Jag har fått ett skott av en krukväxt som kallas för Prästens havre. Finns det fler som har den och kanske kan berätta lite om skötsel, blomning etc.?
wolkenkrabber
06-02-2006, 07:50
skötsel kan jag väl inte sgäa allt för mkt om... har för mig att det är en Bromeliaceae, så de kanske skall skötas som väktaren i tornet? mycket fina är dem iaf! torktåliga med har jag för mig...
Prästhavre, billbergia nutans är lättskött. jag sköter min så här. ut med den i skugga/lite sol, tex bredvid en buske. vattna om det är torrperioder annars låt vara. på hösten innan frosten tar jag in den och vid jul brukar den blomma. sedan åker den resolut ned i garaget där det är ca 10 grader. sedan åker den ut igen i vår när frostrisken är över. varje bladrosett blommar ju bara en gång men den växer fort tycker jag. i julas hade jag 8 blommor i den. mycket lättskött växt.
mvh
inger
Lars-Olof Arvids
06-02-2006, 08:59
Ja, prästhavre är en lättskött och tålig krukväxt som bör torka ut mellan vattningarna. Den blommar som sagt bara en gång men får lätt nya bladrosetter som man kan ta och sätta i en ny kruka. På så sätt har prästhavre kommit att tillhöra standardsortimentet när jag säljer krukväxter på loppmarknader här i Stenungsundstrakten.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.