Full version: Tips på rosor
Elisabeth P
Vilken sorts ros rekomenderar ni för en nybörjare.
Jag bor i zon 4-5
Relativt soligt läge
Jorden ganska mager (men det går ju att fixa till)
Gärna en tålig som inte så lätt drar på sig sjukdomar.
Låg eller markrupande (intill lila syrenhäck)

Kul om någon vill hjälpa mig med tips vad som kan passa.

Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Någon ros som hör till pimpinellsläktet låter som ett bra val i det läget de brukar vara friska och kan växa i ganska magra jordar. +Många rosor som hör till denna grupp går att odla långt upp i sverige. Själv har jag bara Stanwell perpetual som remonterar till långt in på hösten men så himla låg är den inte exakt hur låg är det du menar med låg?

Stanwell Perpetual
Elisabeth P
Låg, kan väl vara upp till en meter på sin höjd rolleyes.gif

Har tittat lite på fary (tror de heter så), men vill gärna ha fler tips så jag inte fastnar på första bästa wub.gif / Lisa
kerstin z5-6
Alla jag har i albumen bör passa din zon -då jag bor kallare till än du
Särskult de i kanadensiska rotäkta -men även de i övriga album bör passa bra smile.gif
stina
Swany är jag väldigt förtjust i - tror den skulle vara snygg till lila syrenhäck

/Stina
Kajsa
Sätt en Gallica ros, dom växer bra på mager jord och många är 1- 1,20 höga, jag har sandig jord och det går utmärkt. Gödslar på våren 1 ggn och det räcker.
Doftar starkt gör dom flesta.
Men blommar en ggn mitt i sommaren.

Rosa Mundi är underbar, den blommar länge. Och en zon 6 ros, ca 1 m

Andra är Belle de Crecy, Cardinal de Richelieu, Tuscany, lila /röda färger.
dom finns i mitt album, zon 5 rosor
Men det finns många andra gallica rosor, leta på rosfirmorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon