Full version: mögliga hyacinter
Dunder Bettan
Jag köpte några röda hyacinter för en och en halv vecka sedan. Helt underbara i färgen wub.gif
Men jag har upptäckt att det finns lite mögel vid rötterna och löken. Blommorna har precis börjat slå ut, men de verkar ha stannat av i utvecklingen. Jag förstår att det inte går att rädda blommorna. Men jag hade planer på att plantera ut dem efter inomhus säsongen.
Finns det något jag kan göra?
Går det att rädda lökarna?
Eller är det onödigt arbete och lika bra att slänga med en gång?
Lady Hamilton
Inte tror jag att det är någon fara smile.gif Om du kan, pröva att plantera lökarna i mera torr/luftig jord med löken planterad "lite högre" än tidigare och vattna inte på några dagar. Hyacinter är inte så lätta att "ta kål på" laugh.gif
När dina lökar har blommat klart kan du ta ur lökarna ur krukorna och låta dem torka ner och plantera ut dem senare i vår. Eller så kan du fortsätta att "sköta" hyacinterna med näring m.m. tills det är dax att plantera ut dem i vår.
Lycka till!
Dunder Bettan
Det var skönt att höra att det krävs lite för att ta kål på dem.
Glömde skriva att två av dem har jag i vaser och de är mest angripna. Jag har inte speciellt mycket vatten, men det är väl avdunstningen som gör att det möglar.
Det konstiga är att den vas som har oval öppning (så det blir luft mellan lök och kant) har mögligast hyacint.
Jag har ialla fall flyttat bort dem från vaserna och ska plantera om dem som du skrev. Tack. smile.gif
karjo
När du säger att du har dem i vas reagerar jag och tänker "hon har väl bara rötterna i vatten?!" För det ska man bara ha, har man löken i vatten oxå mår den inte bra... smile.gif
Dunder Bettan
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det är väl klart jag inte har löken i vatten tongue.gif
(Jag menade hyacint vas)
Fast man vet ju aldrig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon