Full version: Fönsterfikus
forget-me-not
Jag har en fönsterfikus (ficus elastica) som växer och mår bra. wub.gif Tyvärr så delade den sig i två grenar ganska så tidigt och nu börjar den bli rejält vinglig och ofta vill den tippa i golvet. Därför så måste jag göra något åt den.

Går det att kapa av de två grenarna och plantera dem var för sig?
Hur gör jag detta?

Är det meningen att fönsterfikusar ska växa med en gren rakt upp? Jag har två i mitt vardagsrum som nu börjar bli jättehöga. De trivs tydligen väldigt bra för de växer och växer. wub.gif
wolkenkrabber
Du kan ju testa, såren kan ju valla igen, Men jag skulle nog klippa ner den istället för att dela på den...
forget-me-not
*bump*
Fenja
Du kan kapa grenarna precis ovanför ett bladpar och sedan plantera sticklingarna i jord så rotar de sig snabbt. Det brukar gå bra att ta ganska långa sticklingar, 20-25 cm. Jag skulle rota dem i egna småkrukor och sedan samplantera, för att få den stora plantan tätare, när jag vet att det rotat sig.
Fönsterfikus behöver toppas ofta och du kan få toppa flera gånger på samma ställe innan den fattar att den ska grena sig.
Mvh
Fenja
forget-me-not
Stort tack för hjälpen! Jag hade ingen aning om att man skulle toppa fönsterfikus, jag har låtit dem växa som de varit utan att göra någonting alls.
forget-me-not
CITAT (Fenja @ 07-02-2006, 14:52)
Du kan kapa grenarna precis ovanför ett bladpar och sedan plantera sticklingarna i jord så rotar de sig snabbt. Det brukar gå bra att ta ganska långa sticklingar, 20-25 cm.

Bumpar den här tråden för jag vill höra om någon kan tala om vad jag gjorde för fel. Jag planterade en stickling, men den rotade sig aldrig utan dog. sad.gif Bladen längst ner gulnade och den blev mjuk. Vad gjorde jag för fel? Fick den för mycket vatten? Fel jord?
jennyp
Om jag minns rätt vill fikusar ofta ha en ganska fet jord att rota sig i, jag har satt mina sticklingar i en blandning av blomjord, mossa och torv. Får se om de klarar sig.
forget-me-not
Tack Jenny! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon