Full version: olvon
yla
jag undrar om jag ska klippa mitt olvon eller lta den vxa som den vill
skulle vara bra att f veta fr den har s underbart sta blommor

dammen bakom ska sonen kl med mosskanter det ska bli spnnande att se den klar ,den ska fungera som vatten reservoar fr torrperioder
Cilla
Den behver ingen beskrning fr att vxa bra, mste man gr man det p vrvintern.

I beskrningsboken str att doftolvon ofta r ympade p ett olvontyper som utvecklar rotskott, som mste tas bort om moderplantan ska f nringen fr sig sjlv... Det lr visst finnas sticklingsfrkade plantor i handeln som inte har underlag som skjuter rotskott.
Gunvor Nilsson
CITAT (oldwolfie @ 28-04-2003, 17:29)
jag undrar om jag ska klippa mitt olvon eller lta den vxa som den vill
skulle vara bra att f veta fr den har s underbart sta blommor

Oldwolfie, r det ett skogsolvon eller doftolvon (finns andra varianter ocks ex.vis kejsarolvon)?
I nrheten av vrt hus vxer en skogsolvon som r vldigt vacker men vissa r s r det ngon ohyra p den som ter upp alla blad och bildar en matta av "spindelvv". Jag hade tnkt ta stickingar av den men vet inte om jag vgar, den kanske drar in problemet p min doftolvon som vi har planterat vid huset.
Har ditt olvon-trd drabbats av den ohyran ngon gng?
/Gunvor
yla
ja de hr olvonet har kommit dit av sej sjlvt o har haft ohyra som frstrt det ngra r o det va frst frra ret som jag kunde f se alla fina blommor o frst vad det var
skogs olvon tror jag bestmt att det r o som sagt ngot djur har kommit med det o planterat det fr det vxer p ett stlle p tomten dr man inte s ofta r
men nu d vi ppnat upp runtikring olvonet s ska det nog komma till sin rtt bttre o d det hade ohyra stod ett par rnnplantor invid olvonet kan ju ha varit nt hos dom som drog till sej ohyran
det ska bli en liten stig frbi dammen o den ska leda ner till sjn s numera kommer vi att g frbi dr oftare o jag har stt masssor me frn runt dammen i hstas s det ska bli kul o se vad det blir jag lngtar till sommarens blomsterprakt
kan knappt brga mej ,men insuper blsippor o vitsippor o allta annat som r nu slnge
ker till kullen nu i regnet o kollar tunnorna s det rinner dit de ska ,dessa dyra droppar
lter olvonet vxa som det vill tillsvidare,enligt Cillas instruktioner
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon