Full version: Hjälp med Krasse....
Kristina zon 3
Hej

I vintras beställde jag ett antal fröer från Rara växter. Blev väl lite snopen när jag fick fröerna i små platspåsar. Skulle jag veta hur de ser ut genom namnet. Har nu letat efter bilder på nätet, i frökataloger utan att hitta 3 av de jag beställde. Någon därute som kan hjälpa mig. Dels vore det ju toppen att se en bild, men framförallt hur långa blir de. Kanske någon som sått tidigare.

1186 MÖRKRÖD BUSKKRASSE ”Scarlet Empress”
C Tropaeolum majus nanum
Dubbelblommig mörkt röd med mörkt bladverk.

1590 SCHARLAKANSRÖD SLINGERKRASSE ”Indian Chief”
Tropaeolum lobbianum
Effektfullt dubbelblommig mörkt scharlakansröd.

1592 MAHOGNYRÖD BUSKKRASSE ”King Theodore”
Tropaeolum majus nanum
Utsökt mörkbladig enkelblommande med mörkt mahognyröda blommor.

Snopen blink.gif fröbeställare
Gunvor Nilsson
Ja det är ganska dåligt att de inte lagt in bild i nätkatalogen. Jag har också köpt krasse från rara växter men tagit bara av dem som man kunde se på bild.
Gunvor
Kristina zon 3
Nu har jag lärt mig, inte köpa något som inte finns bild på, men det var ju så underbara beskrivningar och det snöade ute och man längtade.....Men jag hoppas vidare på att någon därute har sett någon bild eller vet lite mer.

Kristina
Ingrid på Västkusten
Har Du provat att göra en bildsökning på webben?

Faktiskt itne alls svårt - klicka fram www.google.com och så klicka på bilder - skriv in det latinska namnet åsså kultivarnamnet och ratta på!

Inte lönt att sitta och va snopen när man har hela härliga Internet att söka på !!!

Glada hälsningar ifrån Ingrid
KURT
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-04-2003, 09:47)
Har Du provat att göra en bildsökning på webben?

Faktiskt itne alls svårt - klicka fram www.google.com och så klicka på bilder - skriv in det latinska namnet åsså kultivarnamnet och ratta på!

Inte lönt att sitta och va snopen när man har hela härliga Internet att söka på !!!

Glada hälsningar ifrån Ingrid

D v s http://www.google.com/advanced_image_search?hl=en
Kristina zon 3
Hej Kurt & Ingrid och ni andra.

Har sökt på nätet, och hittade bilder på ett par av blommorna jag köpt, men tyvärr inte på de jag skrev här. Får nog så dem och sedan ta fram kameran för att ha till nästa år. Tack för tipset att jag bara kunde söka på bilder, det hade jag missat.

Kristina
Ingrid på Västkusten
King Theodore vet jag är en gammel fin sort - och har jag odlat själv - om Du varierar sökorden lite ( ibland är dte otroligt vad bara en ltien omformulering kan göra!)
så kanske Du får mera träffar!

Lycka till önskar Ingrid (som sätter krasse varje år - gillar Alaska)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon