Full version: olvon
yla
jag undrar om jag ska klippa mitt olvon eller låta den växa som den vill
skulle vara bra att få veta för den har så underbart söta blommor

dammen bakom ska sonen klä med mosskanter det ska bli spännande att se den klar ,den ska fungera som vatten reservoar för torrperioder
Cilla
Den behöver ingen beskärning för att växa bra, måste man gör man det på vårvintern.

I beskärningsboken står att doftolvon ofta är ympade på ett olvontyper som utvecklar rotskott, som måste tas bort om moderplantan ska få näringen för sig själv... Det lär visst finnas sticklingsförökade plantor i handeln som inte har underlag som skjuter rotskott.
Gunvor Nilsson
CITAT (oldwolfie @ 28-04-2003, 17:29)
jag undrar om jag ska klippa mitt olvon eller låta den växa som den vill
skulle vara bra att få veta för den har så underbart söta blommor

Oldwolfie, är det ett skogsolvon eller doftolvon (finns andra varianter också ex.vis kejsarolvon)?
I närheten av vårt hus växer en skogsolvon som är väldigt vacker men vissa år så är det någon ohyra på den som äter upp alla blad och bildar en matta av "spindelväv". Jag hade tänkt ta stickingar av den men vet inte om jag vågar, den kanske drar in problemet på min doftolvon som vi har planterat vid huset.
Har ditt olvon-träd drabbats av den ohyran någon gång?
/Gunvor
yla
ja de här olvonet har kommit dit av sej självt o har haft ohyra som förstört det några år o det va först förra året som jag kunde få se alla fina blommor o förstå vad det var
skogs olvon tror jag bestämt att det är o som sagt något djur har kommit med det o planterat det för det växer på ett ställe på tomten där man inte så ofta är
men nu då vi öppnat upp runtikring olvonet så ska det nog komma till sin rätt bättre o då det hade ohyra stod ett par rönnplantor invid olvonet kan ju ha varit nåt hos dom som drog till sej ohyran
det ska bli en liten stig förbi dammen o den ska leda ner till sjön så numera kommer vi att gå förbi där oftare o jag har sått masssor me frön runt dammen i höstas så det ska bli kul o se vad det blir jag längtar till sommarens blomsterprakt
kan knappt bärga mej ,men insuper blåsippor o vitsippor o allta annat som är nu sålänge
åker till kullen nu i regnet o kollar tunnorna så det rinner dit de ska ,dessa dyra droppar
låter olvonet växa som det vill tillsvidare,enligt Cillas instruktioner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon