|
Full version: Nya Orkideer
stennie
05-02-2006, 10:05
Hej! Nu har jag fotat de nya orkideerna jag köpte förra veckan.. En har jag klarat av, det var en lapp med som det stod Spathoglottis Palmorchid på... Men det finns tre stycken i mitt album Orkideer..om någon vill vara så snäll
den första vet jag inte, den andra är en oncidium eller odontoglossum, den tredje är en dendrobium
mvh zazu
den första påminner om en beallara (med risk för felstavning) den andra skulle jag satsa på en oncidium
stennie
05-02-2006, 14:48
Tack!! Den första hittade jag exakt samma som min på orkidehusets hemmsida 1=Beallara Peggy Ruth Carpenter ska titta mer på dom andr 2 förslagen..
Hmm.. nu måste jag säga att jag blir lite fundersam, jag har köpt vad jag trodde var en Cambria, den kom från cameleon orchidee. Efter lite letande på deras hemsidan hittar jag den här bilden på min orchidee, enligt dem en "Cambria Tahoma Glacier" MEN.. Efter att ha sett Stennies orkidé blev jag lite fundersam, eftersom den är lite lik min, och mycket riktigt, jag googlade på Beallara Peggy Ruth Carpenter, och hittade den här bilden. Så vad menas med det här, det är ju samma orkidé?  Kan tilläggas att jag trodde de har mixtrat lite med färgerna på den första bilden, för den är ganska mycket blekare i färgen i verkligheten. Emma
Namnet Cambria är ett otyg som handlare håller sig med, har ingen klar bild av det, men det är en benämning på en hybrid mellan iaf tre arter, odontoglossum, oncidium och någon mer, ev. miltonia. Plantor som har namnet Cambria kan se mycket olika ut.
solan_2
09-02-2006, 13:27
Nr 2 ser ut som Stefan Isler (cambriasläktet) tror den heter så, den är rödare än Nelly Isler
Sommartorparn
09-02-2006, 13:53
Ja, visst blir man irriterad när orchideer säljs med namnskylten "ORCHID MIX"! Hur mycket klockare blir man av den namnskylten, och varför över huvudtaget sätta namnskylt?
Den stora rödlila du har...., jag köpte något likande i en fyndlåda, lite andra blommor bara, namskylten talade om Cambria..... Hos mig torkade blommorna snabbt ihjälp p.g.a. att denna växt verkar behöva vatten betydligt oftare än de andra orkideerna jag har. Gör den det hos dig också??? Måste vattna var 3dje dag annars blir bladen buckliga och gulnar. Det rubbar totalt mina vattningsrutiner.
CITAT (Sommartorparn @ 09-02-2006, 13:53) Ja, visst blir man irriterad när orchideer säljs med namnskylten "ORCHID MIX"!. håller med blir lika irriterad när dom säljer hoya mix. hur F**n ska man kunna skilja dom åt, när det finns så många lika sorter?
LadyAdina
09-02-2006, 14:21
Det är lite konstigt att inte leverantörerna till blomsterhandlarna har insett detta att folk (särskilt de som samlar förstås) vill veta specifikt vilken sort det är.
Nu när jag praktiserade 2 månader i en av stans blombutiker så kom både hoya, suckulenter och orkidéer så gott som alltid levererade i just mixar. Vissa är ju lätt att känna igen, compactan t.ex. vad gäller hoyorna, men som pejori just skrev: det finns ju så många sorter som ser likadana ut.
I alla fall jag tycker att det är ganska självklart att alla skulle tjäna på bättre märkning! Leverantörer och butiker skulle ju få sälja mer om kunderna visste vad de får!
oftast säljs dom billigare också. jag betalar hellre ett par tior mer, för att få veta sorten. köper inte mixar, om jag inte är hundra på sorten, typ compaktan
stennie
09-02-2006, 14:39
Efter mycket googlande... 2=oncidium sharry baby Den blir nog en favorit, luktar helt underbart  3=dendrobium...det finns ju millioner varianter
stennie
14-02-2006, 21:08
kamelian
14-02-2006, 22:50
Hej! Lyckliga dig som fått en sådan skönhet, jag tror denna är en cymbidium hoppas jag stavat rätt
stennie
14-02-2006, 23:23
Som vanligt snabba svar Tack! ser ut som det är en cymbidium...
kristerh
15-02-2006, 12:03
Och den vill stå kallt krister
CITAT (kristerh @ 15-02-2006, 12:03) Och den vill stå kallt krister ... och så gott som mitt i solen på sommaren(skydda bara mot värsta gassandet)! Kräver då mycket vatten... Tycker den är fantasktiskt fin när den blommar, men ser ut som en vassrugge när den inte blommar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|