|
forget-me-not
04-02-2006, 17:24
Ni brukar alltid kunna hjälpa till om det är något man undrar över så jag skriver min fråga här. Jag har en brunröd knappt knälång täckjacka som jag älskar.  Nu har jag fått en fläck på framsidan uppe vid kragen som inte går bort i vanlig tvätt.  Det är troligt att det är smuts som suttit på bilen, dvs vägsalt, asfalt mm. Har förmodligen fått det på handsken och sedan rättat till kragen med följden att det fastnat där.  En svart fläck har det blivit som jag väldigt gärna vill bli av med. Vilket fläckborttagningsmedel rekommenderar ni? Finns det något annat knep för att ta bort en sådan fläck eller ska jag införskaffa ett fläckborttagningsmedel? Vad bör jag tänka på? Snälla, hjälp mig om ni vet hur jag ska göra!
ingrid fuxwall
04-02-2006, 17:38
Själv använder jag alltid "ta bort" men undrar om medlet fungerar när du redan tvättat jackan.
Hoppas andra kommer med mång och bra tips.
ingrid
ninnisky
04-02-2006, 17:38
Jag hade duttat på lite lacknafta och sedan tvättat jackan som vanligt! Gjorde så på min "vita" jacka för någon vecka sedan Kanske finns någon annan som har bättre tips!
Galltvålen brukar även ta "tvättade" fläckar, annars så är det liksom lite sent att ta bort fläckarna efter att man tvättat plagget. Men olja från mekoverallen brukar gå bort både före och efter tvätten. Ta en nagelborste och blöt den, gnugga rejält på galltvålen och behandla på fläcken, gnugga i tygets alla riktningar. Lycka till!
mamamaggan
04-02-2006, 17:51
Lacknafta vet jag inte om jag skulle våga använda. Vad du ska använda för medel beror ju på vad det är för fläck.Har du provat med såpa? Det brukar gå bra på allt som innehåller fett. Brukar smeta in lite såpa på fläcken och sedan tvätta.
forget-me-not
04-02-2006, 18:19
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-02-2006, 17:38) Själv använder jag alltid "ta bort" Det finns i vanliga matbutiker väl? CITAT (Reserv @ 04-02-2006, 17:48) Galltvålen brukar även ta "tvättade" fläckar Var hittar jag en sådan? Finns den bara i specialaffärer som har stängt på helgen? CITAT (mamamaggan @ 04-02-2006, 17:51) Har du provat med såpa? Du menar vanlig grönsåpa som finns i alla affärer?
mamamaggan
04-02-2006, 18:29
Ja vanlig såpa. Gnid in fläcken och tvätta sedan,
hjälper inte det...testa motortvätt som finns på bensinstationerna. det tar också vägsaltfläckar
Jag hade provat galltvål. Köpte min på Cervera men den finns säkert på många fler ställen.
Jag köpte våran galltvål på Duka i sundsvall, så det verkar va´typ såna affärer som säljer den. Men den är bra!
Klematis
04-02-2006, 18:57
Jag använder oxå ta bort men även yes diskmedel. Har hört att t-röd ska vara bra mot fläckar. Lacknafta hade jag nog inte använt. Beor ju på vilken färg det är på jackan. Gnuggar man mycke kan ju färgen blekas. Lycka till
Klematis
04-02-2006, 19:01
Har aldrig hört talas om galltvål. Vad är det och vad kan man använda det till?
CITAT (Klematis @ 04-02-2006, 19:01) Har aldrig hört talas om galltvål. Vad är det och vad kan man använda det till? Alla slags fläckar på allt material, sketabra är den, luktar pyton men det får man stå ut med
Snöflinga
04-02-2006, 19:05
Om inget annat hjälper kan du ju köpa en tygdekal och sy på
Klematis
04-02-2006, 19:06
Är det en naturprodukt tro?:Det låter så på namnet
CITAT (Klematis @ 04-02-2006, 19:06) Är det en naturprodukt tro?:Det låter så på namnet Det är det med all säkerhet, ser ut som en vanlig tvål i storlek, lite blekgrön, luktar pyton, och är relativt dyr för att va´en tvål. 49 kronor på Duka, men den räcker länge.
Hannele
04-02-2006, 19:42
Ren bensin är bra mot oljefläckar, samt vanlig diskmedel.
netaave
04-02-2006, 19:45
Finns en sak som är oslagbart när det gäller fläckar man inte får bort med något annat! SAX
Liselotte i zon 3
04-02-2006, 20:37
Själv har jag tre barn i åldrarna 0,8,3 och när dessa kläder får fläckar som inte går bort har jag provat "Vanish" och döm om min förvåning när gräsfläckar och även ingrodda fläckar/solk gick bort . Kanske måste du prova på ett icke synligt ställe innan, men jag har tryckt ner allt från vitt till olika kulörer i det och det har funkat.
Liselotte i zon3
Biggan_
04-02-2006, 22:45
Jag sitter här med en flaska flytande galltvål inköpt på Duka. Naturens eget rengöringsmedel står det på flaskan. Innehåller: Tvålbas av biologiskt odlade vegetabiliska oljor, oxgalla,etanol, glycerin,citronsyra och eteriska oljor. På deras hemsida står det att medlet tar fläckar på redan tvättade plagg och gör det inte det så finns det inte något annat som gör det heller. GalltvålJag betalade 99 kronor för 500 ml (strax innan jul)
forget-me-not
04-02-2006, 22:59
Jag har provat mamamaggans tips om såpa nu och jackan hänger på tork. Vet inte ännu om det hjälpt, den blir så mörk när den är blöt så det syns först när den torkat. Men på måndag ska jag införskaffa galltvål i alla fall. Den verkar ju jättebra att ha hemma. Tack för tipsen.
*Felix matte*
04-02-2006, 22:59
CITAT (Birgitta P @ 04-02-2006, 22:45) På deras hemsida står det att medlet tar fläckar på redan tvättade plagg och gör det inte det så finns det inte något annat som gör det heller. GalltvålJag betalade 99 kronor för 500 ml (strax innan jul) Där måste jag få lov att lägga in en protest Damastduken som under julhelgen fått fläckar som inte försvann trots tvätt i 90grader fick sig en omgång med Vanish och vips var alla fläckar borta.
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 22:59) CITAT (Birgitta P @ 04-02-2006, 22:45) På deras hemsida står det att medlet tar fläckar på redan tvättade plagg och gör det inte det så finns det inte något annat som gör det heller. GalltvålJag betalade 99 kronor för 500 ml (strax innan jul) Där måste jag få lov att lägga in en protest Damastduken som under julhelgen fått fläckar som inte försvann trots tvätt i 90grader fick sig en omgång med Vanish och vips var alla fläckar borta.  Jo, men hade du testat galltvålen också då, det va´juh det som det stog.
Biggan_
04-02-2006, 23:04
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 22:59) CITAT (Birgitta P @ 04-02-2006, 22:45) På deras hemsida står det att medlet tar fläckar på redan tvättade plagg och gör det inte det så finns det inte något annat som gör det heller. GalltvålJag betalade 99 kronor för 500 ml (strax innan jul) Där måste jag få lov att lägga in en protest Damastduken som under julhelgen fått fläckar som inte försvann trots tvätt i 90grader fick sig en omgång med Vanish och vips var alla fläckar borta.  Då får du kontakta Galltvål i Piteå och be dem skriva på sin hemsida att Vanish tar fläckar som inte galltvål rår på
*Felix matte*
04-02-2006, 23:05
CITAT (Reserv @ 04-02-2006, 23:01) CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 22:59) CITAT (Birgitta P @ 04-02-2006, 22:45) På deras hemsida står det att medlet tar fläckar på redan tvättade plagg och gör det inte det så finns det inte något annat som gör det heller. GalltvålJag betalade 99 kronor för 500 ml (strax innan jul) Där måste jag få lov att lägga in en protest Damastduken som under julhelgen fått fläckar som inte försvann trots tvätt i 90grader fick sig en omgång med Vanish och vips var alla fläckar borta.  Jo, men hade du testat galltvålen också då, det va´juh det som det stog.  Kan väl vara så att den är lika bra... men betala 99kr för 500ml... Never in my... Jag betalade 57kr för 1liter Vanish
Själv har vi köpt tvålen, det blir mer koncentrerat då, för 49 kronor, räcker en evighet
*Felix matte*
04-02-2006, 23:11
Anledning till att jag köpte Vanish var att jag inte hittade likvärdig produkt i butikerna. Alltså... vi köper det vi erbjuds och jag råkade få en bra produkt som går att jämföra med den du fick i din butik.
CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 23:11) Anledning till att jag köpte Vanish var att jag inte hittade likvärdig produkt i butikerna. Alltså... vi köper det vi erbjuds och jag råkade få en bra produkt som går att jämföra med den du fick i din butik.  Ska jag skicka upp en galltvål?
forget-me-not
04-02-2006, 23:15
Det går att beställa galltvål från deras hemsida som Birgitta P länkade till.
*Felix matte*
04-02-2006, 23:15
CITAT (Reserv @ 04-02-2006, 23:13) CITAT (Felix matte @ 04-02-2006, 23:11) Anledning till att jag köpte Vanish var att jag inte hittade likvärdig produkt i butikerna. Alltså... vi köper det vi erbjuds och jag råkade få en bra produkt som går att jämföra med den du fick i din butik.  Ska jag skicka upp en galltvål?  Tackar så mycket för erbjudandet... men den finns att köpa här på Coop Forum Du är väl för snäll Reserv
På olje och fettfläckar finns det bara en sak, som jag aldrig saknar härhemma och det är kallavfettning, finns på alla bensinmackar Vanisch är oxå toppen, galltvål tycker jag inte är lika bra.
Lena
ninnisky
04-02-2006, 23:29
CITAT (Lena @ 04-02-2006, 23:21) På olje och fettfläckar finns det bara en sak, som jag aldrig saknar härhemma och det är kallavfettning, finns på alla bensinmackar kallavfettning = kompis till lacknafta  och det funkar alltid!
forget-me-not
05-02-2006, 13:14
Uppdatering efter gårdagens tvätt: Fläcken gick nästan bort.  Ingen mer än jag kommer att se att det varit en fläck där. Hade jag provat med såpan redan när fläcken var ny hade den nog försvunnit helt. Men nu hann jag ju tyvärr tvätta jackan en gång innan jag provade med såpan. Men jag är nöjd för fläcken är knappt synlig.
Helen B
05-02-2006, 13:28
Jag måste bara ochså få uttrycka mig om hur bra galltvålen är! Superbra Jag är lika förundrad varje gång att den verkligen funkar på fläckar som man tror är omöjliga att få bort. T.e.x om jag har målat med oljefärg så är garanterat tröjan småfläckig när jag är klar. Behandla med galltvål och sedan tvätta- fläcken är borta. Rödvin på dukar som har legat i smutstvätten x-antal dagar, behandla- t.o.m tvättat i 40 grader och allt är borta. Den fasta tvålen är mkt dryg. Klart värt pengarna. (jag är ingen försäljare av galltvål, bara en nöjd kund  )
mamamaggan
05-02-2006, 14:29
CITAT (forget-me-not @ 05-02-2006, 13:14) Uppdatering efter gårdagens tvätt: Fläcken gick nästan bort.  Ingen mer än jag kommer att se att det varit en fläck där. Hade jag provat med såpan redan när fläcken var ny hade den nog försvunnit helt. Men nu hann jag ju tyvärr tvätta jackan en gång innan jag provade med såpan. Men jag är nöjd för fläcken är knappt synlig. Om du gör om proceduren nästa gång du ska tvätta så kan det tänkas att den försvinner helt.
forget-me-not
05-02-2006, 22:16
Ah, vad trött jag blir.  Jag tänkte ikväll att jag skulle ta och åka och tvätta bilen för att undvika att få mer vägsmuts på mig eftersom bilen var rejält smutsig. Sagt och gjort. När jag kommer hem så märker jag att jag fått en ny fläck bara 1 cm från den förra. Det troliga är att jag fått smuts på bilbältet, jag hittar ingen annan logisk förklaring, men hur tvättar jag rent bilbältet? Någon som vet? Oj, vad trött jag blev när jag märkte vad som hänt. Var ju så glad ju att jag lyckades få bort den andra fläcken så bra.
lena:-)
06-02-2006, 08:44
Varför köpa dyr Galltvål, det fungerar minst lika bra med vanlig "olivoljetvål"!
CITAT (forget-me-not @ 05-02-2006, 22:16) Det troliga är att jag fått smuts på bilbältet, jag hittar ingen annan logisk förklaring, men hur tvättar jag rent bilbältet?[/b] Någon som vet? fast bilbältet i sin hållare. ta en trasa med medel och en borste och sskura bältet på ena sidan. torka av och vänd på det. gör lika på andra sidan. mata ut en bit av bältet och fortsätt uppåt en bit. lycka till
forget-me-not
06-02-2006, 12:32
CITAT (pejori @ 06-02-2006, 09:58) fast bilbältet i sin hållare. ta en trasa med medel och en borste och sskura bältet på ena sidan. torka av och vänd på det. gör lika på andra sidan. mata ut en bit av bältet och fortsätt uppåt en bit. lycka till  Tack Pejori!  Ingen som är intresserad av en gammal, rostig Volvo från -92? Eländet är billigt just nu!
ingrid fuxwall
06-02-2006, 20:34
CITAT (forget-me-not @ 06-02-2006, 12:32) CITAT (pejori @ 06-02-2006, 09:58) fast bilbältet i sin hållare. ta en trasa med medel och en borste och sskura bältet på ena sidan. torka av och vänd på det. gör lika på andra sidan. mata ut en bit av bältet och fortsätt uppåt en bit. lycka till  Tack Pejori!  Ingen som är intresserad av en gammal, rostig Volvo från -92? Eländet är billigt just nu!  Hur mycket ska du ha? ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|