Full version: Citroner
Angeleyetears
Hej,

Jag undrar om någon har erfarenhet om citronträd som ni har köpt på IKEA?

Är de bra? Kan man ha dem ute på balkongen? Är de de bästa? eller finns det några som är bättre? Kan man verkligen använda citronerna sedan eller är det mer som dekoration?

//Angel.
Alexander-VG-zon3
vad jag har för mig sånna små citroner är bekämpade med nåt medel mot djur å sånt sen även så är dom sura för att dom kankse har fått för lite sol å sånt .jag tar ut det mesta utomhus under sommaren så citrus kan du någ ha ute sen. som sagt så är dom nog sura å inte goda men jag hadde nog köpt ett citrusträd på en plantskola eller nåt smile.gif smile.gif
Angeleyetears
Jo, jag har sett dem i Blomsterlandet också..
Jag tyckte att de på IKEA såg små ut, och de i Blomsterlandet såg större ut.
Vart ska man placera sina citroner? Efter kl 15:00 blir det skugga på var altan.. Hur mycket sol kräver citroner?
Alexander-VG-zon3
jag ahdde sat dom först efter jag hadde vant dom vid uute så hadde jag satt dom i sol smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Det finns väl inga medel som stannar kvar i citroner för evigt??? ? Klart du kan äta dem -eftersom det finns olika sorts citroner kan de vara mindre eller större -de är utmärkta som citronsaft till fiskrätter tex -särskilt årgång 2 dvs när du vet att de inte är preparerade längre
Citroner kan du inte göda ihjäl så tänk på att ha dem i sol hela sommaren och tillföra rikligt med gödning -egalt vilket men gärna ett bättre flytande medel
Finns särskilda citrusgödningar
Svalt ljust o lite torrare vintertid
pollinera blommorna med en pensel själv , om den blommar innan du hinner få ut den
första v fiberduk på -när den flyttar ut
lycka till
K
Alexander-VG-zon3
japp glömde det kom på det själ nu när jag läste det att det går äta dom men dom har medel på dom så du ska skölja dom sen vänta sen äta smile.gif smile.gif sen är det samma för medelhavsväxter typ som kerstin sa
citrusnäring
lerigjord
svalt ,lujs på vintern ja typ
sen även så försök ha den ute så länge du kan dom klara nån natt med frost men som minst så -1c -2c lite på storlek å så smile.gif smile.gif
Angeleyetears
Sedan ska de stå hela tiden i solen på sommaren? när kan man placera ut dem?
Alexander-VG-zon3
när det inte är nattfrost mer så tar jag ut det mesta jag tar även ut palmer å oliver när det är -2c -3c ute .men när det inte är frost mer så kan du sätta ut dom
Angeleyetears
Hur långt upp i Sverige kan man ha citroner ute?
Alexander-VG-zon3
det går någ ha dom långt uppe kankse inte i fjälen å sånt men är där en normal svensk sommar så går det det är ju graderna du får ha koll på klarar den -3c så ta in den om det har varit -1c på natten typ .typ det gäller ju bara för sommaren att ha den ute typ som med en palmer elelr banan eller vindruvor så är det skilland ju smile.gif smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Angeleyetears @ 06-02-2006, 22:47)
Hur långt upp i Sverige kan man ha citroner ute?

Man kan ha citroner ute i hela sverige på sommaren.
Men det är stor skillnad på olika sorters citrus. Det som IKEA brukar sälja är en sorts små citrus som heter fortunella eller kumqat. Och de odlas i små krukor som är lätta att hantera.
Äkta citron heter citrus lemon och blir stora växter. De odlas i betydligt större kärl som ofta blir stora och tunga.
All citrus går att äta och de är mer eller mindre sura. En del citrusar kan du även äta med skalet på. Problemet är att så gott som alla citrusar kräver åtminstone någon gång att man använder något slags gift på dem för att hålla borta diverse ohyra.
Vill man ha sin citrus ute på sommaren så måste man först vänja den försiktigt med ute livet.
På våren tar du ut din citrus ett par timmar en dag som det är inte för stor skillnad i temperatur ute jämfört med vad du har den placerad inne.
Ställ den inte i direkt sol för då är risken att den bränns. Det ska inte heller blåsa för mycket. Men du kan även använda någon fiber-eller täck duk för att skydda växten. Sedan fortsätter du succesivt att vänja den vid utelivet.
(Men jag har inte mina citrusar placerade så att de har direkt sol hela dagen då skulle de brännas sönder)
När det är "tillräckligt varmt" även på nätterna låter du den stå kvar ute.
På hösten låter du din citrus stå kvar ute tills det blir frost (jag tar in mina när det är frostrisk) Men när du tar in dem tänk då igen på temperatur
om-ställningen. Lycka till !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon