Flera olika djur söker nya, livslånga, kärleksfulla hem....
Du ska ha kunskap och gärna tidigare erfarenheter utav djuret du är intresserad utav.
Dom flesta ska endast gå som sällskap, ej som avel.
Och burar kan finnas att Köpa med/till djuret/djuren.
För mera info och bilder så kolla gärna in våran hemsida eller mejla mig. Flera bilder kan mejlas om du verkligen är seriös köpare!
Om intresse finns så mejla till mig och berätta vad du har att erbjuda och hur eran familj ser ut, även kunskapen osv.
Eller fyll i mallen som ni hittar på hemsidan under Omplaceringshemmet.
Endast ni som verkligen är intresserad och är SERIÖSA utav nåt utav dessa djurena så hör av er.
Tyvär så har vi vart med om för mkt oseriöst!
Priserna kan ni hitta på hemsidan. Om inte så diskuteras det eller så säger jag det när ni som är intresserad hört av er!
Hemsidan: www.omplaceringsdjur.se
E-mail: annie.gunnarsson@soderhamn.com
Dom finns i Söderhamn i Gävleborgslän. ca 25 mil norr om sthlm. Resor till Gävle brukar hända ibland. Även en Sandviken resa är kanske på G.
Dessa djur söker nya hem, det är lite privata djur även omplaceringshemmets djur:
Privata marsvin:
* en Lunkarya hane (Bartalomeus) som har precis gått ihop med min hona. Men han är klippt och har inte pälsen för utställning, ev som klippt eller nåt liknande. och för pet avel. men han har stamavla och är reggad. han är född 050728 . Han är mkt fin. Kommer nog kunna gå bra ihop med småpojkar. Äldre hanar vet jag ännu inte. Då han precis har gått med en hona. Men jag testate han på golvet med mina andra äldre hanar och det gick så dära. Och det gick sämre i samma bur. Men efter ett tag borde det funka. Hans temperament, lite skyg utav sig, men det är på god väg att han håller på o blir tam osv. Han vill komma till ett hem såklart med en massa kärlek och gärna livslångt hem. Detta är en riktigt mys gris!
* Och sen så har vi en söt liten hona vid namnet Bazilika som vi kallar henne, Jum Jum´s Bazilika - annars. hon är en blandras hona, men lite lång päls och virvlar. Hennes pappa är en Sheltie. Hon är född 19/7-04. Hon har just nu en kull med ungar, så hon flyttas tidigast när dom är klara att flytta. Hon går utmärkt ihop med andra honor, vare sig yngre eller äldre då hon är underlägsen utav sig. Hon har blivit parad 2 ggr tidigare (denna är 3dje) . Den första gick utmärkt, alla överlevde i en kull på 4 st tror jag det var! men den andra kullen kastade hon, och det var nu i höstas, och nu den 28-29 januari föddes den senaste kullen, som jag nu även har. Och alla överlevde. det är en kull på 4 st. mkt fina ungar. ev så skulle hon kunna ta en till kull, men annars tänkte jag att hon ska få som sällskap hellst. Och ser hellre det. Hon krävs tålamod, då även hon är skygg, men hon har blivit modigare och nyfiknare nu och kan komma fram i buren. I famnen är hon jätte mysig! Och hon ska komma till ett hem där hon ha en eller flera marsvins kompisar utav samma kön - då hon även är lite tuffare utav sig, annars blir hon feg utav sig. Och får en massa kärlek. även ett livslångt hem!
* sen så har vi då kullen på 4 st. Som då är blandraser. Bazilika är mamman och Bartalomeus är pappan. Könen vet jag ännu inte. alla har virvlar och kommer nog bli långhåriga. 2 är krusiga i pälsen och 2 är lite mera släta. Dom är då födda mellan 28/29 januari. Och flyttas tidigast när dom är minst 5 veckor om dom ser okey ut. till ett hem där det finns flera marsvins, gärna burkompis/ar utav samma kön och såklart även en massa kärlek.
Omplaceringshemmets marsvin:
* 2 st teddy honor, mor och dotter, i sina bästa år. Båda har stamtavor men bara en som är reggad. Men dessa ska endast gå som sällskap och flytta tillsammans. Mamman är Byhålans Nelly, hon är född 6/2-2003. Hon har tyvär ögon problem och hon har starr. ena ögat är eller är nästan hel blind. starren på den ögat går som en dimma över ögat. och sen så har vi även dottern, Coralle. som är född 2003-12-13. Hon kan kanske ha eller kommer även hon få starr. Dom båda är mkt härliga tjejer. Nelly kommer gärna fram, medans Coralle håller sig lite gömd, men det händer även hon kommer fram. Dom är van vid barn. Dom har skötts om utav en flicka på 10år (fram tills mamman fick astma). Men då dom är me årena så vill jag gärna se att det är äldre barn/ungdomar i hemmet, eller inga alls. Dom kan nog gå bra ihop med andra honor. Det vet jag ännu inget om. Dom söker nu sitt sista hem (har fått flytta några gånger), där dom sedan även får stanna, med andra ord så söker som livslånga och kärleksfulla hem, där dom kan få vara med.
* Blandras hane, med lite långa fjun på rumpan till päls. Han är född feb/mars 05. Han kräver mkt tid & tålamod. Jag har aldrig sett ett räddare marsvin! När han kom hit så skakade han tillomed i famnen. Jätte rädd utav sig är han. troligen så har han inte gått med tidigare marsvin. Men när han kom hit så satte jag ihop honom med mitt marsvin Jerry, som det gick utmärkt, då han är väldigt underlägsen utav sig. Så han kan gå ihop med andra marsvins hanar vare sig yngre eller äldre. Men som sagt, när jag satte ihop dom båda så vart han lugnare och inte alls lika rädd utav sig som han var när han kom hit. Men han är fortfarande rädd utav sig. Han vill komma till ett hem där det finns andra marsvins hanar till burkompis, och ett hem där han endast ska gå som sällskap och få dagligen tid och tålamod och mkt kärlek. Med tiden så tror jag han kan bli tamara, då han kan vara nyfiken utav sig. och kan titta upp när man är tex bredvid buren och så. Han har även nu börjat kuttra och njuta i famnen (som han inte alls gjorde tidigare). Han behöver komma till ett lugnt hem, gärna inte småbarn och sånt. Kanske äldre och lugnare ungdomar, som även vet hur man hantera marsvin/djur.
Omplaceringshemmets råttor:
* Ozzy, är en lite go gubbe i sinna bästa år. Han är ev. född våren 2005. Men han känns nästan äldre. Han är mera som en ensam råtta. Han kan små och ibland stor tjaffsa med den andra råttan Pip, med andra ord - han är Kaxig! Så han går inte så dära jätte bra ihop med andra råttor, men han går utmärkt ihop med andra råttor utanför buren! Så med lite träning så kanske han tids nog kan gå ihop med andra råttor i samma bur? Annars borde han funka ihop med små pojkar! Men han är inte alls nå dum eller nåt, dom/han har inte slagits blodigt allvarligt eller nåt sånt. Det har hänt att dom även ligger på varann och sover ibland ihop. Så enna stunden är dom bästa kompisar och den andra stunden ovänner, så jag vet inte riktigt vad och hur han vill bo? =). Men mysig är han! Han är mkt snäll och gosig utav sig, och tycker då om att vara med. Ozzy tycker mkt om mat och gömma det, även godisar slinker ner! Han ser rätt så smart ut, och kan vara det ibland. Kanske skulle funka lite smått på agility? men han passar bäst som sällskaps råtta. Men han ska flytta till ett hem där han kan får vara med överallt som han tycker om, även tycker om att springa lös. Om inte råttor i samma bur så vill han gärna ha grannar, även träffa andra råttor ofta utanför buren. Då råttor är trots allt flockdjur. Han vill även bo någorlunda stort. Och Ozzy vill ha en massa kärlek och bli ompysslad! Han kommer jätte gärna fram i buren, men han tycker inte om att bli lyft, han vill gärna komma utav sig själv. Så det behövs tränas in. Han älskar att bli kliad på huvudet mellan öronen, typ på nacken. Han tycker det är jätte skönt, så det vill han få bli några gånger.
* Pip , en söt liten råtta som älskar att pussas och gosas! Pip är en riktigt mys & glad hanne, som är väldigt nyfiken utav sig, och älskar att vara med, och vara innanför tröjan! Han var väldigt undernärd tidigare som jag har hört ur det tidigare hemmet. men har nu fått lite hull, han älskar maten och godis (det är det bästa Pip vet!), så det äre inga problem med. Pip har fått flyttat tok för mkt, så han söker nu efter sitt sista hem, där han kan få stanna livet ut. Han går utmärkt ihop med andra råttor. Bäst går han nog ihop med yngre hannar. Går bra ihop med Ozzy, fast små tjaffs kan hända. (jag vet inte vem det är utav dom som bryter ut tjaffsen, men jag tror det inte är Pip). Pip är mera underlägsen. Pip är född på våren 2005. Han är lite så dära för att bli lyft. Tidigare tyckte han inte alls om det - vart då mycket pip/gnäll , men nu så har vi tränat in det och kan lyftas försiktigt och rätt. Men han vill gärna komma på själv. Han var lite små skygg tidigare, men det har nu släppt och han är nu rätt så framåt. Han vill komma till ett hem där han då får vara med över allt, burkompisar utav samma kön, och få utlopp utav sinna behov. Han Älskar att vara utanför buren och gå på lite små äventyr. Pip kommer gärna fram inne i buren.
Omplaceringshemmets Dvärghamster:
* Harry är en mkt pig liten Roborovskis dvärghamster hanne. Han är född runt Juni månad. Han är mkt rädd utav sig så du bör vara van vid hamstrar/dvärghamstrar. Absolut inte passande för barn eller nåt liknande. Du bör ha tid & tålamod för honom. Han bör nog gå ensamen.
Omplaceringshemmets Gerbiler (ökenråttor):
Det var en gång/dag då vi fick hem 6 st söta gerbiler. Dom kom 2 o 2.
Dom som kom det var ett par (en hona och en hane), och sedan deras 4 tidigare barn (2 honor & 2 hanar).
Paret fick såklart efter ett tag nya ungar, och det vart 6 st (som jag såg efter ett tag).
Paret kommer säras så fort ungarna är klara.(alltså snart).
Dessa alla gerbiler är mkt fina och söta. Ser hellst att dom går endast till sällskap. Speciellt dom äldsta "paret".
Men dom yngre kanske kan gå som nå avel eller nåt liknande. Men dom omplaceras två och två om det inte redan finns ett annan gerbil på plats. Men flyttas gärna tillsammans med sin burkompis, ex "tonåringarna".
Då jag inte alls kan nåt om färgerna på gerbiler så säger jag det jag fick för info utav den tidigare ägarn som även är uppfödarn på "paret" & "tonåringarna". "Småttingar" vet jag inte alls färgen på.
men Färgerna på "paret" & tonåringarna" är: Agouti, darkeyed honey, patched nutmeg, gray agouti... tror jag =/.
Dom alla är mkt nyfikna utav sig, och väldigt snälla utav sig (har då inte bitit mig ännu).
Paret (som nu endast ska gå som sällskap) Har stamtavla och är reggade i Svenska Hamster Föreningen
* (honan) Ängshöjdens Heaven. Född: 050216
* (hanen) Ängshöjdens Janne. Född: 050220
Parets äldsta barn "tonåringarna". Som inte har stamtavla eller är reggade.
Vet inte heller hur gamla dom är. Men födda slutet utav året 05. Nån gång i oktober/november kanske.
* 2 st honor
* 2 st hanar
Parets senaste kull "småttingarna". Har ingen stamtavla heller och är inte reggade.
* vet inte alls könen på dom ännu. Och dom är ca 6st som jag fick till sist då jag räknade.
Jag hittade dom 12e Januari 06. Så dom är födda mellan 9-12e januari 06 (dom låg gömd under allt spån). Dom är snart flyttklara.