CITAT (Angeleyetears @ 06-02-2006, 22:47)
Hur långt upp i Sverige kan man ha citroner ute?
Man kan ha citroner ute i hela sverige på sommaren.
Men det är stor skillnad på olika sorters citrus. Det som IKEA brukar sälja är en sorts små citrus som heter fortunella eller kumqat. Och de odlas i små krukor som är lätta att hantera.
Äkta citron heter citrus lemon och blir stora växter. De odlas i betydligt större kärl som ofta blir stora och tunga.
All citrus går att äta och de är mer eller mindre sura. En del citrusar kan du även äta med skalet på. Problemet är att så gott som alla citrusar kräver åtminstone någon gång att man använder något slags gift på dem för att hålla borta diverse ohyra.
Vill man ha sin citrus ute på sommaren så måste man först vänja den försiktigt med ute livet.
På våren tar du ut din citrus ett par timmar en dag som det är inte för stor skillnad i temperatur ute jämfört med vad du har den placerad inne.
Ställ den inte i direkt sol för då är risken att den bränns. Det ska inte heller blåsa för mycket. Men du kan även använda någon fiber-eller täck duk för att skydda växten. Sedan fortsätter du succesivt att vänja den vid utelivet.
(Men jag har inte mina citrusar placerade så att de har direkt sol hela dagen då skulle de brännas sönder)
När det är "tillräckligt varmt" även på nätterna låter du den stå kvar ute.
På hösten låter du din citrus stå kvar ute tills det blir frost (jag tar in mina när det är frostrisk) Men när du tar in dem tänk då igen på temperatur
om-ställningen. Lycka till !