Full version: Alunrot
gunnelö
Jag kommer att köpa några plantor alunrot (förutom de frön jag sått) i vår. Men vilka sorter är lättodlade? Hur är det med Marmelade, Obsidian, Ebony&Ivory tex?

Och Heucherellan, korsningen med Tiarella, hur lättodlad är den? Finns den att få tag i som planta?

Jag tar tacksamt emot råd om både odling och sortval.

Gunnel Ö
Lena i Torslanda
Jag tycker alla Heuchera är lättodlade och klarar sig långt upp i landet. Har aldrig misslyckats med någon vare sig av egen sådd eller köpeplantor. De som du nämrer är riktiga läckerbitar som du självklart ska ha. biggrin.gif

Heucerellan är lika lättodlad den. Jag har sått själv men plantor finns att få tag i.
ewa zon 3
Har flera Heucherasorter och en sort av Heucherella 'Dayglow Pink' . Den köpte jag mest för de vackra bladens skull. I min trädgård verkar alunroten klara både full sol och skugga del av dagen. Heucherellan verkar trivas bäst med vandrande skugga. Har inte egen erfarenhet av de namnsorter du angett men mina sorter är både tåliga och pålitliga, Heuchera brizoides ’Pewter Moon’, Heuchera Sanguinea ’Splendens’, Heuchera ’Petite Marbled Burgundy’ och Heuchera micrantha ’Cappuccino’ Jag gräver upp och delar mina var 3:dje år. Blir lätt massor av småplantor att fylla tomma ytor med. Ska själv så alunrot i år, mest spänd på om det blir några vackra blad.

/Ewa smile.gif
kerstin z5-6

Obsidian och Amber Wawes-den sista kan gärna bytas mot den tåligare
Marmelade

Silver scrolls är underbar

Liksom Fandango

Dales strain" går bra att så själv

Kajsa

Den här vanliga " Palace Purple " tycker jag är bäst, frodig blir snabbt mycket av, enkel att dela vilket man får göra då och då. Har kantat alla rabatter på framsidan med den, fryser aldrig bort.
Har en hel del andra sorter av Alunrot men dom blir inte så frodiga, jo den gröna H. sanguinea med röda blommor är också enkel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon