Ska Dr Westerlund skötas precis som pelargoner, dvs egentligen vila nu och sedan klippas ner?
Dr Westerlund är en pelargon Pelsrgonium Graveolens 'Dr Westerlund' heter den "på riktigt". Jag övervintrar mina pellisar i fönstren så de vintervilar inte...
Mvh
Fenja
Jo, jag vet att det är ett slags pelargon, men hittills har jag behandlat den annorlunda än mina vanliga pelargoner. Den har stått inne när de andra åkt ut på vintervila. Nu börjar den dock se ganska hängig ut, så jag börjar fundera på om även denna vill stå lite svalare nu.
Lady Hamilton
04-02-2006, 13:37
Du tror inte att den behöver planteras om?
Mina Westerlund:s ser lite gängliga ut efter vinterns ljusbrist i fönstret. Och jag kommer att klippa ner mina och ta sticklingar nu
Ja, det kanske är dags för det... Tyckte att det kändes lite tidigt, men jag har kanske inget val när den ser ut så här.
Christer i Falköping
04-02-2006, 15:36
Vill du att den skall blomma, måste den stå ljust och ganska kallt, runt+5c°
Christer.
Hej Immix!
Veronika Wägner skriver såhär i boken Älskade pelargoner från 2003:
" Doftpelargoner skiljer sig från vanliga pelargoner genom att de gärna övervintrar i rumstemperatur. Fast de behöver stå så ljust som möjligt. "
Jag vet inte om det var anledningen till att min moderplanta av Roberts Lemon Rose dog under vintervilan. Som tur var hade jag tagit några sticklingar...
Jessica
Ta upp den ur krukan och kolla om det är fullt med rötter, Dr W kan få rätt stora rotsystem. I så fall kommer den att må bättre i en större kruka eller om du vill kan du rotbeskära dem och kruka om i samma kruka.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.