Pesco
I vårt område har vi...ja kan man kalla det signaturträd? Varje gata har ett eget träd, som står på samma plats på alla tomter. Vår rönn är bortom räddning.

Tänkte satsa på en lite lyxig ny rönn. Nånstans såg jag en med snygga färger, lite kopparglansig stam. Vet ni nån sort som är fin året om? Vacker färg på bären, stammen, löven... wub.gif längat redan efter att få botanisera i handelsträdgårdarna!

I Holland kan man ha svart bambu - den är helläcker! Finns det i Sverige också?
Åsa, mälardalen zon 2
Allt beror ju på vilken växtzon du bor i.

Upp till runt zon 4 kan man plantera Ullungrönn (Sorbus ´Dodong´)som brukar vara vacker

http://images.google.se/images?hl=sv&q=Sor...ing&sa=N&tab=wi

Här kan du läsa om rönnar
BLÅKORN
Annars så kommer jag att tänka på en snygg LÖNN med kopparfärgad bark, nämligen Acer griseum, kolla in den på nätet och se om du gillar den.
Micke
Hmm, "svart bambu"? Möjligen kunde det handla om s.k. glansbambu, Fargesia nitida, som har mörkare stjälkar än bergsbambun och växer mer upprätt, och den är lika härdig som bergsbambun och borde alltså tåla upp till zon 4 utan större problem. Om det nu är den de kallar för svart bambu i Holland alltså...

Micke
BLÅKORN
Är den verkligen så härdig, jag trodde den var lite känslig.
wolkenkrabber
Den bambu som normalt kallas för Svart bambu är nog Phyllostachys nigra (Black bamboo). den tror jag inte går i Zon 4. knappt i zon 1 har jag för mig....

Bild: http://www.dungevalley.co.uk/Phyllostachys%20nigra.jpg
Micke
Nej, Phyllostachys nigra ska bara tåla -18, även om några av namnsorterna (Boryana, Henonis) kan tåla -22, så den är knappast lämplig för zon 4. Fargesia nitida ska dock klara -29 liksom bergsbambun (har en bergsbambu i motsvarande zon 4 och den klarar sig utmärkt). Provar för skojs skull också en Phyllostachys aurea, men tror inte att den kommer att klara sig - i motsats till bergbambun klarar den inte av att skydda sig mot uttorkning genom att rulla ihop bladen. Och nu har vi dessutom en period med åtminstone -20 som ser ut att vara i minst en vecka. Men man får väl se...

Micke
Evin
På Skåneplantor i Staffanstorp sålde de svart bambo i somras.
Jag har inte de latinska namnet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon