pisanggoreng
Om nu den japanska dvärgpilen lyckas klara vintern, ska man då beskära den på något sätt på våren? Den växte kraftigt förra (och första) året, och är väl runt 1,5 meter hög och lika bred i kronan.
kerstin z5-6
Jag tror inte du behöver bekymra dej om beskärningen av den . Lever den .. så lär vintern ha beskurit det du vill -ev mkt mer-det är bara att klippa ner till levande ved...
pisanggoreng
Aha, det är så det funkar..!

Tack. smile.gif
kerstin z5-6
Du har ju milt klimat -så visst kan den ha fixat det -i så fall gäller det väl att fixa till kronan snyggt bara .Pil kan ju formas lätt och är inte känsliga för beskäring .
pisanggoreng
Ska bli spännande att se om den lever. Vi betraktade den som ettårig när vi köpte den; lever den är det ett bonus.

Så här såg den ut när vi köpte den i april:

Och så här såg den ut ett halvår senare:

kerstin z5-6
Den såg ju väldigt fin o pigg ut i somras -håller en tumme för övervintringen då -du kan ju göra som jag gör med zonknäckare -vatta tidigt tidigt på våren ....så tjälen -om ni har nån sån -smile.gif försvinner fort
pisanggoreng
Det var ett bra tips- ska jag komma ihåg. smile.gif
LindaLunda
Jag har en sådan pil i Zon 2-3 och den har aldrig frusit ner det minsta!
Jag har haft min i flera år nu. har beskurit hårt varje vinter/vår för att få den tät......
Och ytterligare på sommaren för att få ett fint klot.
Linda
LindaLunda

Tror det är samma tongue.gif !
kerstin z5-6
Fy Linda .. menar du att jag är tvungen att pröva en sån nu ... de skulle ju inte ens vara ok i z 1 ...hrrpph ..jaha ja
Och jag som tycker att denna var tillräckligt zon knäck ...
LindaLunda
Du får gärna sticklingar av den om du vill. Det blir ju inget stammat träd med sticklingar men men .... om du vill prova utan att det kostar allt för mycket så...
Linda tongue.gif

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif Gillar varigerat.....
pisanggoreng
Nu när en klarat av det i zon 2-3, och en funderar på det i zon 5-6 känner jag mig ganska förtröstansfull... rolleyes.gif
LindaLunda
Kan även trösta dig med att jag har givit bort två sticklingar av den till två av mina grannar, som har den i andra lägen än jag, och de lever och frodas sedan några år tillbaka de med.
pisanggoreng
Det låter bra.

Hur gör du förresten med sticklingarna?
MB1965
Min Hakuro-Nishiki står som zon 2. Visserligen är den ympad, hmmm. De skriver att man kan beskäre den flera gånger per år för att behålla formen och att man skall beskära på vårvintern för att få större andel röda blad.

Mvh
Lena i Torslanda
Såg att Hortogreen säljer en ny dvärgpil som ska vara härdigare än Hakuro - Nichiki. Ser precis lika vacker ut - Salix integra 'Flamingo'.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon