Full version: Amaryllis
Floppy
Min svärmor har denna fina amaryllis...jag frågade henne igår varför är det knölar där...*pekar på knölarna på blomman*...

Hon hade inte en aning...aldrig sett det förut och hon visste inte hur hon skulle göra med dem...

Jag kan ingenting om amaryllisar och sa att jag skulle 'slänga' in frågan här...

Är det någon som kan hjälpa min svärmor och mig med att besvara denna fråga? Vad är det för 'knölar' och vad/hur gör man med dem???
karjo
Menar du de klargröna "bollarna" där blomman suttit?

Kan inte svar på vad det är exakt, men så ser alla mina ut också, det är ju själva blommans infästning. Om blomman befruktas tror jag att det också så småningom bildas en frökapsel där. En blombotten som, som på alla andra blommor, blir en frökapsel vid mognad, är alltså vad jag tror.
smile.gif
Sommartorparn
Om man vill att kraften ska gå ner i löken knipsar man av den utblommade blomman så att det inte bildas några frökapslar.
Floppy
Man ska alltså knipsa av 'stängerna' som kommer ut från själva stjälken?
...eller ska man knipsa av någon annanstans?... blink.gif wacko.gif

... wink.gif ...knivigt det där...men nångång ska väl jag få kläm på det...är lite trög...så jag hoppas ni står ut... wacko.gif blink.gif
karjo
Ska man hindra fröbildning, alltså bildning av kapsel också måste man ta bort även de gröna bollarna som man ser på bilden. Kvar blir då själva stjälken med några korta små "pinnar" på... "Pinnarna" och stjälken kan man ju vänta med att ta bort tills de torkat ihop, så att löken får ta tillvara på det som finns i dem.

Blev du nåt klokare? Det är svårt att förklara... smile.gif rolleyes.gif
Lady Hamilton
Knipsa av så att det bara blir stjälken kvar och ingen skada skedd om det skulle råka blir lite längre ner. Vad som händer är att stjälken börjar "blöda" =det kommer ut en massa vätska men det torkar efter en stund. Låt sedan stjälken vissna ner innan du tar bort den.
Floppy
Okej...fattar... rolleyes.gif tongue.gif

Ska genast berätta för svärmor...

Tack så mycket allihopa för svaren... smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon