Full version: Fult plank
Inger Skåne
Eftersom det är ganska blåsigt och öppet på ena sidan av min skogstomt har vi ett stort, massivt plank som är väldigt effektivt. MEN – fy vad fult det blev!!! Råkade dessutom måla det i en alldeles för mörkt brun färg – nästan brunsvart – uff!

Vad gör jag nu? Hur kan jag "gömma eländet"? Det är sandjord, zon 1, plankets framsida finns åt öster och baksidan således åt väster. Planket är fästat vid en byggnad. Tar tacksamt emot alla förslag på lösningar! Gärna flerårigt, härdigt och lättskött.
KURT
Inget förslag på växter (det finns flera inlägg tidigare där man föreslagit olika klätterväxter) men en allmän fundering om vindskydd. Vill man ha ett plank som vindskydd så är det nog mera effektivt om planket inte är massivt, utan består av spjälor. Det hejdar vinden effektivare, ett massivt plank kan iställlet ge konsiga virvelvindar.
Cilla
Fula plank är utmärkta stöd, sol- och värmefångare samt läare till fina växer!

Du kan titta på klätterväxter i forumet (använd sökfunktionen), där nämns och finns bilder på bl a lättskötta och snabbväxande kaprifoler, bokharabinda, alpklematisar m fl.

Men planket är väl inte så högt antar jag? Om den läade sidan är den åt väster kan du plantera härliga fruktspaljéer - persika, plommon, aprikos i fri solfjäderform, äpple och päron i klippta former. De kräver alla åtminstone en beskärning per år men planket blir vackert och fruktgivande!

Sedan finns ju rosorna - både de som klättrar och de som buskar sig frodigt utan att man gör det minsta - pimpinellifolierna. De senare vill ha bredd också, man får räkna med att de putar ut en sisådär 2-3 meter, lika högt som de sträcker sig upp. Dessa rosor är tåliga, blommar ymnigare än någon annan och kräver ingenting utöver en bra plantering.

Ja, och sedan så finns det ju allsköns härliga doftande och blomstrande buskar. Vingad benved blir vacker på hösten, smultronschersmin doftar ljuvligt, forsythians gula blom kan man inte vara utan på våren...

För att inte tala om vilken bra miljö ett högt, fult, läande plank är för ett träd de första åren det växer upp!

Sandjord skrev du - det är bra! När du krattar löv - räfsa löven till ditt plank, under alla buskar och vid alla klätterväxter så ger du dem den årliga giva humus de behöver. Och slipper gå till komposten med löven...
Ralf
om du missnöjd med färgen, o det skull jag oxå vara om det är mörkt, så måla om det snarast. När det har börjadt växa upp så blir det enbart krångligt att måla. förslag ¨på färg är en ljusgrå. Då syns inte möggel o sånt jättemkt... men du har en ljusare yta.
Helen i Skåne
Nej! Målade det INTE! Växterna syns mycket bättre och det blir en vackrare bakgrund till blommande klängväxter. Jag har haft ett mörktbrunt, nästan svart plank och det såg fantastiskt ut med alla klängväxter. Det gör att växtligheten ser tätare och liksom MER ut. smile.gif
Jag har nu ett annat, svart plank och planterar murgröna och clematis för glatta livet, hur fint som helst. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon