Full version: Amaryllis
Floppy
Min svrmor har denna fina amaryllis...jag frgade henne igr varfr r det knlar dr...*pekar p knlarna p blomman*...

Hon hade inte en aning...aldrig sett det frut och hon visste inte hur hon skulle gra med dem...

Jag kan ingenting om amaryllisar och sa att jag skulle 'slnga' in frgan hr...

r det ngon som kan hjlpa min svrmor och mig med att besvara denna frga? Vad r det fr 'knlar' och vad/hur gr man med dem???
karjo
Menar du de klargrna "bollarna" dr blomman suttit?

Kan inte svar p vad det r exakt, men s ser alla mina ut ocks, det r ju sjlva blommans infstning. Om blomman befruktas tror jag att det ocks s smningom bildas en frkapsel dr. En blombotten som, som p alla andra blommor, blir en frkapsel vid mognad, r allts vad jag tror.
smile.gif
Sommartorparn
Om man vill att kraften ska g ner i lken knipsar man av den utblommade blomman s att det inte bildas ngra frkapslar.
Floppy
Man ska allts knipsa av 'stngerna' som kommer ut frn sjlva stjlken?
...eller ska man knipsa av ngon annanstans?... blink.gif wacko.gif

... wink.gif ...knivigt det dr...men nngng ska vl jag f klm p det...r lite trg...s jag hoppas ni str ut... wacko.gif blink.gif
karjo
Ska man hindra frbildning, allts bildning av kapsel ocks mste man ta bort ven de grna bollarna som man ser p bilden. Kvar blir d sjlva stjlken med ngra korta sm "pinnar" p... "Pinnarna" och stjlken kan man ju vnta med att ta bort tills de torkat ihop, s att lken fr ta tillvara p det som finns i dem.

Blev du nt klokare? Det r svrt att frklara... smile.gif rolleyes.gif
Lady Hamilton
Knipsa av s att det bara blir stjlken kvar och ingen skada skedd om det skulle rka blir lite lngre ner. Vad som hnder r att stjlken brjar "blda" =det kommer ut en massa vtska men det torkar efter en stund. Lt sedan stjlken vissna ner innan du tar bort den.
Floppy
Okej...fattar... rolleyes.gif tongue.gif

Ska genast bertta fr svrmor...

Tack s mycket allihopa fr svaren... smile.gif smile.gif smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon