Full version: Billigt hårshampo
AWeee
Vi provade att göra hårschampo av såpnejlika och blev mycket förvånade över resultatet. Håret blev både rent och fick en fin lyster. Är det någon annan som har provat detta, kan rekommenderas...

Såpnejlikans blad och stjälk krossas, tillsätt nässla, ringblomma ev rosmarin och häll kokande vatten över. Låt svalna, sila av och ditt shampo är färdigt, bör förvaras i kylskåp. Låt inte färgen avskräcka er...

Förr använde man såpnejlika som tvättmedel för ull och silke.

Mvh AWeee
Reserv
Nån speciell årstid som man ska skörda såpnejlikorna? Ja, förutom att det inte ska va´på vinterna alltså rolleyes.gif
AWeee
CITAT (Reserv @ 05-02-2006, 13:05)
Nån speciell årstid som man ska skörda såpnejlikorna? Ja, förutom att det inte ska va´på vinterna alltså rolleyes.gif

Nej, det verkar inte spela någon roll, resultatet blir lika bra närhelst vi provat. mvh AWeee rolleyes.gif
gunnelö
Verkar kul. Det måste jag prova. Vilken del tar man från ringblomman, hela växten eller kronbladen?

Gunnel Ö
AWeee
CITAT (gunnelö @ 05-02-2006, 14:35)
Verkar kul. Det måste jag prova. Vilken del tar man från ringblomman, hela växten eller kronbladen?

Gunnel Ö

Bara kronbladen, ger lyster som det bästa glansbalsam. Mvh AWeee
Susanna
Vad är det för hållbarhet på schampot? Jag menar, om man gör det på sommaren, kan man räkna med att ha schampo till vintern då?
AWeee
CITAT (Susanna @ 05-02-2006, 15:15)
Vad är det för hållbarhet på schampot? Jag menar, om man gör det på sommaren, kan man räkna med att ha schampo till vintern då?

Har inte provat att göra några större mängder, tror dock inte att det har så lång hållbarhet. Man kan kanske frysa in det, bara en tanke.

Mvh AWeee smile.gif
renate
Kul grej,det ska jag prova i sommar. tongue.gif
AWeee
CITAT (renate @ 05-02-2006, 21:10)
Kul grej,det ska jag prova i sommar. tongue.gif

Prova på, du lär inte bli besviken på detta gratisschampo.

Mvh AWeee smile.gif
Angeleyetears
Ska man låta avkoket silas genom håret? Ska man gnugga som man gör med schampoo?Ska det sitta i eller ska man tvätta ur det direkt? Ska nog testa det naturliga-schampoot i sommar.

//Angel
AWeee
CITAT (Angeleyetears @ 06-02-2006, 22:56)
Ska man låta avkoket silas genom håret? Ska man gnugga som man gör med schampoo?Ska det sitta i eller ska man tvätta ur det direkt? Ska nog testa det naturliga-schampoot i sommar.

//Angel

Hej Angel!

Man skall tvätta och gnugga håret som med vanligt schampo fast det känns lite konstigt när det inte löddrar det minsta.

Kanske en fördel att låta det sitta i ett tag om man blandat i ringblomma för glansen.

Mvh AWeee smile.gif
Angeleyetears
Okey.. då förstår jag.
Somsagt det ska jag testa..
Carex
balsam efteråt eller inte? Tyckte du det blev bättre eller ingen större skillnad mot vanligt scampo?
AWeee
CITAT (Carex @ 07-02-2006, 00:46)
balsam efteråt eller inte? Tyckte du det blev bättre eller ingen större skillnad mot vanligt scampo?

Hej Carex!

Jag tyckte att det blev bättre än vanligt schampo och det kändes som om håret blivit behandlat med balsam, minns att vi var helt förbluffade över resultatet. Min dotter som i vanliga fall behöver balsam för att kunna kamma ut håret hade inga problem. Jag finner ingen annledning att använda ett dyrt köpeschampo när jag har detta naturliga gratisschampo utanför dörren, jo möjligtvis att man inte pallar att göra det.

Mvh AWeee smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon