habanero
Hej,
mina köttätande växter har klarat vintern bra, och till och med vuxit. Så nu tänker jag snart plantera om dem i större krukor. Vad ska man ha för jord? Ska man blanda ut vanlig blomjord med sand?

Hälsningar
Mats
Anki V
Jag äger inga "köttätande växter" och har ingen erfarenhet heller, men...

Jag har lästa att sådana växter växer i väldigt näringsfattiga jordar och måste i motsats till sådana som tar sin näring från jorden få den från insekter.

Jag skulle gissa på ogödslad torv laugh.gif

(egentligen skulle jag väl inte skriva något alls i den här tråden) unsure.gif

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Försökte kolla vad Brutala blommor rekommenderar för jord men jag hittar ingen text om jord till köttätande växter men tittar man i deras webbshop så säljer de orkidejord, kokosfibrer, torv, spagnummossa etc.

http://brutalablommor.se/index.html
habanero
Tack! Bra tips!

Jag tror jag ska testa med orkidéjord och blanda med lite torv.

Hälsningar
Mats
Sommartorparn
Jag vill minnas att vi har diskuterat detta i en tråd här på odla. Vissa av oss hade använt vanlig plantjord, men fick då rådet av experterna att använda orkidékompost. i stället. Återkommer om jag hittar den tråden.

hittade inte just den tråden, men här är en annan:
jord för köttätare
habanero
Hej!

Jag köpte orkidéjord, och det verkade vara något liknande de var planterade i ursprungligen. Mixade med lite vanlig jord och några lecakulor i botten. Så får vi se hur det fungerar.

Hälsningar
Mats
lissa
I
Jag har lyckats döda min Venus fly trap( dionaea) eftersom jag inte lyckades ge den vintersömnen som den behöver. Men i ett annat forum har vi en kille som har nästa alla sorters köttätande. Enl honom så är ogödslad torv,( han kallar den ljus torv, och någon sa att dom hade blandat den med lite vitmossa,) det bästa, den har tydligen några smådjur som den kan leva på tills fällorna blir tillräcklgt stora för att fånga sina flugor.. Absolut ingen form av gödsel..om du kan spanska kan du få sen ait adress om köttätande växter..Sen beror det ju lite på VILKEN växt du har, alla har inte exakt samma odlingsformer...och om du vill ha lite mer info så kan jag ta upp det viktigaste från hans web... smile.gif
Alpiner i Halmstad
Klipp grov vitmossa och blanda med lite grov sand, som tynger ned mossan.
Plantera i lekruka, där planteringsmaterialet håller sig svalare.
Mam kan sedan har lerkrukan i en skål med vatten, ca, 1 cm.
Plantorna trivs i sval och ljus omgivning.
Glöm inte att stödutfodra under vinterhalåret.
m.v.h. Bernt
lilla mamma
stödutfodra, den lät lite kul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon