Full version: Balkonglådor
Mattsson
Dags att planera för sådden till mina balkonglådor! Har kommit så långt att jag bestämt mig för att ha vita flitiga lisa som utgångsläge, men nu behöver jag tips på vad mer ska vara med! Mina balkonglådor befinner sig mest i skugga, även om det är en del sol (en låda får lite morgonsol också) på eftermiddagen/kväll.

Söker något mörkt, blått kanske? Gärna uppblandat med nån fin, mörkare grön växt, gärna nåt som hänger. Inte murgröna, är sugen på nåt nytt. Sen kan jag tänka mig någon rosa klick tror jag, eventuellt flitiga lisa det också. Men alla tips och förslag mottages tacksamt! Har som sagt tänkt att så själv, så gärna nåt som är hyfsat lättodlat också!

smile.gif
torvan
Jag har samma balkongläge som du och har en rosa favorit. Det är petunian "Cascade Pink Orchid Mist F1". Den blommar i massor hela sommaren men dubbla blommor från ljus till mörkrosa, helt ljuvlig tycker jag. rolleyes.gif torvan
Mattsson
Tack för tipset torvan! Rosa petunia blir det, även om jag valde en annan sort (av praktiska skäl, dvs jag ville beställa fröerna från en leverantör!). Den skulle vara mycket blomstervillig även i skugga och skicka ut revor så att den hänger lite...

Nu ska jag bara hitta nåt grönt, fint att blanda ut med tror jag. Eller nåt silvrigt kanske...? Eller nån annan färg?? rolleyes.gif
Fenja
Njurvinda, Dichondra argentea kanske kan vara något? Annars tycker jag att vanlig kornblå lobelia är snyggt tillsammans med vitt och rosa.
Tänk på att petunian lätt växer om och över den mera svagväxande flitiga lisan...
Mvh
Fenja
Mattsson
Ja, kornblå lobelia finns med i mina funderingar som lösning ifall jag inte skulle komma på något annat.

Njurvinda är jättefina, men jag har inte hittat någon sort som kan tänka sig att växa på skuggiga platser. Vet du någon att peka ut?

Ska komma ihåg att Petunian kan ta över. Ska fundera på hur jag bäst planterar så att det kan bli bra ändå....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon