Helen i Piteå Zon 5
Jag har precis gått igenom min lista om vad jag har frösått fram till idag. Jag kom fram till att jag har bla. 18 olika Corydalisar (Nunneörter),14 sorter Penstemoner, 11 sorter Primuler, 13 sorter Dianthus (Nejlikor), 8 sorter Heuchera (Alunrötter) och 5 olika sorters Echinacea (Solhatt)
Penstemoner, Heuchera, Corydalis och Astrantia var även favoriter i fjol rolleyes.gif
Vad har ni för favoriter?? / Helen
stina
Jag har inte börjat ännu!!! Är jag ensam om det? ohmy.gif
Margith
Eftersom jag just uppdaterat min lista över fröer var det lätt att räkna efter smile.gif
Svaret är 13 sorter Akleja, 9 sorter Geranium, 8 sorter Astrantia och 7 sorter Heuchera blink.gif

Av de övriga jag har sått/ska så har jag fullt normala 3-4 olika av laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Delpinium ,och Penstemoner leder -annars verkar det i år som om jag tänkt täcka så många släkten som möjligt i stället smile.gif
jazza
Jag har sått 5 sorters Echinacea 4 sorters Akleja 2 sorters Astrantia 6 sorter clematis 6 sorters Thalictrums och 14 olika sorters chili bl.a
Susanna
Har införskaffat säsongens vintersqushfrön - 16 olika sorter. På andra plats kommer tomater - 12 sorter. Chilisorter har jag också mycket av 10 st. Fast det enda som är i jorden ännu är chilisarna.
torvan
Nej Stina du är inte ensam! Håller på att renovera kök så jag har inte orkat eller hunnit än. Men snart sätter jag igång och i
år blir det storinköp eftersom jag har 54 kvm att odla upp wub.gif torvan
virrevarv
Än så länge har jag bara sått Penseér (två olika sorter), pelargoner (en sort) och några frö av Stockros. Så jag antar att Penseérna leder... Jag har precis uppdaterat mitt fröförråd och jag har nog en hel del av allt möjligt känns det som rolleyes.gif . Men jag vet att det blir en hel del luktärtor när det är tid för det eftersom jag tänkte ha det som en del av bordsdekorationen på bröllopet.

Jag måste bara fråga; vad gör ni med all chili, fjorton sorters chili; det blir mycket stark mat det! Och vad är det som gör chili så kul? Själv har jag inte riktigt snöat in på grönsakerna än men det kommer väl antar jag.

Ha det gott allihopa! Virrevarv
ztina
Jag fick en hel del chili förra sommaren, fick tips om att antingen torka och smula ner i burk (har fungerat bra) eller ta ur kärnor och skaft och frysa in. Jag har också lagt en del i olivolja, mycket gott.
Ztina
Maggan H
Jag har sått;
Akleja lila
Akleja vit
Akleja
Alpgentiana
Björnklo
Blåsalvia
Chrysantemum
Clematis macropetala
Farrerilök
Flugtrumpet
Franskt kungsljus
Gräslilja
Kinesisk smörboll
Malva
Persilja
Riddarsporre
Stormhatt
Vallört
Veronica + en bunke andra som jag glömt skriva upp
wink.gif
Snart är det dags för sommarblommorna! smile.gif
Floppy
'Margareta Hansson':

...jag har också sått flugtrumpet (sådde mina den 4:e januari)...men här händer det inte ett skvatt... sad.gif ...*otålig*

Har aldrig sått det tidigare, har du? Hur gör du? unsure.gif
cic
CITAT (stina @ 05-02-2006, 18:10)
Jag har inte börjat ännu!!! Är jag ensam om det? ohmy.gif

Absolut inte. Jag börjar inte förren i slutet av mars. smile.gif

Liiite fröer har jag ju köpt, men lååångt ifrån alla. rolleyes.gif
Zazu
lång list-varning rolleyes.gif hittills har jag sått:
pelargonium echinatum
pel. vit zonal
pel. mr stripey
pel. myrrhifolium var. coriandrifolium
pel. chrithmifolium
pel. grossularoides
pel. nanum
pel. minimum
pel. crassicaule
pel. hypolaceum
pel. alchemilloides
pel. althaeoides
pel. zonale
pel. elongatum
pel. 'black velvet red'
pel. 'unwins mixed'
pel. iocastum
pel. mollicomum
pel. ionidiflorum
pel. tabulare
pel. 'gerties mix'
geranium canariense
geranium 'splish-splash'
haberlea rhodopensis
lobelia 'cinnabar rose'
datura metel
datura metel 'golden queen'
callistemon pallidus
callistemon citrinus
streptocarpus 'concorde F1'
torenia 'susie wong'
asarina scandens
erodium tordyloides
laurentia blå och rosa
10 sorters chili
snaxpaprika
tre sorters canna
ipomoea noctiflora
ipomoea 'zebra blue'
salvia patens 'blue angel'
gerbera
belamcanda chinensis
hemerocallis 'holländsk mix'
hemerocallis 'summer trumpets'
musa ingens
passiflora quadrangularis
hibiscus radiatus
hibiscus syriacus
brachychiton acerifolius
delonix regia
chorisia speciosa
cercidium microphyllum
gomphocarpus physocarpus
rhodochiton atrosanguineum
turnera ulmifolia
hardenbergia comptoniana
aristolochia elegans
aristolochia elegans x fimbriata
delphinium 'magic fountains midnight'
delph. 'pagan purple'
delph. 'black knight'
cyphomandra abutiloides
glyzyrrhiza glabra
verbena
salvia 'sizzlers orchid'
alstroemeria 'ligtu hybrids'
viola 'tiger eyes'
impatiens 'bright shades'
solenostemon 'palisandra'
soleno. 'black dragon'
miscanthus transmorrisonensis
aristea major
strelitzia nicolai
salvia argentea
solanum laciniatum

pellisarna leder överlägset laugh.gif
Smekajsa
Har beställt en del fröer men inte fått dem ännu,
men det är ingen panik.

Hittade en Lejongap, Antirrhinum Azalea Flowered White ,
som jag ska testa i år. Den ska matcha i min vita rabatt.
Hitills är det min "favorit" i år (hoppas den håller måttet).

Ser framemot ett besök hos Rockdala nu i februari,
gud vet vad man kommer hem med därifrån wub.gif wub.gif
Susanna
CITAT (virrevarv @ 05-02-2006, 20:37)
Jag måste bara fråga; vad gör ni med all chili, fjorton sorters chili; det blir mycket stark mat det! Och vad är det som gör chili så kul? Själv har jag inte riktigt snöat in på grönsakerna än men det kommer väl antar jag

Hihi, jag är själv inte så förtjust i stark mat, men maken älskar det. Så jag odlar mest chili för hans skull. Brukar dock ha några milda sorter till mig också. I år gjorde jag en inläggning av chili enligt ett recept i Philip Plönninges bok (heter han så?). Det blev mycket uppskattat. En inläggning gör också att man har chili hela vintern.

Sedan tycker jag att chili är rolig att odla för att den är så tacksam. Plantorna sätter ofta mycket frukt och det är roligt att följa frukternas utveckling.

Det som är kul med att odla grönsaker är känslan att äta något som man själv odlat. Det är såååå gott! Finns inga köpegrönsaker som ger samma känsla. Det är helt enkelt underbart att gå ut i trädgården en stund innan middagen och plocka det man behöver. Fast man får inte räkna på vad grönsakerna kostar, räknar man på timmarna man lägger ner blir det dyra grönsaker, laugh.gif
Ullet
Den ser ut som följer:

Anemone Cylindrica
Adenophora triphylla
Heuchera Cylendrica "Green Finch"
Hyssopus officinalis (rosa)
Sanguisorba (vit)
Sanguisorba officinalis
Lilium margaton (rosa)
Hosta - mix
Hosta- en annan mix (syns det att jag ska anlägga en skuggrabatt?)
Helianthus Maximiliani
Helianthus annus Lemon Eclair
Hibiscus Pink Swirl
Nicotiana Perfume Lilac
Petunia Celebrity Frost
Stokesia laevis Blue star
Heuchera micranthia PAlace purple
Gentiana asclepiadea Pink Swallow
Chelone obliqua
gentiana purpurea
fritillaria meleagris
liatris ligustylis
Stjärnflocka Roby Wedding
stjärnflocka, en mörkt röd jag fått av grannen
Anisisop
Blomman för dagen
Aconitum napellus
Galium odoratum
Allium ursinum
Myrrhis odorata
Rheum palmatum
Ringkrage
Polemonium carneum
Amaranthus caudatus
Lupinus regalis Gallery blue
Lupinus regalis The Chatelaine
Papaver orientale Royal Wedding

och en lista från Jelitto men det är bara ett fåtal primulas, en orientalisk vallmo till och något annat jag inte har i minnet, som är kort o obefintligt.

blink.gif

Man kan säkert hinna med att beställa ännu mer, man är ju helt inte riktigt klok....*S*
jazza
Hej Susanne

Skulle du vilja dela med dig av receptet på inläggning av chilin, det skulle jag bli glad för............
BjursBerit
Himla oxså....bara för att du skrev så Helen blev jag ju tvungen och räkna lite biggrin.gif biggrin.gif och det blev 14 Allium, 6 Anemoner, 9 Aqulegia, 5 Astrantia, 7 Delphinium, 10 Dianthus,5 Dracocephalum, 6 Echinacea,13 gentiana,7 Geranium, 15 Heuchera,4 Oxytropis 16 Penstemon 5 Potentilla 14 Pulsatiller och 6 Trollius....å då är nog inte alla räknade...en del är inte införda och en del nya har jag ju beställt rolleyes.gif

Men kontentad av det är väl att jag har fastnat på Allium och Dracocephalum i år...dom andra är jag redan fast i biggrin.gif biggrin.gif
Susanna
CITAT (jazza @ 06-02-2006, 20:48)
Hej Susanne

Skulle du vilja dela med dig av receptet på inläggning av chilin, det skulle jag bli glad för............

Här kommer receptet:

30 st urkärnade chilisar (c:a 500 gr)
15 skalade scharlottenlökar (c:a 200 gr)

Lag:
2 dl 12-procentig ättikssprit
4 dl vatten
3 dl socker
1 msk salt
1 msk gula senapsfrön
15 gr färska timjankvistar (12-15 st)

(Jag hoppade över både löken och timjankvistarna, eftersom jag inte hade dessa saker tillgängliga just då)

Dela chilin och lökarna i fyra delar och fördela dem i två glasburkar. Koka upp lagen och häll den över frukterna. Förslut väl och vänd burkarna upp och ner så att vakum bildas. Låt inläggningen kallna innan den ställs i kylskåp. Efter en månad är inläggningen klar att äta.

Hur enkelt som helst eller hur! Jag gjorde inläggningen i augusti, den smakar fortfarande ypperligt.
Lena i Torslanda
Återigen är det primulorna som leder. Det blir alltid flest av dem konstigt nog. Varje år säger jag mig att jag inte ska så fler men så får/byter till sig nya spännande sorter och så blir det som det blir.
noora
CITAT (virrevarv @ 05-02-2006, 20:37)
Jag måste bara fråga; vad gör ni med all chili, fjorton sorters chili; det blir mycket stark mat det! Och vad är det som gör chili så kul? Själv har jag inte riktigt snöat in på grönsakerna än men det kommer väl antar jag.

Ja du, det undrar jag ibland också... Fast mina 10 sorters chili gav väldigt liten skörd förra året eftersom plantorna blev lite misshandlade vid fel tidpunkt på året. Mest har jag torkat chilin och har det mer eller mindre i stället för svartpeppar i de flesta recept, samt lagar en hel del kryddig "stark" mat. Förr-förra året provade jag göra den heta habanerosås som finns på Örtagårdens Plantskolas webbsida, http://www.ortagarden.com, den blev väldigt lyckad.

Men kul är det, speciellt med många olika sorter wub.gif

I år är chili åter igen den största gruppen bland mina sådder - 15 sorter. Perenner och sommarblommor blir väl en 3-8 plantor/krukor av varje sort. Den art som det kommer att bli flest enskilda plantor av är nog smörgåskrasse (som jag drar upp till fulla plantor, inte bara groddar eller groblad i fönstret), men de ska sås på friland i maj eller juni nån gång smile.gif
kerstin z5-6
Jissus -15 sorters Heuchera smile.gif Hoppas en del var små fröportioner för en del sorter i fjol , tex jelittofröna blev 1 miljon plant smile.gif över 500 st i alla fall smile.gif
jag ska avvakta heuchera sådder ett tag

-attan -jag har visst en liten påse ...jag med laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
BjursBerit
Javisst är en del från ifjol...men merparten är från i år biggrin.gif biggrin.gif Tagit egna frön har jag oxså gjort ..samt beställt och bytt rolleyes.gif

Näää jag ska inte heller börja så dom än..ska vänta ett tag till. Jag har idag sått 60 sorter....och jag sådde visst mycket igår också biggrin.gif Alplains kom ju....och jag har varit lite seg på innesådderna ... men nu har jag börjat. Så snart är hela övervåningen belamrad till min sambos förskräckelse biggrin.gif och min förtjusning..för finns det nåt roligare än att gå och kolla sådderna ? Hmmmm...en del får mååånga besök..just nu dom där GA-3 preparerade(2 gånger)gentianerna som inte börjat att visa nåt än wink.gif
kerstin z5-6
Hihi .. och jag har sått en del av jelittoskörden idag -det som ska ut eller ga eller bägge
jazza
Tack för receptet Susanne!

Har sparat det, ska pröva detta i höst.....
Maria zon 6
Hjälp - vilken lista Zazu!!!
Driver du egen handelsträdgård, eller?

Skämt åsido, när du sätter så där många olika sorter sätter du då verkligen ALLA fröerna i varje påse eller tar du bara några ur varje?
Zazu
CITAT (Maria zon 6 @ 08-02-2006, 13:37)
Hjälp - vilken lista Zazu!!!
Driver du egen handelsträdgård, eller?

Skämt åsido, när du sätter så där många olika sorter sätter du då verkligen ALLA fröerna i varje påse eller tar du bara några ur varje?

nix, inte handelsträdgård, man kan ju hoppas att det sker någon gång, men för tillfället så får jag nöja mej med 30 kvm odlingslott, jag brukar sätta alla fröer om det inte är någon riktigt ovanlig sort, så det blir en hel del plantor, så här såg det ut för ett par dagar sen i en kruka paprika, nu ser det mer ut som en gräsmatta: LÄNK
om jag ska räkna ihop allt som jag ska så så hamnar det en bra bit över 200 sorter rolleyes.gif laugh.gif wub.gif

mvh zazu
Maria zon 6
Wow, jag är imponerad!
Dryga 200 sorter på 30 kvm... det må jag säga! smile.gif
Zazu
CITAT (Maria zon 6 @ 08-02-2006, 19:31)
Wow, jag är imponerad!
Dryga 200 sorter på 30 kvm... det må jag säga! smile.gif

obotlig optimist som man är laugh.gif biggrin.gif tongue.gif wub.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon