dojdojtrollet82
04-02-2006, 13:32
Hej!
Jag har fått en liten litchie planta av en av kunderna i ica butiken där jag jobbar och har ingen aning om hur den ska skötas.
Hjälp!
marskattan
07-02-2006, 19:58
Hejsan!
Vad kul att få en planta av en kund, det måste kännas jätteroligt! Tyvärr kommer jag inte ihåg hur man skulle behandla litchie men jag vet att det stod en rätt bra beskrivning i en bok som jag lånade på biblioteket. Den hette "att sätta frön och knölar". Massvis med roliga och bra tips!
Så får du inte något svar här så gå och leta på biblioteket.
Mvh Agge
Lady Hamilton
07-02-2006, 21:15
CITAT (marskattan @ 07-02-2006, 19:58)
......Tyvärr kommer jag inte ihåg hur man skulle behandla litchie men jag vet att det stod en rätt bra beskrivning i en bok som jag lånade på biblioteket. Den hette "att sätta frön och knölar"...........

Jag har den boken men det står inget om Litchie i den.........
Tror inte den kräver några större ansträngningar men tänk på vad alla tropiska plantor vill ha, ljus, luftfuktighet och lite värme.
Den går att hålla vid liv i söderfönstret, men inte trivs den nåt vidare. Det är en tropisk växt så den vill ha hög luftfuktighet, och varmt. Jag hade en i ett litet miniväxthus och då växte den riktigt bra.
Om du har den i fönstret så fukta den dagligen.
Jag planterade ett par Litchies före jul. Och jag har dom i ett söder fönster sen kör jag med extra ljus på dagarna sen sprutar jag den med vatten spruta 1 el 2 gånger om dagen, mår hur bra som helst växer fint. Har inte allt för mycket luftfuktighet men verkar gå bra ändå. Så dom är inte allt för svår hanterade. Lycka till =)
Det är ju naturligtvis så man ska göra, och ett värmande element under. Även om du inte har hög luftfuktighet så räcker nog vattenbesprutningen till. Jag brukar dock glömma den där vattenbesprutningen efter en tid.
Jo precis. Jag har ett element just nedanför så det är ju rätt bra temp också. Nja man har ju som en tendens att kunna glömma det där ibland hehe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.