Trädgårdsmannen
28-04-2003, 12:17
Hej,
Planterade igår en Löjtnantshjärta av gammal god sort som vi fick från mina svärföräldrars trädgård.
Nu hör det till saken att jag har planterat den i halvsoligt/halvskuggigt läge vid vår förstukvist. Den står alltså under tak, men det är en stupränna som har sitt utlopp rakt i rabatten. Detta borde väl fungera då stuprännans upptagningsområde bara sträcker sig till förstukvistens halva tak och då är inte vattenmängden som kommer via stuprännan rakt i rabatten större än om rabatten hade stått utan tak. Tänker jag rätt?
Kristina zon 3
28-04-2003, 13:42
Hej Trädgårdsmannen
Jag fick trädgård för några år sedan. På köpet en gammal sommarstuga. Första året så räddade jag ett antal växter. (många gamla igenlagda rabatter). En av de räddade var en löjtnantshjärta. Läste mig till att de ville ha det lite skuggit och att de dessutom fick fula blad efter blomning. Löjtnaden fick alltså bo i ett hörne där det är ganska skuggigt. Tänkte inte på då att det är väldigt blött just där, men han tyckte nog om det och var jättefin hela? sommaren. Nästa år så fick jag se att något börjat växa mellan 2 stenar i trappan. Det får väl fortsätta växa tänkte jag och blev sedan ganska förvånad när jag insåg att det var en ny löjtnad. Full sol från morgon till sen eftermiddag, supertorrt (sedumväxterna trivs perfekt i samma trappa). Så nu har jag 2 löjtnader en i skugga där det är blött och en i gassande sol där det är torrt. Båda är jättefina hela sommaren. Slutsats: De verkar gilla det mesta.
Kristina
Fialotta
28-04-2003, 14:25
Har en hel rabatt med hjärtan
och den är i solen hela dagen...blommar kanske
över lite fortare än annars, men det gör inget
det kommer liljor där sedan
I år är dom så stora ser jag att jag måste dela på rötterna,
det va så det börja...därför har det blivit en hel rabatt
Min favvoblomma
Jag har också alltid gillat den "på pappret", dvs jag har aldrig haft någon. Skräms av att de vissnar ner mitt i säsongen. Vill inte ha hål. Hur kringgår ni det?
Kristina zon 3
28-04-2003, 15:11
Hej Ewa
Jag är ny på trädgård och läste också att de borde vissna ned, men det gör inte mina 2 löjtnadshjärtan. (Framåt slutet av augusti började de se lite gula och tråkiga ut, men innan dess var de jättefina) Det enda jag gör är att ta bort överblommade blommor.
Kristina
Fyll hålet med någon senblommande perenn! De brukar ju titta upp lagom till att löjtnatshjärtat börjar blomma över
kerstin z5-6
28-04-2003, 20:18
Hos mig i östläge ..tidig morronsol o sen inget mer, vissar de inte alls bort
Jag friserar i slutet av sommaren ..ibland kommer en blommning till dock mer sparsam
Vita löjtar + bergvallmo och japansk låg vit akleja är en höjare i försommar -rabatter
digitalkarin
28-04-2003, 21:19
Åh, nu bara måste jag ha ett löjtnantshjärta. Men vad för jord vill di ha då? Sandig eller kompaktare?
Hos mej funkar den i vanlig trädgårdsjord.
Mina vita Löjtnanshjärtan växer hur långsamt som helst jämfört med de röda. De växer på samma ställe så jag tycker båda borde trivas lika bra eller vill det vita hjärtat ha andra förutsättningar
Eva St
Mina löjtnanshjärtan har tynat bort - jag tror inte de gillade konkurrensen med marktäckarna. De mastodontlika exemplar jag sett har växt i bar jord.
Så när man planerar att något annat ska ta över efter deras blom - välj inte marktäckare...
Kerstin i Malmö
29-04-2003, 07:19
Mitt vita vissnar inte heller ner! Fint länge, länge!
Just nu är där faktiskt knopp i mitt. Det är vackert så ni som inte har, tveka inte utan skaffa ett!
Kerstin
Här kommer besserwissern... Stupränna?
Hängränna och stuprör heter det. Stupränna är inte nåt samlingsnamn för takavvattning
kerstin z5-6
29-04-2003, 14:31

De vita är underbara, Löjtisar trivs bäst i djup fuktighetshållande lerblandad jord i halvskugga

-här heter det stupränna
Men hängrören känner du väl iallafall till Tommy?
Trädgårdsmannen
05-05-2003, 08:41
Takdräneringsfillemojäng då - fatta ru?
Trädgårdsmannen
05-05-2003, 11:07
Hur hög blir en Löjtnantshjärta ungefär i halvskuggigt fuktigt läge?
Fialotta
05-05-2003, 19:41
CITAT (Trädgårdsmannen @ 05-05-2003, 12:07)
Lite olika..hur unga eller gamla dom är...men
35, 40 cm från rabatt ungefär...sedan blir dom ju yvigare ju
äldre dom blir
Klipps ner på hösten och kommer så snäll till våren igen
Blir dom för stora så delar jag rotklumpen på våren och
får många, många....urfint!
CITAT (maudan @ 05-05-2003, 20:41)
CITAT (Trädgårdsmannen @ 05-05-2003, 12:07)
[color=purple]Lite olika..hur unga eller gamla dom är...men
35, 40 cm från rabatt ungefär...
Snarare 80 - 100 cm...
Ett litet tips...
Plantera röda Apeldorn tulpaner tillsammans med löjtnanthjärtan, de avlöser varann perfekt, och löjtnanthjärtan-busken täcker med perfekt timing tulpanstjälkarna.
Trädgårdsmannen
06-05-2003, 09:05
Tack för tipset - men hur trivs tulpaner i skugga med fuktig jord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.