Sidor: 1, 2
Reserv
Ni kvinnor snackar om att föda barn, då har ni inte vart med när en man har haft en riktig förkylning sad.gif Näe, skämt åsido, influensa och RH virus gör förbenat ont i hela kroppen. He-he, ville bara få gnälla av mig lite, hoppas ni andra slipper skiten wub.gif
pejori
tulle lille då!!!!!
e du dålig.... wub.gif wub.gif
stackare...vet hur det är när en man är sjuk biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
dina barn får dalta lite med dej och komma med varm soppa smile.gif smile.gif
netaave
Stackars stackars dig, ta dig en mugg hett kaffe med en rejäl skvätt whiskey i, blir du inte bättre av det så är det åtminstonde roligare att vara sjuk.
Tycker jättejättesynd om dig, "klappar på kinden" och skickar upp krya-på-digkramar i parti och minut. wink.gif
AnitaO
Stackars liten sad.gif ^
*klappar om* wub.gif
Lotta150
CITAT (Reserv @ 06-02-2006, 17:22)
Ni kvinnor snackar om att föda barn, då har ni inte vart med när en man har haft en riktig  förkylning sad.gif  Näe, skämt åsido, influensa och RH virus gör förbenat ont i hela kroppen. He-he, ville bara få gnälla av mig lite, hoppas ni andra slipper skiten wub.gif

Jodå!! Nog har man vart med när en karl har en riktig förkylning - åtminstone får man höra att det är en riktigt, jäkla svår variant av förkylning laugh.gif laugh.gif laugh.gif
För ett par år sedan hade våra två ungdomar en riktigt ilsken influensa; 16-åringen hade ca 40 graders feber så jag fick vara hemma för min arbetsgivare för vård av "barn", 18-åringen fick svullnad i halsen och fick andnöd så det blev ambulans. Ambulansmännen kom och talade "dessvärre" om att influensan brukade ge sig på barn och ungdomar först, sedan slog den sig på dom vuxna... Tog väl ca 15 sekunder så tog sig maken för pannan, kände sig dålig och "hade nog också fått influensan". "Det är bäst jag går och lägger mig"... Han var frisk efter en dag, så man får väl ge honom credit för att ha bra läkkött i stället för att anklaga honom för att pjoska laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Hoppas du inte tar illa upp; jag tycker synd om dig! Flunsa är inte kul. Krya på dig!
Reserv
Den här flunsan är den värsta jag vart med om, i förrgår så hade jag ynkans lite snuva, i går kändes det som jag svalt tre rivjärn och svalt fem meter taggtråd. Idag, nada röst, ögonen rinner och täppt i dom fruktansvärt onda öronen sad.gif Lungorna är fulla av segt.........nja, jag ska inte tala om färgen då, men slem wacko.gif Och huvet känns alldeles täppt....fast det är juh en del som tyckt att det vart täppt där länge rolleyes.gif 39.7 i temp och frossa, det här är inge kul, är det nån som haft flunsan i år och vet hur länge man mår som man förtjänar? huh.gif
yenny
Stackars liten som har fått influensan

Fast allvarligt... det är inte kul med influensa wacko.gif fy va ynklig man känner sej då (det är nog lite man i mej laugh.gif )
Björken
Stackare......såååååååååå synd det är om dig och ger dig därför en riktigt huskur.
Koka upp en halv flaska porter med så mycket socker som går att få att lösa sig i det och en näve kryddnejlikekorn. Sila bort kryddnejlikorna och drick det så varmt som möjligt. Sött och sliskigt men gör underverk.
Som du förstår är det inte gott men vilken medicin är det.
Kryapådig kramar
silos
Kryapådig reserv wub.gif wub.gif wub.gif
netaave
Se till att hålla dig i sängen, skicka nån unge till biblan efter en talbok.
Ipren eller nåt kanske lindrar!
112 är det till ambulansen! tongue.gif
*Felix matte*
Stackars dej Reserv
En kaffekopp Konjak och sedan i snabbt i säng under varmt täcke... det är makens råd till alla som drabbas av svår förkylning eller influensa.
Han drabbades av slikt när han var på repövning... vaknade morgonen därpå helt frisk och pigg biggrin.gif

Krya på¨dig wub.gif
Eva i Skåne
Stackars dig Reserv sad.gif
Vanliga förkylningar är mer än tillräckligt, men influensa med feber är nästan mer än man tror sig klara.
Har tyvärr inga bra huskurer att rekommendera, men ta febernedsättande. Vi har nåt pulver från apoteket, Panodil?, som man blandar i hett vatten och dricker. Det luktar mycket svart vinbär. Min man brukar känna sig lite bättre en stund av det.

Hoppas du snart är pigg igen wub.gif
ingrid fuxwall
När man känner att det är på väg ska man ta ett varmt bad och sedan direkt i säng med en massa täcken och en kopp te med något starkt, citron och honung och nästa dag mår man bra.

Kan du inte testa det även om det är lite sent påtänkt?

ingrid
forget-me-not
Låter inget vidare det där. sad.gif

Här kommer en krya-på-dig-hälsning till. wub.gif
evelina
virus ... synd att man inte kan ha lika bra virusskydd på sig själv som man har på datorn. OK - inget mer sjukdomsgnäll nu ... folk som gnäller när de är sjuka skall man: "bunta ihop och slå ihjäl bara ... en ska int va blöt!"

laugh.gif wub.gif Krya på dig!!
Snöflinga
Det är bara att härda ut .... snart är det vår wub.gif
Inga från Närke
CITAT (Reserv @ 06-02-2006, 18:25)
frossa, det här är inge kul, är det nån som haft flunsan i år och vet hur länge man mår som man förtjänar? huh.gif

Hej Reserv

Jag har varit hemma från jobbet sedan den 26 jan. men har inte haft just någon feber att tala om, däremot hosta så hela kroppen är öm. P.g.a. detta så har jag också blivit ganska hes för att stämbanden har blivit ansträngda. Var till doktorn idag och blev sjukskriven hela denna veckan ut.
Skall dricka mycket och varmt, sedan har jag hostmedicin, slemlösande.

Krya på dig och ta det lugnt.
Margaretha
Usch så tråkigt! Jag visste inte ens att influensan kommit igång i år. Jag känner ingen som är drabbad. Men vanliga förkylningar finns det massor av.

Krya på dig!
Reserv
CITAT (Inga från Närke @ 06-02-2006, 23:07)
CITAT (Reserv @ 06-02-2006, 18:25)
frossa, det här är inge kul, är det nån som haft flunsan i år och vet hur länge man mår som man förtjänar? huh.gif

Hej Reserv

Jag har varit hemma från jobbet sedan den 26 jan. men har inte haft just någon feber att tala om, däremot hosta så hela kroppen är öm. P.g.a. detta så har jag också blivit ganska hes för att stämbanden har blivit ansträngda. Var till doktorn idag och blev sjukskriven hela denna veckan ut.
Skall dricka mycket och varmt, sedan har jag hostmedicin, slemlösande.

Krya på dig och ta det lugnt.

Tackar, säger en tekluckande Reserv biggrin.gif jag letade efter nåt lite mer med drag i men det enda jag hitta va´nån typ hallonbacardi (eller nåt sånt) lät inte som att det skulle va´samma sak som konjak eller whiskey. Jag nyttjar, tro det eller ej, inte speciellt mycket starkvara. Nåt glas rött till maten nån gång, eller nån cider på sommarn, ibland ett glas mörkt öl till nån rökt korv. Så på alkoholfronten va´det rätt torrt, desto mer te finns det här rolleyes.gif
Inga från Närke
Ta lite honung i teet det mildrar hostan, det brukar jag göra och även lite konjak eller liknande men tyvärr är det samma sak här finns inte en droppe när man behöver det som medicin biggrin.gif
Anki V
Det är synd om mig också!!! sad.gif

Jag fick, vad jag tror "vinterkräksjuka" i torsdags. Jag hade över 40 gr i feber under två dygn och samtidigt, ja, ni vet. Det var ingen lek ska jag säga.

När febern gått ner fortsatten det den där, ja, ni vet.

Nu är det måndag natt och kramperna i magen fortsätter. Jag har inte kunnat äta någon "fast föda" sedan torsdag morgon.

Fördelen är att jag börjar känna mig ganska slank.
Nu är själva sjukdomskännslan borta men hur länge ska man behöva ha magknip.
Du har min fulla sympati Reserv..... men det är inte förrän man blir sjuk som man helt kan uppskatta förmånen av att få vara frisk. wub.gif

/Anki
Reserv
Fy fasen Anki, jag vill inte byta med dig för allt smör i småland sad.gif Du.....då är det faktiskt mer synd om dig tycker jag, kram på dig wub.gif
Margaretha
CITAT (Anki V @ 06-02-2006, 23:22)
Det är synd om mig också!!! sad.gif

Jag fick, vad jag tror "vinterkräksjuka" i torsdags. Jag hade över 40 gr i feber under två dygn och samtidigt, ja, ni vet. Det var ingen lek ska jag säga.

När febern gått ner fortsatten det den där, ja, ni vet.

Nu är det måndag natt och kramperna i magen fortsätter. Jag har inte kunnat äta någon "fast föda" sedan torsdag morgon.

Fördelen är att jag börjar känna mig ganska slank.
Nu är själva sjukdomskännslan borta men hur länge ska man behöva ha magknip.
Du har min fulla sympati Reserv..... men det är inte förrän man blir sjuk som man helt kan uppskatta förmånen av att få vara frisk. wub.gif

/Anki

Har du provat med A-fil eller Bra fil eller något sådant? Det brukar vara väldigt effektivt! unsure.gif
Anki V
Jag vet inte om man kan ställa olika sjukdomstillstånd mot varandra, mer än på skoj laugh.gif som vi gör här.

Hur man upplever olika sjukdomar och smärttillständ är mycket individuellt. Jag har haft turen att vara väldigt frisk. Jag har aldrig haft influensa och min senaste sjukskrivning var 1986.

Kanske är jag därför extra "känslig" men nog f*n var det synd om mig laugh.gif
Nu blir jag i alla fall bara bättre och bättre så inom några dagar är jag säkert som ny igen laugh.gif
/Anki
Klematis
Det låter in te så rolig för någon av er tycker jag. När jag är förkyld så brukar jag koka mjölk med mentol i sedan rör jag ner honung som får smälte inte koka. Gott och lenar i halsen. Krya på er sjuklingar!
Ciczi
När jag åker på sjukdom så är det bara en sak som gäller varmt te med mycket håning i. Sedan är det klart att det är helt ok att ligga i sängen hela dagen med massor av kuddar under ett varmt täcke.

Sist jag var sjuk kom min sambo hem med halva apoteket (nästan) + två stooora kexchoklad. Han tyckte att det kunde jag ju äta när det kändes jobbigt. Gulleplutt! wub.gif

Krypa på er alla sjuklingar!!!

Ciczi
Klematis
Hur står det till med er?
Reserv
CITAT (Klematis @ 08-02-2006, 11:27)
Hur står det till med er?

Jodå, tackar som frågar. Rivjärnet i halsen är avlägsnat, nu känns det mera av att ögonen håller på att frätas ur, bränner som eld och tårarna sprutar. Har inte så mycket hosta i stående ställning men jädrar anacka när man intar horisontalläge, att inte lungorna går sönder för det smakar blod i hela käften. huh.gif Men jag försöker hinka massa olika tesorter med honing rolleyes.gif Hoppas Anki är på bättringsvägen wub.gif
Klematis
Har du provat mjölk, halttabeltt(gärne mentol) och honung. Det gör susen tycker jag.
Biggan_
Kan trösta er med att det är sånt som går över, det finns sånt som är värre även om det inte känns så just nu sad.gif Krya på er bägge två
Reserv
CITAT (Birgitta P @ 08-02-2006, 12:38)
Kan trösta er med att det är sånt som går över, det finns sånt som är värre även om det inte känns så just nu sad.gif Krya på er bägge två

Jo tack, det vet jag juh huh.gif Man får väl se det så här : mår man så här pissigt nu så kan det juh bara kännas bättre sen.
Klematis
Du är ju riktigt positiv Reserv. Kan ju inte vara så faligt när du kan kolla in långa smala damer!!??
Reserv
CITAT (Klematis @ 08-02-2006, 13:47)
Du är ju riktigt positiv Reserv. Kan ju inte vara så faligt när du kan kolla in långa smala damer!!??

Jag bara äääälskar långa smala damer rolleyes.gif ........är du lång och smal?? wub.gif tongue.gif
Klematis
Tyvärr inte, inte ens grön.
Reserv
CITAT (Klematis @ 08-02-2006, 13:51)

Inte ens liiite avundsjuk nån gång ibland?? unsure.gif Äsch då, får hålla mig till gröna slanka damer då tongue.gif
Biggan_
CITAT (Reserv @ 08-02-2006, 13:54)
CITAT (Klematis @ 08-02-2006, 13:51)

Inte ens liiite avundsjuk nån gång ibland?? unsure.gif Äsch då, får hålla mig till gröna slanka damer då tongue.gif

Gröna, slanka damer? Ser du sådana, är det nog något allvarligt du lider av ohmy.gif unsure.gif laugh.gif
netaave
Het saft av svarta vinbär eller körsbär lindrar hostan.
Klematis
När jag skiftar färg brukar det inte bli till grönt, även om grönt är min älsklingsfärg.
Anki V
Anki är som ny igen.......Ja, till och med bättre än ny. laugh.gif

Nu uppskattar jag verkligen att vara risk ( ända tills jag glömmer hur j*****t det är att vara sjuk).

I går åt jag en stooor talrik risgrynsgröt utan att få mer än lite magknip och det var det godaste jag ätit på länge.

Idag har jag till lunch ätit paltbröd och fläsk, (mums) det gick ganska bra det också smile.gif

Hoppas ni andra kryar på er snart och tack för att ni bryr er wub.gif

/Anki
Alli
Huskur mot hosta!

Ta en Vicks blå (helst sockerfri...), kläm fast den mellan nedre tandraden och läppen. Den ligger snällt kvar där hela natten och utsöndrar lite "vicks" hela tiden. Hostan blir betydligt bättre.

Vet dock inte vad tandläkaren tycker om det... men det struntar jag i nu, har haft hosta sedan nyår. Måste få sova på nätterna.
Har druckit upp två flaskor receptbelagd hostmedicin, olika sorter, ingen av dem har hjälpt lika bra som mitt vicksknep!

Krya på er allihop!
Emma_
CITAT (Alli @ 08-02-2006, 19:00)
Huskur mot hosta!

Ta en Vicks blå (helst sockerfri...), kläm fast den mellan nedre tandraden och läppen. Den ligger snällt kvar där hela natten och utsöndrar lite "vicks" hela tiden. Hostan blir betydligt bättre.

Vet dock inte vad tandläkaren tycker om det... men det struntar jag i nu, har haft hosta sedan nyår. Måste få sova på nätterna.
Har druckit upp två flaskor receptbelagd hostmedicin, olika sorter, ingen av dem har hjälpt lika bra som mitt vicksknep!

Krya på er allihop!

Gör inte det ont?! Tycker det känns som att man skulle få frätskador på tandköttet om man gör sådär. tongue.gif

Emma
pejori
CITAT (Emma_ @ 08-02-2006, 19:49)
CITAT (Alli @ 08-02-2006, 19:00)
Huskur mot hosta!

Krya på er allihop!

Gör inte det ont?! Tycker det känns som att man skulle få frätskador på tandköttet om man gör sådär. tongue.gif

Emma

äh...det märker du inte, när du kvävts av att den glidit ner i halsen under natten smile.gif smile.gif wub.gif wub.gif
låter farligt tycker jag wub.gif
Annlo
Stooorkramen kommer här till dig reserv... wub.gif
Vet att det är ett riktig elände att vara både man och sjuk sleep.gif sad.gif
tongue.gif
Annlo
CITAT (Anki V @ 06-02-2006, 23:32)
Jag vet inte om man kan ställa olika sjukdomstillstånd mot varandra, mer än på skoj laugh.gif som vi gör här.

Hur man upplever olika sjukdomar och smärttillständ är mycket individuellt. Jag har haft turen att vara väldigt frisk. Jag har aldrig haft influensa och min senaste sjukskrivning var 1986.

Kanske är jag därför extra "känslig" men nog f*n var det synd om mig laugh.gif
Nu blir jag i alla fall bara bättre och bättre så inom några dagar är jag säkert som ny igen laugh.gif
/Anki

Du Anki, skulle jag behöva ha med i vår nya uppsats "Vad utmärker långtidsfriskas arbetsmiljö?" ohmy.gif
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Anki V
Min arbetsmiljö är inom den offentliga sektorn och dom är väl inte direkt "rosade" för att ta bra hand om sina anställda. laugh.gif

Inkomst: Rel. lågavlönad
Facklig tillhörighet: Kommunal i 20 år sedan Vårdförbundet.
Möjlighet att påverka arbetsituationen: Nada (nästan).
Arbetsuppgifter: Mycket stimulerande
Möljligheter till avancemang: Små
Uppskattning av utfört arbete: Stor

Ska jag vara riktigt ärlig så finns det väl en liten del "sjuknärvaro" i min statistik. wink.gif

Hemligheten med att jag har så få "sjukdagar" är att jag går och inbillar mig att jag är mer eller mindre oumbärlig + uppfostran, kan man kliva ur sängen så kan man gå till jobbet.
laugh.gif
/Anki
Inga från Närke
Idag känner jag mig bättre har t.o.m städat lite. Men som Reserv säger så är horisontalläget det svåraste så man får inte sova på natten. Men som tur är har jag en säng med ställbart ryggstöd som min sambo köpte till mig förra året när jag var mycket sjuk.

Tack i alla fall för att 2 av oss 3 som är sjuka får uppmuntran av er andra. Reserv och Anki krya på er. smile.gif
Annlo
Naturligtvis en "Krya på dig kram" till dig också Inga! wub.gif

Skummar ibland igenom en tråd som jag läst förr o då missar man en del...

unsure.gif
Inga från Närke
CITAT (Annlo @ 08-02-2006, 21:51)
Naturligtvis en "Krya på dig kram" till dig också Inga! wub.gif

unsure.gif

Tack för det smile.gif
Gåsis
Jag hoppas oxå att ni kryar på er alla tre. Det är aldrig roligt att vara sjuk.
Har man hosta kan kanel vara lite slemlösande. Varm mjölk, honung och sen kanel som hopplöst flyter ovanpå ger garanterat en hostattack - det är väl kanske då slemmet löser sig blink.gif Men jag brukar prova laugh.gif

/Åsa
Klematis
Inga dåliga rätter då vågar dig på Anki. Tur att det fick stanna kvar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon