som ligger mellan +20-+22gr. och under lysrör. Hhmmm, har du kollat så att du inte har några sorgmyggelarver i jorden?? Du verkar ju ha frösått precis som jag, så jag förstår inte vad felet är wink.gif Pelleterade frön är ju rätt dyra också så man har ju inte lust att pröva flera gånger, tyvärr så har jag inga råd att ge dig sad.gif / Helen
Bitta98
Japp, hade pelleterat frö, sådde enligt konstens alla regler. wink.gif Men inte sjutton blev det något för det.
Åsa, mälardalen zon 2
Man måste ha hög luftfuktighet ifall det är pelleterade frön som i detta fall bara strösslas på ytan av såjorden så man måste ha plast över + gärna en jordtemperatur på runt +20-25grader (jorden har ofta en temp som är några grader lägre än vad det är i rummet).

+Pelleterade frön kan ha något lägre grobarhet men så dålig grobarhet som 1 planta av 15 ska de inte ha. Fast jag är lite frågande om uppgiften 15frö per pellets det växtslag jag känner till som pelleteras brukar bara innehålla ett frö per pellets. Såg att impecta skriver 10 frö per pellets så det stämmer nog det kanske är som med lobelia att man behöver flera frön till en planta.
Storåtjejen
Jag sådde pelleterade frön av grusnejlika förra året och det "bidde" inget med dem mad.gif Men min pappa hade sparat frön från sin planta och de sådde jag. Det blev massor av grusnejlikor laugh.gif
Jag hade även en planta i en korg som blev kvar ute under vintern. När våren kom undrade jag vad det var för grönt som kom i HELA korgen! Grusnejlika förstås tongue.gif Det var en enda stor matta wub.gif
Där blommade de sen hela sommaren (i den gamla jorden) wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon