Kristina zon 3
Hej alla ni.

Läser det mesta som skrivs här och har fått massor av bra tips och idéer. Har sedan några år en sommarstuga med trädgård, där jag första året grävde en rabatt på cirka 10 x 1,5 meter. "Hittade" en hel del växter på tomten (trodde då att det var växter) och pillade ned dessa tillsammans med ett antal impulsshoppade växter (och vad köper man när man inte har en aning om hur en växt ser ut, jo det som är snyggast just då)?!

Nu har jag även fått till en pergola, ytterligare en rabatt på 1x 10 m.

Nu börjar alla spontaninköpta växter komma upp, i grönsakslandet finns alla som jag fått och hittat (de fick bo där över vintern) och det är dags att börja flytta. Efter denna långa inledning infinner sig nu ropet på hjälp. Jag har suttit med papper och penna och blomböcker och försökt planera var jag ska stoppa ner allt. Vill ju gärna att det blir fint. Men vad svårt det är. Dessutom ser man i nästan alla tidningar att man ska ha många av samma växt? kanske blir mindre rörigt då. Någon av er därute som kommer ihåg hur det var när man hade en ny tom rabatt och ett antal mer eller mindre bra köp gjorda. Blir jätteglad för alla idéer.

Kristina blink.gif
stina
Hej Kristina!

Känner igen mig alltför väl. Jag kan aldrig sluta spontanköpa bara för att sedan stå där och klia mej i huvudet och inte veta var jag ska pilla ner skapelsen. Förra året gjorde jag en ny rabatt ungefär i din storlek och drabbades genast av köpbegär och handlade växter hej vilt. Nu kommer jag inte ihåg vad jag planterade! Det kommer upp överallt men vad???!!! Nu får det stå som det står så får jag se vad som dyker upp och hur det ser ut. Sén kan jag plantera om. Fast några stycken av varje sort tycker jag är finast - annars kan det lätt bli rörigt är jag rädd. Men det är väl bara att prova - och sén flytta om det som inte blev så lyckat.

Hälsningar
Stina (Kristina)
Kristina zon 3
Ja, visst är det kul med nya växter. Förra våren stod jag också där och funderade. -vad i hela friden har jag planterat där? Vis av detta satte jag i höstas glasspinnar med namnet på växten. Så jag har full koll...tror jag.... på vilka som är på väg upp. Men även om jag vet vilka växter jag har...till att få till det snyggt. Undrar hur tätt man ska plantera? Jag har nog satt aldeles för tätt, den där unka lilla krukan. Hur kunde den bli så stor? Väntar med spänning på fler idéer.

Kristina
kerstin z5-6
Jag försöker numera att utvidga mina impulsköp till att åtminstone innefatta 3 av samma växt ,helst 5 ..om vi talar perenner ..på så vis blir det mindre plotter och jag får ändå de jag vill ha eller inte kan motstå.

Om ni har ett ex av varje skulle jag i stället försöka kombinera dem färgmässigt i fält för att undvika "rörighet" Alt. köpa några till av samma tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ella
Kanske kan du dela några eller göra avläggare så att du kan få fler av dem om inte nu så i alla fall till hösten.

Jag hade alltid minst två av varje i min finrabatt vid förra huset och så hade jag min taklökssamling. Det var nog mellan 5 och sju taklökssorter de var så snarlika att det inte blev rörigt fast det var olika sorter i varje grupp.

Ella smile.gif
Kristina zon 3
Dela perennerna? Det var ju en bra idé. Gissar att man kan dela ned dem till en sådan storlek som de var när man köpte dem. Tipset med att utgå ifrån färger är ju också toppen. Det är väl så att har man något att börja med så ger det sig lite själv senare. Nu får det bli ett ordentligt tag med flyttlasset under Valborg.

Kristina
Kerstin i Malmö
Jag går mycket efter perennernas färg för jag vill ha många olika sorter...

Dock så hittar man ju efter ett tag olika favoriter och då ser jag till att ha flera av den och då är det lättare att kombinera med ett enstaka ex av något annat fint (som går i rätt färg...)

Sedan känner jag också som så att jag vill prova vissa växter först. Inte så kul om man köpt flera ex av en dyrare sort för att upptäcka att den inte vill växa hos mig...

Jag planterar hellre för tätt så att det blir något av det och sedan kan jag alltid flytta runt. Ex fick jag i fjor fem små plantor av daggkåpa. Dom satte jag först tillsammans och nu i vår då dom växt till sig så delar jag upp dom. Första åren kan man också fylla ut tomrum mellan perenner med ettåringar. I fjor hade jag solrosen Teddy Bear som utfyllare i mina rabatter (och det ser ut som om den kommer tillbaka i år...). Jag satte också en del svartkål och mangold i rabatterna för att fylla ut. Mycket dekorativt var det!
I år tänkte jag fylla ut med solros, perilla och kardon bla.

Kerstin
Kristina zon 3
Vilken häftig tanke Kerstin, att fylla ut med grönsaker. biggrin.gif Det har jag inte tänkt på alls, men jag kan (nästan) se det framför mig. Ser jättesnyggt ut. En liten fundering bara. När jag botaniserat i frökataloger och trädgårdtidningar, vilket ha blivit en hel del sedan jag fick trädgård för några år sedan, verkar det som att just kål ska man gärna ordla under fiberduk. Några smådjur, kan det vara larver, som gärna mumsar i sig kålen annars. Men de kanske bara gillar kål och inte blommor? unsure.gif Har också gjort en total förändring i rabatten, visserligen bara på pappret än. Det du sa om färger var en jättebra idé att utgå från. Ska också iväg och komplettera lite av de jag tycker bäst om. Tack för tipsen.

Kristina (som ska flytta i helgen) blommor i skottkärran alltså.
Kerstin i Malmö
Hej Kristina!
Kul att du gillade idén med grönsaker. Fick många uppskattande kommentarer från gäster i sommras... Ett tips till, om du sätter sallatsplantor och inte hinner äta upp allt så låt dom gå i blom. Du får du en lång, meterhög, "pelare" med rufs i toppen = blommor. Där blir sedan fröbaljor. Töm dom på sensommaren och du har frö till nästa sommar... Ruccola har jättefina blommor!

Jag hade svartkål i fjor och det var inte kålfjärillarverna som var på dem (faktiskt väldigt förskonade från larver!) utan duvorna som tog sig många tuggor! I år ska jag testa en sorts rödkål...

Ha en trevlig helg med planteringen!

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon