Full version: Rönnbärsblad
Angeleyetears
Hej,

Vad kan man ha röddbärsblad till? Jag plockade för någrea år sedan, men har slängt dem för ett tag sedan? Vad kan man ha rönbörsblad till? Te? och vad är de hälsosamma för? När jag gick på dagis så tutade personalen att bären va giftiga, stämmer det?

//Angel.
rosita
Rönnbärsblad kan användas till te. Färska blad kan användas till en hälsodrink; man kör bladen i mixer till en grön saft som sötas med honung eller sirap. Giftiga tror jag inte de är i alla fall!
Gurkan
Jo, det har man ju hört att rönnbär skulle vara giftiga ... men du ska inte lita på allt skit du blev itutad i skolan. Hälften är båg, resten bluff. Giftiga är dom iaf. inte.

Rönnbärsgele är ju poppis till viltkött.

Jag har gjort rönnbärsvin som blev bra men det blir kärvt och lite surt och måste lagras många år på flaska innan det blir behagligt att dricka.

Möjligtvis kan man få ont i magen om man äter stora mängder råa bär.

Hittade en länk som handlar om rönnbär/blad :

Rönnbärsmagi

Här, lite info på ämnet, från Odla.nu :

Frågor/svar rönnbär
Angeleyetears
Tackar...
Jo jag tänkte att det skulle vara något konstigt med deras skrämselpropaganda. Sedan tyckte jag att det var konstigt att fåglarna åt ju rönnbären och de dog ju inte. Men det fick jag inget svar på..

Jag får prova att göra te på rönnbären när våren/ sommaren har kommit.
rosita
Giftig fläder kan vara lätt att förväxla med rönnbär. sad.gif
Angeleyetears
Ser fläderbuskar och rönnbärsträd lika ut?
Gurkan
Jag brukar konsultera den virtuella floran när jag vill se en växt :

Rönn

Äkta fläder

Druvfläder, giftig

(Sommarfläder, giftig)

Lista på giftiga växter.

Vissa likheter finns det mellan Druvfläder och Rönn men om du kollar på bilderna och jämför ser du att det också är ganska stor skillnad.

Så här ser druvflädern ut :

Så här ser rönnen ut :
Angeleyetears
Då får jag nog ta med en flora ut i skogen.
Sollan
Om du gillar snaps rekommenderar jag att göra snaps på rönnbärsblommorna... Mild och god.
Gurkan
CITAT (Sollan @ 07-02-2006, 21:01)
Om du gillar snaps rekommenderar jag att göra snaps på rönnbärsblommorna... Mild och god.

Tack för tipset, det ska jag prova. Har aldrig tänkt på att rönnen ens blommar, lägger inte märke till dem förrän bären lyser röda.
Angeleyetears
Jag kan nog göra snapps, och ge bort. Jag tycker snapps är så stark..
Jag trodde itne heller att rönnbärenblommar..
noora
Tja, de flesta träd och buskar brukar blomma innan de gör bär, det är ju så bären blir till wink.gif Rönnen blommar med fluffiga gräddvita blomflockar i samma storlek och form som rönnbärsklasarna. Blommorna doftar lite sött. Jag tror nog att ni har sett blommorna, men bara inte tänkt på att det är samma träd som sen gör rönnbär smile.gif
Angeleyetears
Jo, det är ju sant ananrs blir det ju inga bär.
Men jag har itne tänkt på dem annars, bara när de lyser röda.
Ska man ta löven när bären är röda (hösten) eller när blommorna blommar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon