Linda_A
Kan väl vara kul att få reda på.

Just nu är min favorit antigen calistophyllan eller multifloran

Hatobjeket måste vara bellan som jag har en slags hatkärlek till. Lacunosa och Curtisii är starka tvåor. Bellan har blommat ett par gånger men ändå. De andra två har jag blivit gråhåriga på.

Så var inte blyga nu. laugh.gif
bonzor
just nu är favoriten h.carnosa exotica, den är så vackert röd när dom nya bladen bildas. Ska bli spännande å se om den vill blomma också.
Andra favvisen är multifloran, den har blommat nästan helatiden sen jag fick den. El shepherdii när den blommar, den luktar så underbart gott. Sniffar på den varje gång jag går förbi den smile.gif

Mina hat objekt just nu är alla pelargoner 3/4 delar har dött och dom andra ser vekligen inte rolig ut. Ska absolut inte fortsätta samla på dom.
Dom som lever får hänga med en säsong till, men sen är det slut med dom.
Alexander-VG-zon3
min favvo är nu bella som blommar nu å även compact en varegata eller hur det stavas .
sen den som jag inte gillar nu är nån liten hoya med smårunda ludna blad som bara gulnar
pejori
favoriten nu är macrophyllan som har så underbara stora blad. smile.gif
även obscuran är underbar med sin friska grönska
hatobjektet är mina compaktor som liknar skit . variegatan håller på att avlida här mad.gif
pejori
CITAT (flaxss @ 05-02-2006, 17:13)
min favvo är nu bella som blommar nu å även compact en varegata eller hur det stavas .
sen den som jag inte gillar nu är nån liten hoya med smårunda ludna blad som bara gulnar

serpens? wub.gif
Alexander-VG-zon3
japp det var det den htte men jag vet inte vad som jag gör fel linares elelr vad den heter dog med så jag slängde den men jag vill ingte att dena ska dö heller den bara får gula blad som trillar av wink.gif unsure.gif sad.gif
pejori
häng den så ljust du kan och se till att den inte torkar. den gillar inte det wub.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 05-02-2006, 18:17)
favoriten nu är macrophyllan som har så underbara stora blad. smile.gif

Jag hittar ingen hoya som heter så??
Vilket inte säger så mycket men ändå. laugh.gif hittade. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
oki dn är under växtlampa jag vett inte om temp är dåligt för den eller hur låg temp visar sig på den
Linda_A
Ang lampor och så tycker jag att de småbladiga funkar inte riktigt där. Mina funkar bäst i köket, aldrig är neddraget och vad jag inbillar mig fuktigare än övriga rum. tongue.gif Pictan har tom växt under vintern.
pejori
här är den.
Alexander-VG-zon3
så den serpens ska inte ha extra ljus men ändå fukt eller wink.gif smile.gif
pejori
CITAT (flaxss @ 05-02-2006, 19:14)
så den serpens ska inte ha extra ljus men ändå fukt eller wink.gif smile.gif

min får extra ljus och trivs och växer bra smile.gif
Lotta150
CITAT (flaxss @ 05-02-2006, 18:02)
oki dn är under växtlampa jag vett inte om temp är dåligt för den eller hur låg temp visar sig på den

Serpens vill växa lite svalt. Den är inte alldeles enkel att odla så bli inte förtvivlad om du inte lyckas...
Lotta150
Favorit är absolut macgillivrayii som just nu har två stooora blommor. Då kan den inte vara annat än favorit! wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif Läcker färg på blommorna som doftar så gott!
Hatobjektet är curtisii. Maken till tråkig, tjurig och trilskande hoya får man leta efter... mad.gif
norpydorp
favvisen just nu är: fungiin
den har nyss blommat med en klase för första gången rolleyes.gif
Serpens är på gång med massa knoppar så den ligger i topp den oxå!
Den växer i norrfönster i ett svalare rum.

Hatobjekten: Multifloran och compactan som inte alls gillar mig den blir bara skrumpen.
är det nån som vill byta till sig multifloran till våren?
Alexander-VG-zon3
oki det var det jag emade lite hur låga grader serpens klara för det är rätt så svalt i fönstert 5-15c så det kankse är för kallt för den typ 5-15c är natttempen
Linda_A
Just nu älskar jag bara min multiflora, såg nyss att det snart, snart är en liten knopp där. Äntligen har något hänt på predukeln (det var väl alldels felstavat). wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Rossi
Min favorithoya är onekligen Hoya lasiantha. Just nu har min 5 klasar med knoppar.

Något hatobjekt har jag inte. Det skulle väl vara mulifloran då som gärna tappar sina knoppar innan de hinner slå ut.

Foto på min Hoya lasiantha:

[
Alexander-VG-zon3
min multiflora tappar åckso sinaknoppar den får nyye hela tiden men dom trillar av
*Grodan*
Min favorit är sigillatis. Nu efter vintern är min planta nästan död men jag hoppas att den vänder tillbaka till mig. wub.gif
Hatobjekt har jag inget direkt men hittills har jag aktat mig för alltför tunnbladiga sorter eftersom jag inte gillar att gå och dutta med vattenkannan. biggrin.gif
Linda_A
Nä så får ni inte säga min multiflora måste klara sig, jag har väntat ända sen den dagen jag såg en bild på multiflora på blommor.

Kul att läsa om allas olika erfarenheter.
yenny
Jag tycker just nu om alla mina hoyor... kanske speciellt multiflora och kerrii... för det är dom som växer.
Inga hatobjekt har jag heller... kanske för att mina har klarat sej så bra i vinter .
(peppar peppar)
pejori
min multiflora växer och blommar så det knakar smile.gif smile.gif
jag klipper den när den blir för spretig och den skjuter nytt hela tiden smile.gif smile.gif
Linda_A

Var ju tvungen att ta bild. wub.gif
Annelie32
Favvo just nu är Hoya lasiantha pga att den håller på att blomma smile.gif
Sedan gillar jag ju publicalyxor pga att dom är så lätt att ha , verkar inte gå att få död på dom smile.gif
så pga lättheten gillar jag dom + att det finns så många olika varianter tror jag är uppe i 7-9st olika varianter just nu smile.gif

hatobjekt måste nog vara grey ghost som inte växer ett smack bara sitter där stilla och ser söt ut utan att vilja växa något.
Lotta150
CITAT (Annelie32 @ 06-02-2006, 17:10)
hatobjekt måste nog vara grey ghost som inte växer ett smack bara sitter där stilla och ser söt ut utan att vilja växa något.

Har du också en Grey Ghost som vägrar??? Vad är det med den hoyan?!? Jag har två sticklingar som det inte händer ett smack med. Har haft dom sedan 2004 (!) och det har inte hänt ett endast dugg mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif Fast jag "hatar" den inte ändå. Bladen är ju så fina... wub.gif

Är det nå'n mer här som har en Grey Ghost och vet hur man ska få fart på den?
Blomstertanten
ohmy.gif Hur sjutton kan man hata någon hoya överhuvudtaget ? HÄDARE !
sleep.gif
Ok, jag erkänner ! tongue.gif
Just nu hatar jag alla hoyor som dött
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 09-02-2006, 15:59)
sleep.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mina växer så det knakar här smile.gif smile.gif
Linda_A
CITAT (Blomstertanten @ 09-02-2006, 16:59)
sleep.gif

haha. wink.gif Lessen men jag "hatar" när jag gör allt "rätt" och allt blir fel ändå.
titti49zon6
Nu är jag ägare till två Hoyor compacta
köpte dom igår för 30:-/st ganska stora ex. wub.gif
Hur skall jag sköta dom så att dom överlever och blommar
Det är dom första Hoyor jag haft
Linda_A
CITAT (titti49 @ 09-02-2006, 17:16)

biggrin.gif Snart kommer du att göra dig av med resten av krukväxterna och bara ha hoyor. Man känner hur hoya tarmen rycker till varje gång man hör talas om en hoya som man inte har. laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (titti49 @ 09-02-2006, 16:16)

suck...nu var hon hoyakörd också. nu åker allt annat ut sad.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
pimpim
Just nu är favorithoyan min australis som är på väg att börja blomma. Min allra första hoya som ska blomma. Är där och kollar då och då om det inte hänt något nytt wub.gif . Något hatobjekt har jag inte, mer än att min tsangiistickling inte växt någonting under hela vintern. Men nu börjar man se lite nytt på den också. Har nästan befarat att den skulle dö unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (titti49 @ 09-02-2006, 16:16)

jag har min lilla stickling och compact vargeta som jag har i öst men tar ut dom på sommaren i öst söder tror jag det bler och under vintern inget vatten sen lite åpå sommaren tilloch med min stickling blommade . sen så ger jag alla mina hoyor blommnäring inte den för bladväxter smile.gif smile.gif smile.gif
min bella blommar för fult även multi biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
och dom har stannat kavr blommorna JIPPI biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif wub.gif wub.gif
morellen
Favoriterna just nu är globulosan med sina vackra blad och Chlorantan som är en helt omöjlig buse, vänder man ryggen till har den genast slängt iväg en tentakel och börjat växa in i något mer eller mindre olämpligt...
Hatar... Njae... Mne blir trött på alla tjurskallar till sticklingar som bara gav upp under vintern. Min fina purporefusca som börjat växa till sig bara tynade bort *snyft* och alla småbladiga varianterna strök med utom min pyttelilla serpens som varierar mellan att sjuta skott och gulna...
Linda_A
Jag såg en kul sak idag. Min nya Hoya pubicalyx 'Royal Hawaian Purple' har med börjar skjuta en litet skott.

Plus att min Hoya glabra har skjutit fram något skumt ner till.

Och min älskade calistophylla gör ett tredje försök med knoppar.

Ang curtisii tänker jag mest . Men jag tror inte att det kommer att bli en ny sån om den inte överlever dock.
ejjan
favoriten : Hoya vitellina syn. fuscomarginata wub.gif Otroligt tjocka, vackra blad med svart fläckar, nerver och en svart kant runt bladen.

hatobjektet: Hoya polynuera -väx nån gång då mad.gif

Har ett 10-tal hoyor och försöker stoppa mig där innan jag ballar ur i frenetiskt samlande... biggrin.gif
Linda_A
CITAT (ejjan @ 10-02-2006, 17:30)
favoriten : Hoya vitellina syn. fuscomarginata wub.gif Otroligt tjocka, vackra blad med svart fläckar, nerver och en svart kant runt bladen.

Har ett 10-tal hoyor och försöker stoppa mig där innan jag ballar ur i frenetiskt samlande... biggrin.gif

åå jag längtar nu till min vitellina kommar. biggrin.gif

haha lycka till. laugh.gif laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon